י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"שחיקה ועייפות"

מחקר מוכיח: סובלים מכאבים בלילה? אל תבואו למיון

מחקר חדש ורחב היקף טוען כי בשעות הלילה המטופלים מקבלים 20%-30% פחות משככים לעומת שעות היום כשהסיבה היא העייפות המצטברת ששוחקת את האמפתיה של הרופאים ואת תפיסת כאב המטופלים

מחקר מוכיח: סובלים מכאבים בלילה? אל תבואו למיון
בית חולים. אילוסטרציה צילום: unsplash

מחקר חדש, בהובלת חוקרים ישראלים, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת PNAS, מצא כי ככל שנוקפות שעות התורנות של רופאות ורופאים בלילה, כך הם רושמים למטופלים פחות משככי כאבים לעומת שעות היום. הסיבה: החסך הגדל והולך בשינה גורר ירידה הדרגתית ברמות האמפתיה שרופאים מסוגלים לחוש כלפי המטופלים – כלומר ירידה ביכולת שלהם לחוש ולתפוש את רמת הכאב של האדם שמולם.

המחקר, שצוטט אתמול על ידי רוני לינדר ב"דה מרקר", בדק יותר מ-13 אלף ביקורים במיון בישראל ובארה"ב. הוא בוצע על ידי צוות רב תחומי של חוקרים מהאוניברסיטה העברית, שבראשו עמדו פרופ' שהם חשן-הלל, חוקרת קבלת החלטות מבית הספר למינהל עסקים ומרכז פדרמן לחקר הרציונליות; ד"ר ענת פרי, חוקרת אמפתיה מהמחלקה לפסיכולוגיה; וד"ר אלכס גיללס-הלל, מומחה ברפואת ילדים וחוקר שינה מהמרכז הרפואי הדסה.

בשלב הראשון של המחקר שהובא גם באתר 'doctorsonly', נערכה סימולציה להערכת רמת האמפטיה של שתי קבוצות מתמחים – אחת שסיימה תורנות בת 26 שעות והשנייה שהגיעה רעננה מהבית. הרופאים שסיימו תורנות הראו תגובה רגשית מופחתת. הם דירגו את הכאב של המטופלים בתרחישים כחזק פחות לעומת הדירוג של הקבוצה השנייה – כלומר היו אמפתיים פחות לתמונות של מטופלים שסובלים מכאב, ובהתאם גם דיווחו כי היו רושמים פחות משככי כאבים לאותם מטופלים לעומת קבוצת הרופאים ה"רעננה".

על בסיס התוצאות המעניינות שסיפקה הסימולציה, החליטו החוקרים להרחיב את המחקר ולבדוק אם התופעה מתרחשת בפועל גם בעולם האמיתי, אצל רופאות ורופאים שמתמודדים באופן שוטף עם החלטות טיפוליות הנוגעות לכאב, כשהם נמצאים בדרגות שונות של עייפות. המידע שהחוקרים השיגו לצורך כך מרשים בהיקפו: מכתבי שחרור מהמיון של 13,482 מטופלים שהגיעו בין 2013 ל-2020 לשלושה חדרי מיון, שניים בישראל ואחד בארה"ב, עם תלונות על כאב, ובתוכם צוינו השעות ביממה שבמהלכן התקיימו הביקורים.

הממצאים היו חד-משמעיים: הרופאים רשמו למטופלים 20%-30% פחות משככי כאבים במהלך משמרות הלילה בהשוואה למשמרות היום. המינונים שנרשמו בשעות הלילה היו נמוכים לא רק לעומת שעות היום אלא גם לעומת המלצות ארגון הבריאות העולמי לרמות הכאב שנבדקו.

חדר מיון משכך כאבים הרגעת כאבים מרכז רפואי מחקר מדעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד