ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
הדיין מסכסוך ישיבת פוניבז'

אבל בעולם ההלכה: הגאון רבי חיים גדליה צימבליסט זצ"ל

הגאון רבי חיים גדליה צימבליסט זצ"ל מגדולי הדיינים בארץ הקודש שמרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל היה קם בפניו, הלך לעולמו בגיל 92. היה הדיין בסכסוך המפורסם בישיבת פוניבז'. 'בחדרי חרדים' על מסכת חייו של הדיין המופלא שכבר בבחרותו נודע כבחיר עולם התורה | פַּסּוּ גּוֹדְרֵי גָדֵר

אבל בעולם ההלכה: הגאון רבי חיים גדליה צימבליסט זצ"ל
הגאון רבי חיים גדליה צימבליסט זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: אבל בעולם הדיינות וההלכה, הדיין המפורסם הגאון רבי חיים גדליה צימבליסט זצ"ל אב"ד תל אביב ומי שחתום על פסק הדין המפורסם בגבעת ישיבת פוניבז' בבני ברק, הלך לעולמו בשיבה טובה בגיל 92. 

הגרח"ג צימבליסט נולד במינסק בי"ג אייר תר"צ לאביו הרב מרדכי סנדר זצ"ל בנו של הגה"ק רבי יהושע הורדנער זצוק"ל, כילד גדל הגרח"ג על ברכי זקינו שחבבו עד מאוד, לאחר שעלו בני המשפחה לארץ הקודש והתגוררו בבתי נייטן בירושלים, הוא קבע את לימודו בישיבת חברון ששכנה אז בגאולה, ונודע כבחיר עולם התורה.

בישיבת חברון למד בחברותא עם הגאון רבי נח שמענוביץ זצ"ל, וכן עם בעל ה'חזון יחזקאל' מרן הגר"י אברמבסקי זצ"ל וכבר בהיותו בחור, זכה בפרס משרד הדתות שחולק ל-18 העילויים בעולם הישיבות. 

בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו הרבנית ורה צימבליסט ע"ה בתו של הגאון רבי יעקב מאיר פומרנץ זצת"ל מגדולי ליטא, אביה ברח לאמריקה בשנות הזעם וכיהן כאחד מקברניטי עולם התורה בארצות הברית דאז.

הגרח"ג בבית הגרי"ש אלישיב

לאחר נישואיו שקד על תלמודו בכולל של "מכון הארי פישל" בבית המדרש לדיינים, וערך שימוש חכמים אצל מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהיה אז דיין בבית הדין הרבני הגדול ואצל הדיין הגאון רבי מנחם מאיר ציוני זצ"ל, אב בית דין תל אביב.

בשנות השישים התגורר בארצות הברית. עם שובו לישראל התמנה בשנת תשכ"ו לדיין בבית הדין הרבני באשדוד ולאחר מכן בתל אביב, ובאמצע שנות השבעים התמנה לאב בית-הדין. היה מראשי בית המדרש לדיינות "שבט מיהודה" בתל אביב. בשנים תשנ"ז-תש"ס היה דיין בבית הדין הרבני הגדול. 

בפרשת האח והאחות (הממזרים) שהסעירה את המדינה בזמנו, התיק התנהל אצל ראב"ד פ"ת הגאון רבי שלמה שמשון קרליץ זצ"ל, והיה ניסיון של הרב הראשי דאז הרב שלמה גורן להתיר אותם, רבי חיים גדליה היה מהדיינים שלא פחדו וחתם ביחד עם עשרות דיינים נגד הרב גורן.

הגרח"ג היה כאמור בידידות קרובה מאוד עם מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, מרן הגרי"ש אף היה זה שהורה לו לעמוד בראשות הרכב הבוררים בישיבת פוניבז'.

הגרמ"מ קארפ העיד כי מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל היה נוהג לקום לפניו, ורעייתו של הגרח"ג זצ"ל פנתה עימו לחדר הלימוד בו ישב הרב ושקד על לימודו ואמרה לו כ"שאני רואה את זה אני רואה הכול".

הרב צימבליסט ההדיר והוציא לאור את חיבורי הרשב"א "תורת הבית" ו"עבודת הקודש" עם הערות ופירושים. כמו כן הוציא "קובץ ראשונים" על מסכת ביצה ו"חידושי ראשונים" על מסכת חולין.

התגורר בתל אביב. ושימש כרבו של בית הכנסת "מגורים" במרכז העיר. בנוסף לשיעורי הדף היומי ומשנה ברורה שהוא מסר בבית מדרשו, הוא מסר גם שיעורי הלכה בישיבת מעלה אליהו בעיר של הרב מירון.

מסע הלוויה בשעה 16:15 מבית הלוויות שמגר בירושלים להר המנוחות שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

הרב צימבליסט ישיבת פוניבז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד