כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הקרב על התפקיד

לאחר פרישת ג'ונסון: מתמודדים רבים על התפקיד

ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון הודיע בשבוע שעבר כי הוא פורש מהנהגת המפלגה השמרנית, וממילא צפוי גם לסיים את כהונתו כראש הממשלה, לטובת מי שייבחר על ידי מוסדות המפלגה כמנהיג החדש שלה. הודעתו של ג'ונסון, שבאה לאחר לחץ כבד שהופעל עליו מצד חבריו במפלגה, פתחה את המרוץ לבחירתו של המנהיג הבא, וכעת ממהרים רבים מחבריה ומכריזים על התמודדות

לאחר פרישת ג'ונסון: מתמודדים רבים על התפקיד
שולחן הממשלה בבריטניה צילום: ממשלת בריטניה

הפרשנים הפוליטיים בבריטניה טענו מיד עם פרישתו של בוריס ג'ונסון, כי שר ההגנה שלו, בן וואלס, נחשב לבעל הסיכויים הגבוהים ביותר להיבחר במקומו. וואלס נתפס כמנהיג רציני ואחראי, וכאדם בעל כריזמה מספקת כדי להתמודד על ראשות הממשלה בבחירות שיתקיימו בעתיד הלא רחוק. עם זאת, אתמול (ראשון) הצהיר וואלס כי אין לו שום כוונה להתמודד על התפקיד בשלב זה, מה שהופך את ההתמודדות לאטרקטיבית עוד יותר, שכן אין אף אחד מהמתמודדים שנחשב לבעל סיכויים גבוהים, וכל אחד מחברי המפלגה יכול לנסות את מזלו ואולי גם להצליח.

באופן לא מפתיע בכלל, בין המתמודדים שכבר הצהירו כי הם מעוניינים בתפקיד, מופיעים גם שני השרים שעד לפני שבוע היו בני ברית של גו'נסון, ובשבוע שעבר הכריזו על התפטרותם בפומבי. השניים, שר האוצר עד לפני שבוע, רישי סונאק, ושר הבריאות לשעבר סאג'יד ג'אוויד. שני השרים הללו פתחו את גל ההתפטרויות שהגיע ליותר מ-50 בעלי תפקידים זוטרים בעיקר בממשלתו של ג'וסנון, והם למעשה אלו שאילצו אותו להתפטר, רק כדי להכריז ימים אחדים לאחר מכן על רצונם לרשת אותו.

גם שר החוץ לשעבר ג'רמי האנט, שכיהן בתפקיד תחת שלטונה של תרזה מיי ולאחר מכן התמודד על ראשות המפלגה ומול ג'ונסון והובס על ידו, הודיע כי ינסה את מזלו פעם נוספת. לדבריו: "זה די ברור למה אני מתמודד על התפקיד, הגיע הזמן שינהיג את המפלגה אדם שיכול להחזיר לה את אמון הבוחרים".

גם נדים זהאווי, שבשבוע שעבר התמנה על ידי ג'ונסון לכהן כשר האוצר במקום סונאק המתפטר, הכריז שיתמודד על ראשות הממשלה. שר התחבורה גרנט שאפס טוען גם הוא לכתר, ובנוסף הכריזו על התמודדות טום טוגנדהאט יו"ר ועדת יחסי החוץ, סואלה ברוורמן לשעבר התובעת הכללית וקמי בדנוק שהייתה השרה לשוויון. על פי ההערכות, גם שרת החוץ לשעבר ליז טראס צפויה להצטרף למרוץ, ואם תעשה זאת, היא צפויה ליהנות משיעור תמיכה גבוה, ויש הסבורים שהיא עשויה גם לנצח בסופו של המרוץ ולהתמנות לתפקיד הנכסף.

תהליך הבחירה של מנהיג המפלגה השמרנית מתנהל כדלהלן: בתחילה חברי הפרלמנט המכהנים מטעם המפלגה מצביעים עבור המועמדים המועדפים עליהם במספר סבבי בחירה, כשבכל אחד נופלים החוצה מהמרוץ אלו שזכו בשיעור התמיכה הנמוך ביותר, עד שלבסוף נשארים שני מתמודדים בלבד, ואלו עומדים לבחירה של כל חברי המפלגה המשלמים דמי חבר שנתיים, אלו מגיעים לקלפיות הייעודיות ומצביעים עבור המועמד המועדף עליהם.

בריטניה בוריס ג'ונסון בחירות בבריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד