כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הביע תמיכה בנאצי

זלנסקי פיטר את השגריר שהרגיז הרבה מאוד אנשים

הנשיא האוקראיני פיטר את השגריר בגרמני ואמר כי "החזרת אנדריי מלניק היא חלק "נורמלי" מהפרקטיקה הדיפלומטית", הצעד מגיע לאחר שמלניק הגן על האולטרה-לאומני האוקראיני סטפן בנדרה, והכעיס את פולין וישראל. מלניק גם העליב את קנצלר גרמניה וקרא לו "נקניקיית כבד"

זלנסקי פיטר את השגריר שהרגיז הרבה מאוד אנשים
השגריר אנדריי מלניק צילום: שגרירות אוקראינה בגרמניה

שגריר אוקראינה בגרמניה אנדריי מלניק הודח מתפקידו בברלין, כך אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בצו שפורסם בשבת. גם השגרירים בצ'כיה, הודו, נורבגיה והונגריה ובמספר מדינות נוספות פוטרו. זלנסקי ועוזריו לא סיפקו סיבות למהלכים, כשהנשיא אמר מאוחר יותר כי ההחלטה היא "חלק נורמלי מהפרקטיקה הדיפלומטית".

עם זאת, מלניק בן ה-46 הסתכסך יותר ויותר עם פוליטיקאים בגרמניה, שם הטיח בגלוי ביקורת נגד מנהיגים על המדיניות שלהם מול רוסיה. הוא כינה את הקנצלר אולף שולץ "נקניק כבד". מלניק תקף את ממשלת גרמניה וקרא "למלא במהירות את הבקשה מהפרלמנט הגרמני לגבי שליחת נשק כבד". הערותיו זכו לביקורת רבה מצד פוליטיקאים בכירים בגרמניה, הוא כעס שגרמניה לא שלחה מהר מספיק את הנשק שאוקראינה ביקשה.

בתחילת יוני, מלניק אמר לתקשורת האוקראינית כי בעוד שהוא אוהב את גרמניה, "מה שאני שונא כאן בגרמניה הוא צביעות, יהירות, ושפוליטיקאים גרמנים רבים נוהגים לספר אגדות ולהבטיח הבטחות ריקות. לא היית מצפה מהגרמנים להיות כאלה, הם נחשבים כנים, חרוצים ואמינים".

אבל המחלוקת האחרונה של מלניק, זו שאולי הייתה יותר מדי עבור קייב, מתייחסת לסטפן בנדרה האולטרה-לאומני האוקראיני ממלחמת העולם השנייה. בעוד שבנדרה זוכה לשבחים כגיבור על ידי ימין קיצוני באוקראינה, אחרים רואים בו משתף פעולה נאצי שאנשיו טבחו באלפי יהודים ופולנים.

בראיון לפני עשרה ימים אמר מלניק, שבנדרה "לא היה רוצח המוני של יהודים ופולנים" ואין ראיות התומכות בטענה. השגריר האוקראיני האשים את ברית המועצות בעשיית דמוניזציה לכאורה של בנדרה והוא ניסה למזער את שיתופי הפעולה שלו עם המשטר הנאצי.

הריאיון זכה לגינוי מהיר על ידי ישראל ופולין. "ההצהרה של שגריר אוקראינה היא עיוות של העובדות ההיסטוריות, מזלזלת בשואה ומהווה עלבון למי שנרצח על ידי בנדרה ואנשיו", נמסר משגרירות ישראל בגרמניה. סגן שר החוץ הפולני, מרסין פזידאץ', כתב כי "דעה כזו ומילים כאלה אינן מקובלות לחלוטין".

באופן לא אופייני למלניק, השגריר לא הגיב מיד למחלוקת. אך מספר ימים לאחר מכן, הוא פרסם ציוץ בו אמר שהוא "דוחה באופן נחרץ את ההאשמות האבסורדיות שפרסמה שגרירות ישראל".

"כל מי שמכיר אותי, יודע שתמיד גיניתי את השואה בצורה הכי חריפה שאפשר", אמר מלניק. אולם זה היה מאוחר מדי. הזעם כבר עורר תגובות בקייב, שם הודיע ​​משרד החוץ האוקראיני במהירות שדעתו של מלניק "היא דעתו ואינה משקפת את עמדת משרד החוץ של אוקראינה". נשיא אוקראינה זלנסקי לא אמר להיכן יעבור מלניק, אך על פי דיווחים בתקשורת האוקראינית, הוא צפוי להיכנס לתפקיד במשרד החוץ האוקראיני.

לאחר ההודעה על פיטוריו, השגריר אנדריי מלניק התראיין לתקשורת הגרמנית, ואמר "אני לא שייך לאף מפלגה, לא הייתי פוליטיקאי ואין לי שום כוונה להיכנס לפוליטיקה. אבל עבודתי כדיפלומט כאן בגרמניה הופכת לפוליטית גם אם אני לא רוצה את זה. מסיבה אחת פשוטה: כי המלחמה הזו היא הלם עצום לכולנו. התפקיד שלי הוא לוודא שאנשים כאן בגרמניה יבינו מה המשמעות של המלחמה העקובה מדם ביבשת שלנו מאז מלחמת העולם השנייה".

השגריר אנדריי מלניק התייחס לשערוריות שלו "כולנו בני אדם ועושים טעויות. אנחנו גם מנסים לתקן את הטעויות הללו וללמוד מהן. במבט לאחור, אני מתחרט על אמירות רגשיות רבות".

מלחמת אוקראינה רוסיה שגריר אוקראינה ממשלת אוקראינה נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד