כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
דרמה בארץ השמש העולה

ראש ממשלת יפן לשעבר מת פצעיו לאחר שנורה במהלך נאום

הטלוויזיה הציבורית ביפן דיווחה, כי ראש הממשלה לשעבר מת מפצעיו לאחר שנורה על ידי מתנקש לאור יום באמצע נאום בחירות. מנהיגי העולם גינו את "המתקפה הפחדנית" על אבה | ראש הממשלה לפיד: "ישראל מרכינה ראשה היום ומתאבלת עם יפן על לכתו של אבה"

ראש ממשלת יפן לשעבר מת פצעיו לאחר שנורה במהלך נאום
שינזו הבה (עם החליפה) צילום: טוויטר

ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה, מת בגיל 67 לאחר שנורה במהלך נאום בחירות הבוקר (שישי) בנארה, יפן, כך דיווחה השידור הציבורי היפני NHK. אייב סבל מפצע ירי בצוואר, לפי גורמים רשמיים. שתי יריות נורו לעברו. זהו מקרה נדיר של ירי ביפן, מדינה בעלת תקנות נשק מחמירות.

המשטרה עצרה גבר בשנות ה-40 לחייו בחשד לניסיון רצח ומצאה ברשותו מה שנראה כמו אקדח תוצרת בית. אבה היה ראש ממשלת יפן שכיהן במשך הזמן הארוך ביותר במדינה. הוא התפטר מתפקידו ב-2020, בשל סיבות בריאותיות אך נשאר פעיל פוליטית.

על פי דיווחים ביפן, היורה הגיע מאחורי אבה וירה בו באמצעות רובה מסוג "שוטגאן". היורה, גבר בן 42, חייל לשעבר בחיל הים היפני, נעצר. בתיעוד בטלוויזיה המקומית נראה אבה מוטל על הכביש עם כתמי דם על חולצת.

נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב על הירצחו של ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה: "נחרד מהרצח הנתעב של שינזו אבה, מהמנהיגים הבולטים של יפן בעידן המודרני. נפגשנו כשהייתי ראש האופוזיציה, והתרשמתי עמוקות ממנהיגותו, מחזונו והערכתו למדינת ישראל. אבלים עם משפחת אבה ועם כל העם היפני".

ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו: ‏אבה, מראשי הממשלה הבולטים שהיו ליפן, ביקר בישראל פעמיים ואני ביקרתי ביפן בהזמנתו. התפתח בינינו קשר אישי עמוק ומיוחד. הוא הוביל לארץ שתי משלחות של בכירי התעשיינים ביפן וההשקעות היפניות בישראל זינקו בעקבות כך לממדי ענק. יחד הבאנו את היחסים בין יפן וישראל לפסגות שלא הכרנו, ‏הוא אדם מעמיק, נבון ורגיש, שתרם רבות ליפן ואזרחיה והאמין שהשותפות בין מדינותינו תביא תרומה אדירה לאזרחנו. לאחר שעזבתי את תפקיד ראש הממשלה בשנה שעברה הוא ביקש להיפרד ממני בשיחת טלפון שכללה את בכירי ממשלתו. לא אשכח את המחווה המרגשת הזאת".

ראש ממשלת המעבר, יאיר לפיד ספד: "בשם ממשלת ישראל ועם ישראל, אני שולח את תנחומיי לעם היפני ולממשלתו על מותו הטרגי של ראש הממשלה לשעבר, שינזו אבה. אבה היה ממנהיגיה החשובים של יפן בעידן המודרני, ידיד ישראל שהוביל את היחסים עם מדינת ישראל לפריחה ושגשוג. הרצח המתועב לא יקטע את מורשת חייו המפוארת. ישראל מרכינה ראשה היום ומתאבלת עם יפן על לכתו של אבה".

דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, אמרה כי היא "המומה מהחדשות על הטרגדיה שהתרחשה היום ביפן" היא אמרה: "אנו משוכנעים שמי שתכננו וביצעו את הפשע המפלצתי הזה יישאו במידת האחריות הראויה לפעולת הטרור הזו, שאין לה הצדקה ואינה ניתנת להצדקה".

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, צייץ בטוויטר כי מחשבותיו נמצאות עם שינזו אבה ומשפחתו, ואמר כי הוא "מזדעזע עמוקות מהירי המתועב".

נשיא צרפת עמנואל מקרון צייץ גם הוא כי הוא "מזדעזע עמוקות, ומחשבות למשפחה וליקיריו של ראש ממשלה גדול. צרפת עומדת לצד העם היפני", אמר מקרון.

מנהיגים אירופיים אחרים, כולל ראש ממשלת לוקסמבורג חאווייר בטל, נשיא רומניה קלאוס יוהניס ומנהיג אירלנד מיכל מרטין פרסמו הודעות דומות.

משרד החוץ של סין פרסם זעזוע מהירי לעבר ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבהף "אנחנו עוקבים אחר ההתפתחויות, ואנו מקווים שראש הממשלה לשעבר אבה ייצא מכלל סכנה ויתאושש בקרוב. אנחנו בהחלט רוצים לשלוח דרישת שלום למשפחתו", אמר דובר המשרד, ז'או ליג'יאן, במסיבת עיתונאים ביום שישי אחר הצהריים. את ההודעה הם פרסמו קודם שנודע כי הוא מת מפצעיו.

יפן ראש ממשלת יפן התנקשות פוליטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד