י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ביום השמיני לפני השקיעה

לראשונה מפרוץ המלחמה: ברית בציון האדמו"ר הזקן

שמחה גדולה במתחם ציון האדמו"ר הזקן בהאדיטש שבמזרח אוקראינה: ברית מילה לתינוק יהודי שנולד בעיירה לפני שמונה ימים נערכה במתחם הציון הקדוש בהשתתפות מניין מצומצם שהגיע במיוחד לצורך המצווה המיוחדת. נסיעה שארכה 17 שעות ו-55 דקות והגיעה לפני השקיעה לעריכת הברית

לראשונה מפרוץ המלחמה: ברית בציון האדמו"ר הזקן
ריקודים בברית צילום: באדיבות המצלם

שמחה גדולה שררה במתחם ציון האדמו"ר הזקן בהאדיטש שבמזרח אוקראינה. במקום נערכה ברית מילה לתינוק יהודי שנולד בעיירה לפני שמונה ימים בהשתתפות מניין מצומצם שהגיע במיוחד לצורך המצווה המיוחדת.

התינוק, שזכה לשם 'נתנאל' נולד להוריו הרב דניאל הגר ורעייתו יעל המתגוררים בעיירה מזה כשנה וחצי. הרב הגר הוא המשגיח של חדר האוכל הגדול והמרווח במתחם שבימים כתיקונם אירח אלפי יהודים דבר חודש בחודשו, ובתקופת המלחמה מארח כמה מאות מידי חודש – בעיקר של יהודים מהעיירות הקטנות בסביבה הבאים לשפוך במקום את צקון לחשם וכן של מבקרים מהערים הגדולות קייב, חראקוב ודנייפרו, או של מבקרים מרחבי העולם שלא מוכנים לוותר על הגעתם למקום הקדוש. השניים לא עזבו את אוקראינה מפרוץ המלחמה, והם מתפעלים במסירות נפש של ממש את המתחם.

בגלל המלחמה, באוקראינה אין כיום מוהל קבוע ומשכך עלה הצורך להביא מוהל במיוחד מחוץ למדינה. מי שהתגייס לעניין היה השליח הרב שניאור זלמן דייטש, האמון על ניהול המתחם שגייס לשם כך את המוהל הרב נפתלי כהן המתגורר בבאר-שבע שהמריא במיוחד לבודפשט שבהונגריה כדי לעשות דרך חתחתים יבשתית ארוכה עד להאדיטש הרחוקה.

השניים יצאו מבודפשט בדרך היבשתית, לנסיעה שארכה 17 שעות ו-55 דקות והגיעו למקום שעה קלה לפני השקיעה. "כמעט ולא עצרנו לרגע מחשש שנתקע במחסומי דרכים ובדרכים המשובשות ונגיע למקום אחרי השקיעה, והתינוק לא ימול חלילה ביום השמיני" סיפרו.

במתחם ההארחה של הציון המתין להם מניין מצומצם של יהודי שהגיע להתפלל במקום וכן של יהודים שהגיעו במיוחד בהסעה מקייב, ועם הגיעם למקום נערכה הברית בזריזות והתינוק קיבל כאמור את השם נתנאל.

הרב דייטש אומר: "אין ספק כי זכותו של אדמו"ר הזקן עמדה למשפחת הגר לזכות להכניס את בנם, הרך הנולד, בבריתו של אברהם אבינו ע"ה ביום השמיני למילה, למרות הסיכונים והתקלות הרבות בדרך. אנו תפילה כי יזכו לגדלו לתורה, חופה ומעשים טובים מתוך הרחבה".

מוהל הונגריה ברית מילה מלחמת אוקראינה רוסיה האדמו''ר הזקן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד