כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"כל אחד יכול לקחת"

מחדל המזוודות בנתב"ג: כך תדאגו למצוא את הכבודה שאבדה לכם

יממה בלבד לאחר פרסום הסרטון בו נראה זריקת תכולת מזוודות מנתב"ג אל האשפה, הבוקר, כתב "חדשות 12" הצליח להיכנס ללא קושי אל האולם בו נמצאות המזוודות האבודות שם היה יכול לקחת כל מזוודה שיחפוץ | אבדה לכם המזוודה? כך תמצאו אותה

מחדל המזוודות בנתב"ג: כך תדאגו למצוא את הכבודה שאבדה לכם
מזוודות שממתינות בנתב"ג צילום: מתוך הטוויטר של עינב קרנר

אין דבר מתסכל יותר מלעמוד מול מסוע המזוודות בנמל התעופה, רגע לפני שמתחילים את החופשה, ולגלות שהמזוודה נתקעה אי שם. אמנם התופעה אינה חדשה ומידי שנה הולכות לאיבוד כ-25 מיליון מזוודות ברחבי העולם, אך כעת, עם החזרה לשגרה אחרי תקופת הקורונה והמחסור בכוח אדם נראה כי הבעיה רק הולכת ומחריפה. 

רק אתמול (ראשון) נחשף באתר 'mako' על זריקה, בזיזה וגריסת מזוודות על ידי עובדי רשות שדות התעופה. בתיעוד שפורסם, נראים חפצים אישיים של נוסעים שחלקם טסו רק בשבוע שעבר ורכושם הושלך לאשפה. 

באתר "N12 "מצביעים על תופעה נוספת וחמורה לא פחות, עובד בנתב"ג הודה בפני מצלמה נסתרת שלמעשה כל אחד יכול לקחת אחת ממאות המזוודות שנשלחו ושמעולם לא הגיעו ליעדן וללכת עם כל התכולה.

בשעות הבוקר הגיע כתב N12 לנתב"ג, שם עם בתור הרלוונטי יחד עם אנשים נוספים שאיבדו את הכבודה שלהם - וקיבל בקלות אישור כניסה לחדר בו נמצאות המזוודות. כל זאת ללא הטופס הדרוש וללא הוכחה כלשהי שהיה על טיסה ושאיבד את הכבודה. לאחר מכן עבר תשאול בטחוני קצרצר שלא קשור בכלל לציוד, ונכנס אל אולם המזוודות.

באולם נמצאות מאות מזוודות שבעליהן איבדו אותן, במהלך הביקור שם יכולנו לפתוח את המזוודות, לקחת אותן ואף לצאת איתן מן השדה. מחדל המזוודות מתרחש כבר תקופה בנמל התעופה בן גוריון, כאשר האחריות לאירוע מוטלת על חברות ההנדלינג - חברות הקרקע של חברות התעופה שאמונות על הטיפול במזוודות - שסובלות ממחסור משמעותי בכוח אדם - לכן לא מצליחות לעמוד בעומס.

אז מה עושים בכדי שהכבודה לא תלך לאיבוד? באתר של חברת הביטוח 'פספורטכארד' ריכזו את כל האפשרויות והמצבים איתם תתמודדו ברגע שבו אנחנו נפרדים לשלום מהמזוודה שלנו, עלינו לקחת בחשבון שעלולים להתרחש ארבעה תרחישים שונים: במקרה הטוב ביותר, נזכה לפגוש את המזוודה על המסוע במדינת היעד במצב מושלם ונוכל להתחיל את החופשה ברגל ימין. במקרה הפחות טוב, המזוודה לא תופיע על המסוע אך בסופו של דבר היא תאותר ותגיע לידינו במצב תקין. זה יכול לקחת יום, זה יכול לקחת שבוע ולעיתים מדובר אף במספר שבועות עד לאיחוד המרגש. מעבר לכל זה, המזוודה עשויה להופיע על המסוע כשהיא סובלת מנזקים כאלו ואחרים ואילו במקרה העגום מכולם, המפגש המיוחל עם המזוודה לא יתרחש לעולם.

הפיצוי בגין אובדן המזוודה יתקבל מחברת התעופה שהייתה אחראית לשילוח המזוודה. גובה הפיצויים אינו אחיד ומשתנה ממקרה למקרה. כמו כן לפני שמזמינים כרטיס טיסה, מומלץ מאוד לבדוק מהי המדיניות של חברת התעופה בנוגע לאובדן מזוודה.

באופן כללי הפיצוי המקסימלי עומד כיום על 1,600 דולר. עם זאת, סכום הפיצויים עשוי להיות גבוה יותר במקרים מיוחדים. כך לדוגמה, אם הנוסע מילא מראש הצהרת ערך בנוגע לשווי המטען ושילם תשלום מיוחד, גובה הפיצויים יותאם לשווי המטען המופיע בהצהרה. סכום גבוה יותר עשוי להתקבל גם במקרים מיוחדים אחרים כמו אלו שבהם מתברר שהאובדן הוא תוצאה של רשלנות מצד חברת התעופה.

נוסע שהשכיל לרכוש ביטוח כבודה, יוכל לקבל את ההפרש שלא קיבל מחברת התעופה, מחברת הביטוח שבה הוא מבוטח בהתאם לתקרות הכיסוי של החברה המבטחת. חשוב לזכור כי אין אפשרות ליהנות מכפל פיצוי.

הדבר הראשון שיש לעשות ברגע שמבינים שהמזוודה ככול הנראה לא תגיע לידינו בזמן הקרוב, זה לקחת מספר נשימות עמוקות ולנסות להירגע. מן הסתם לא מדובר בתרחיש האידיאלי וקרוב לוודאי שלא כך רציתם שייראה היום הראשון של החופשה שלכם. עם זאת, עדיין לא מדובר באסון של ממש וישנן לא מעט דרכים שיאפשרו לכם להתמודד עם הבעיה.

הדבר השני שעליכם לעשות זה לגשת ללא דיחוי למחלקת האבדות בשדה התעופה או לדלפק של חברת התעופה ופשוט לדווח על האובדן. לאחר שתמלאו טופס מיוחד, עליכם לנסות להבין מה עליכם לרכוש בשלב הראשון, בדגש על לבנים, מברשת שיניים, משחת שיניים וכיו"ב. רוב הסיכויים שתוכלו לאתר את החנויות הרלוונטיות תוך זמן קצר (ואפילו בנמל התעופה), ואין ספק שנציגי השירות בנמל התעופה ישמחו לסייע לכם לאתר את החנויות הרלוונטיות.

יש לציין בהקשר זה שכדי להיות זכאים לפיצוי, חשוב לדווח לחברת התעופה על אובדן מזוודה (בכתב) בטווח של 21 ימים לכל היותר. באופן עקרוני באפשרותכם לעזוב את נמל התעופה ולדווח על האובדן בשלב מאוחר יותר. אך דעו שחברות התעופה מציעות פיצוי מידי לנוסעים שהמזוודות שלהם אבדו, כשגובה הסכום משתנה מחברה לחברה. לכן במקום להיעלם מהשטח במהירות, תנו עדיפות לדיווח על האובדן לפני שתעזבו את נמל התעופה. יתכן בהחלט שתוכלו לקבל כ-75 דולר בטרם תעזבו את נמל התעופה לצורך רכישת מוצרים בסיסיים כמו שתייה מזון ובגדים.

נתב"ג שינוע כבודה מזוודות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד