כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"למה אני נוסע לסעודיה"

טיסה היסטורית: ג'ו ביידן בטור מיוחד לקראת הגעתו למזרח התיכון

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסם טור מיוחד ב'וושינגטון פוסט', בו הוא מסביר את מטרת הביקור שלו במהלך השבוע במזרח התיכון, ואומר כי "המזרח התיכון יציב ובטוח יותר מזה שהממשל שלי ירש לפני 18 חודשים". ביידן מאשים כי ההתנהלות של טראמפ האיצה את תוכנית הגרעין האיראנית

טיסה היסטורית: ג'ו ביידן בטור מיוחד לקראת הגעתו למזרח התיכון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

הנשיא ביידן בטור מיוחד באחד העיתונים הגדולים בעולם, שופך אור על נסיעתו הקרובה למזרח התיכון. "לאחר שקודמי התנער מהסכם הגרעין שעבד, איראן העבירה חוק המחייב האצה מהירה של תוכנית הגרעין שלה" כתב ביידן.

"בחודש שעבר הצטרפו אלינו יותר מ-30 מדינות כדי לגנות את חוסר שיתוף הפעולה של איראן עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לפעילות הגרעינית, הממשל שלי ימשיך להגביר את הלחץ הדיפלומטי והכלכלי עד שאיראן תהיה מוכנה לחזור לעמוד בהסכם הגרעין של 2015".

לגבי דאעש אמר הנשיא, "בפברואר האחרון, בסוריה, חיסלנו את מנהיג דאעש והדגמנו את יכולתה של אמריקה לחסל איומי טרור, לא משנה היכן הם מנסים להסתתר".

על ישראל כתב ביידן: "בישראל עזרנו לסיים מלחמה בעזה שבקלות יכלה להימשך חודשים, תוך 11 ימים בלבד, עבדנו עם ישראל, מצרים, קטאר וירדן כדי לשמור על השלום מבלי לאפשר לטרוריסטים להתחמש מחדש. גם בנינו מחדש את קשרי ארה"ב עם הפלסטינים. בעבודה עם הקונגרס, הממשל שלי החזיר תמיכה של כ-500 מיליון דולר לפלסטינים, תוך העברת חבילת התמיכה הגדולה ביותר לישראל למעלה מ-4 מיליארד דולר, והשבוע שוחח ראש ממשלה ישראלי עם נשיא הרשות הפלסטינית לראשונה מזה חמש שנים".

לגבי סעודיה טוען ביידן: "אני יודע שיש רבים שלא מסכימים עם ההחלטה שלי לנסוע לסעודיה. דעותיי לגבי זכויות אדם ברורות וארוכות שנים, וחירויות יסוד תמיד עומדות על הפרק כשאני נוסע לחו"ל, כפי שיהיו במהלך הנסיעה הזאת בדיוק כפי שיהיו בישראל ובגדה המערבית".

בנוגע לאיומים מצד סין ורוסיה כתב: "כנשיא, תפקידי לשמור על המדינה שלנו חזקה ובטוחה. עלינו להתמודד עם התוקפנות של רוסיה, לשים את עצמנו בעמדה הטובה ביותר כדי להתחרות על סין ולפעול ליציבות רבה יותר באזור, כדי לעשות את הדברים האלה, עלינו ליצור קשר ישיר עם מדינות שיכולות להשפיע על התוצאות הללו. ערב הסעודית היא אחת מהן".

"ביום שישי אהיה גם הנשיא הראשון שיטוס מישראל ישירות לג'דה, ערב הסעודית. המסע הזה יהיה גם סמל קטן לניצני היחסים והצעדים לקראת נורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי, שהממשל שלי פועל להעמיק ולהרחיב. בג'דה יתכנסו מנהיגים מכל האזור, ויצביעו על האפשרות של מזרח תיכון יציב ומשולב יותר, כאשר ארצות הברית ממלאת תפקיד מנהיגותי חיוני".

"כמובן, האזור נותר מלא באתגרים: תוכנית הגרעין של איראן, מלחמת האזרחים בסוריה, משברי ביטחון תזונתי שהוחרפו בעקבות המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה, קבוצות טרור שעדיין פועלות במספר מדינות, קשיים פוליטיים בעיראק, לוב ולבנון, וסטנדרטים של זכויות אדם, עלינו לטפל בכל הנושאים הללו, כשאפגש עם מנהיגים מכל האזור, אבהיר כמה חשוב להתקדם בתחומים אלה".

לסיום כתב: "בשבוע הבא, אני אהיה הנשיא הראשון שמבקר במזרח התיכון מאז ה-11 בספטמבר (אסון פיגועי התאומים) ללא חיילים אמריקאים שעוסקים במשימה קרבית שם. המטרה שלי היא לשמור על זה ככה".

לוח הזמנים של הנשיא עדיין לא אושר באופן סופי והוא נתון לשינויים. אך ככל הנראה, הנשיא ינחת בנתב"ג ביום רביעי הקרוב, ה-13 ביולי בשעה 17:00, שם יתקבל בטקס ממלכתי בנוכחות "סגל א'" של המדינה הכולל את הנשיא הרצוג ואת ראש הממשלה לפיד. ייתכן כי ביידן ייוועד במקום עם לפיד לפגישה קצרה, ומשם ייצא בנסיעה לבסיס פלמחים.

בביקורו בבסיס הצבאי יתרשם הנשיא ממערכת כיפת ברזל, שארה"ב מימנה חלק ניכר מעלויות הפיתוח שלה, וממערכת היירוט באמצעות לייזר שמפתחת ישראל בימים אלה. בסביבות 19:30 ייצא ביידן בנסיעה לירושלים, שבגינה צפוי כביש 1 להיסגר. ייתכן שבערב ישתתף הנשיא בפגישה או באירוע נוסף, שטרם נקבעו.

במשטרה נערכים לסגור כמה מהכבישים המרכזיים במרכז, בהם כביש 431, כביש 1, כביש 443, כביש 40 ואת כל הכבישים המובילים אליהם. הכוונה היא לסגור את כל הכבישים באופן הרמטי, מצוהריי יום רביעי ועד לשעות הערב. מי שיחליט בסופו של דבר על המסלול יהיו האמריקנים, וזה יקרה רק בסמוך יותר לביקור.

ג'ו ביידן ביקור בישראל סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד