י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
שערורייה על שערורייה

כהונתו הסוערת של בוריס ג'ונסון כראש ממשלת בריטניה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון התפטר סופית מתפקיד ראש ממשלת בריטניה. לאחר שכהונתו היתה רצופת שערוריות אחת אחרי השנייה. ג'ונסון נאלץ גם להתנצל באופן אישי על שהביך את המלכה וכמעט גרם לה לעבור על החוק

כהונתו הסוערת של בוריס ג'ונסון כראש ממשלת בריטניה
בוריס ג'ונסון צילום: לשכת ראש ממשלת בריטניה

מה שנראה מזמן בלתי אפשרי קרה. בוריס ג'ונסון, תחת לחץ הולך וגובר מצד מחוקקים במפלגה שלו, הסכים לוותר על הנהגת המפלגה השמרנית ולפרוש מתפקיד ראש הממשלה כשיבחר מחליפו. השבוע התפטרו יותר מ-50 חברי פרלמנט בבריטניה, כששני שרים בכירים בממשלה האוצר והבריאות - רישי סונאק וסאג'יד ג'וויד התפטרו תוך דקות אחד מהשני. המהלך בא בתגובה לשערוריות רבות והציב אתגר חסר תקדים לראשות הממשלה של ג'ונסון.

המנהיג ניער מעליו כל כך הרבה שערוריות לפני כן, שזה נראה כאילו הוא היה אטום בפניהן. בזו אחר זו הרעידו שערוריות את הממלכה המאוחדת, אבל ג'ונסון שמר באורח פלא על מעמדו הפוליטי, מה שהוביל את התקשורת הבריטית לקרוא לו "טפלון ג'ונסון" (סיר מהטובים בעולם).

השערוריות של בוריס ג'ונסון היו יותר מדי מכדי לפרט, ראשית, הוא הפר את החוק או ניסה לכופף אותו לטובתו. ואז הוא הכחיש כי עבר עבירה. כשנתפס הוא פשוט סיבך את עצמו, והתעקש כי לא ידע עד שנאלץ להתנצל, וזה קרה כמה פעמים, כל פעם על נושא אחר.

לדוגמא נחשף שאחת המסיבות שבהן השתתף ג'ונסון התקיימה באותו זמן שהמלכה אליזבת' נאלצה לשבת לבדה בהלוויה של בעלה הנסיך פיליפ, עקב איסור על התכנסויות בתוך הבית. באפריל 2022, ג'ונסון נקנס על ידי המשטרה על הפרת כללי הסגר, והפך לראש הממשלה הבריטי הראשון שעמד בפני חקירה משטרתית בזמן כהונתו.

השיפוץ של ג'ונסון במעונו הפרטי נבדק במאי אשתקד, הן עלותו והן מקור המימון, מה שהוביל להאשמות וחשדות לשחיתות בשל אי דיווח מדויק על תרומה שקיבל בעקיפין.

על פי חוקי בריטניה, מידע על תרומות פוליטיות והלוואות של יותר מ-7,500 ליש"ט (10,400 דולר) חייב להתפרסם בפומבי ארבע פעמים בשנה. עם זאת, בדיקה מצאה כי תורם של המפלגה שילם יותר מ-200,000 ליש"ט (280,000 דולר) עבור שיפוץ מעונו הרשמי של ראש הממשלה. ג'ונסון לא דיווח על התרומות, וכתוצאה מכך, המפלגה השמרנית נקנסה ב-17,800 פאונד בדצמבר אשתקד.

בשיאו של משבר הברקזיט ב-2019, ג'ונסון ביקש מהמלכה אליזבת השנייה לאפשר לו לסגור את הפרלמנט למשך חמישה שבועות, המהלך הגיע כשהמדינה התקרבה למועד האחרון שלה לעזוב את האיחוד האירופי, וג'ונסון מצא את עצמו לא מצליח להגיע להסכמה עם הפרלמנט כיצד ומתי לצאת מהאיחוד האירופי.

בסופו של דבר, בית המשפט העליון קבע שג'ונסון פעל באופן בלתי חוקי בבקשת אישור לסגור את הממשלה, וכי הוא היה עלול להטעות את המלכה לעשות משהו לא חוקי. מאוחר יותר נאלץ ג'ונסון להתנצל באופן אישי על שהביך את המלכה על פי דיווחים בתקשורת בבריטניה.

בוריס ג'ונסון שערוריה ראש ממשלה התפטרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד