כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
עלייה בכל הסקטורים

מליאת החשמל החליטה: ייקור התעריף בכ-9%

חברי מליאת הרשות הסכימו כי העלאת התעריפים נדרשת בשל התייקרות הפחם בעולם אך במקום עלייה של לפחות 15% כפי שנדרש, יעלו בחברה בפחות מ-10% | העלייה הנוכחית מצטרפת לעלייה במחירי המים, הלחם, החלב, הביצים ומחירי הדלק

מליאת החשמל החליטה: ייקור התעריף בכ-9%
אילוסטרציה צילום: pixabay

מליאת רשות החשמל החליטה על העלאת תעריפי החשמל לצרכנים הביתיים של חברת החשמל בכ-9%. חברי מליאת הרשות הסכימו כי העלאת התעריפים נדרשת בשל התייקרות הפחם בעולם לכ-350 דולר לטון, בעיקר בעקבות המלחמה באוקראינה, ההודעה רשמית על המהלך צפויה להימסר לציבור בתחילת השבוע הבא, לאחר שישלימו ברשות את החישובים הסופיים.

במקור תעריף החשמל אמור היה לזנק בכ-15% בעקבות קפיצה חדה של יותר מ-160% במחיר הפחם מאז עדכון התעריף האחרון, ואולם מליאת הרשות החליטה לפרוס את ההתייקרות, כך שנשלם עליה עד 2026 ושיעור הזינוק בתעריף יהיה נמוך יותר.

העלאת התעריפים אמורה לשקף את עלויות ייצור החשמל בידי חברת החשמל שכ-45% מסל הדלקים שלה עדיין מבוסס על פחם, 53% ממנו על גז טבעי והשאר על דלקים אחרים. מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה בפברואר האחרון מחיר של טון פחם זינק ב-175%, כך שחברת החשמל שילמה במאי האחרון כ-1,050 שקל על כל טון פחם שהיא צרכה בתהליך ייצור החשמל.

לפי דו"ח שחיבר מרכז המחקר והמידע של הכנסת ועוסק בהשפעת משבר האנרגיה העולמי על ישראל, סגירת שתי יחידות הייצור הפחמיות בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה והסבתן לייצור באמצעות גז טבעי היתה מפחיתה בכ-4% את תעריפי החשמל. לפי חברת החשמל העיכובים בתוכנית לסגירת 2 יחידות הייצור הפחמיות בחדרה נגרמו בשל התפרצות הקורונה, שהובילה לשיבושים מתמשכים בהגעת טורבינות חדשות ובריקול שהיצרנית האמריקאית עשתה לחלק מהרכיבים שמותקנים בהן - בשל ליקויים.

על פי התוכניות המקוריות, טורבינה ראשונה בתחנת חדרה היתה צריכה להתחיל לייצר חשמל כבר בחודש שעבר. הצפי העדכני להפעלתה באמצעות גז הוא אפריל 2023 והפעלת הטורבינה השנייה באמצעות גז צפויה לחודש ינואר 2024. לפי הדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת המשמעות של דחיית סגירת היחידות הפחמיות בחדרה היא תוספת של כ-2.3 מיליון טון של פחם שחברת החשמל תצטרך לשרוף במהלך 2022 ו-2023. חברת החשמל צפויה להפסיק את צריכת הפחם שלה לייצור חשמל עד סוף שנת 2025, וזאת כשתשלים גם הסבת 4 יחידות הייצור הפחמיות בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון מפחם לגז.

עליית מחיר החשמל מצטרפת לעליית מחיר הביצים הבוקר ב-6.5% ולעליית מחיר המים שעלה ביום שישי האחרון ועומד על 7.6 שקלים למ"ק, לעומת 7.5 בחודש ינואר. בשבוע שעבר מחירי הדלק עלו וכעת עומד המחיר המרבי לליטר בנזין 95 בשירות עצמי על 8.08 שקלים, עלייה של 36 אגורות מהחודש הקודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר כמו בחודש קודם. בנוסף, התייקרו גם מחירי הלחם והחלב שבפיקוח ונראה כי שר האוצר ליברמן לא מתכוון לפעול בנידון ולשמור על קופת האוצר.

לא רק המחירים עלו, אלא שבעקבות האינפלציה, הכסף שלנו שווה פחות. השבוע הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להעלות את הריבית בפעם השלישית ברציפות ל-1.25%, עלייה של חצי אחוז. במהלך הזה מנסה הבנק לבלום את האינפלציה שהגיעה בחודש מאי ל-4.1%, מעבר לטווח היעד המקסימלי שקבע - 3%.

יוקר המחיה תעריפי החשמל ייקור תעריפים חברת חשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד