י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
זוגות נישאו עם כתובה פסולה

סערה הלכתית דרמטית: אלפי כתובות נמצאו חסרות מילה קריטית

דיין מבני ברק עורר בשיעורו בנוגע לכתובה הפסולה שנמכרה ברשת חנויות ספרים חרדית בארץ ובטעות מצערת נשמטה ממנה המילה "ואיזון", מה שמטיל ספק לגבי המחויבות של הבעל במזונות | בעקבות כך, עשרות אלפי זוגות צעירים חוששים ובודקים הכתובה מחדש אצל הרבנים

סערה הלכתית דרמטית: אלפי כתובות נמצאו חסרות מילה קריטית
הדיין מציג את הכתובה הפסולה צילום: באדיבות המצלם

סערה הלכתית דרמטית ביותר מתחוללת לה בימים אלו בבתי הרבנים בארץ ובחו"ל, כאשר מתברר לכאורה כי עשרות אלפי זוגות נישאו למזל טוב באמצעות כתובה "פסולה".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הדיין הגאון רבי יעקב יוסף כהן, מחשובי הדיינים ומורי הצדק בשכונת זכרון מאיר בבני ברק, הבחין בכתובה שחסרה בה מילה. לא כל מילה מעכבת, אבל כאן המילה קריטית ביותר לכשרות הכתובה. החוסר הופיע בשורת המילים בה הבעל מתחייב לאשה, "ואנא אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס", בשורה הושמטה המילה "ואיזון", משמע שאין בכתובה התחייבות למזונות האישה.

מבירור הסיפור המסעיר עולה כי רשת חנויות ספרים גדולה מאוד בציבור החרדי מכרה כתובות מודפסות שנפלו בהן שגיאה מצערת ביותר. כך נמכרו להן במשך תקופה ארוכה אלפי כתובות בעייתיות, עם חשש לפסול כבד.

הדיין הגאון רבי יעקב יוסף כהן עורר על כך בשיעורו בבית המדרש שטפנשט בשכונת זכרון מאיר בבני ברק שם משמש כדיין ופסק כי כל מי שנמצא ברשותו כתובה מוטעית זו, עליו לפנות למסדר קידושין שיחליף לו את הכתובה לכתובה כשרה לכתחילה.

הדיין הבהיר בשיעורו כי למרות שיש צד לפלפל ולהכשיר את הכתובה בדיעבד, ראוי ונכון להחליף את הכתובה, מכיוון שבספר "נחלת שבעה" נפסק שהכתובה פסולה, ופסקיו מקובלים להלכה מכרעת אצל הפוסקים האשכנזים, לכן עדיף שלא לחפש קולות, ולחיות בנישואין שיש חשש גדול על הכתובה.

הדברים קיבלו הד הלכתי רב, וזוגות צעירים רבים אכן גילו שהכתובה שלהן בעייתית, וידיהם של הרבנים, מסדרי הקידושין, עמוסות כעת בתיקון הכתובות. נציין כי לפי המידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' הפצת הכתובה הופסקה תיכף ומיד עם גילוי הטעות המצערת, וכל הנידון הוא רק בנוגע לכתובות שנרכשו עד לימים אלו.  

כתובה שטר כתובה זכרון מאיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד