כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"מימון בחירות"

דו"ח המבקר: אלו מפלגות נקנסו ועל מה הוציאו את הכסף

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם את דוח הביקורת על חשבונות הסיעות שהשתתפו בבחירות לכנסת ה-24 והחשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת ה-23 | המבקר קנס את מפלגות ימינה, ש"ס, תקווה חדשה, אגודת ישראל והליכוד בעניינים שונים

דו"ח המבקר: אלו מפלגות נקנסו ועל מה הוציאו את הכסף
מתניהו אנגלמן צילום: דוד כהן, פלאש 90

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם את דוח הביקורת על חשבונות הסיעות שהשתתפו בבחירות לכנסת ה-24 והחשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת ה-23.  בביקורת שקיים מבקר המדינה בנושא, ל- 12 סיעות מתוך 15 ניתן דוח חיובי. אולם לגבי שלוש מהסיעות שהדוח בעניינן לא היה חיובי, קבע מבקר המדינה כי תישלל מהן יתרת המימון בסכומים המפורטים לגבי כל סיעה להלן, בסכום כולל של 300,000 ש"ח:

  • ימינה: בשל חריגה מתקרת ההוצאות בשיעור של כ- 8%- 50,000 ש"ח.
  • ש"ס: בשל הוצאות שלא לפי הוראות חוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט-1959 - אזהרה (נשלל מימון מהסיעה בשל נושא זה בדוח הקודם).
  • תקווה חדשה: בשל חריגה מתקרת ההוצאות בשיעור של כ- 80% - 250,000 ש"ח.

המבקר מסכם את ההוצאות וההכנסות במערכת הבחירות של כלל הסיעות: "הכנסות הסיעות למימון מערכת הבחירות לכנסת ה- 24 הסתכמו בכ- 174.5 מיליון ש"ח, כאשר 165.2 מיליון ש"ח מהן ממימון ממלכתי, ו- 2.8 מיליון ש"ח מתרומות". לעומת זאת "הוצאות הסיעות במערכת הבחירות הסתכמו בכ- 233.8 מיליון ש"ח. 43.9% מסכום זה הוצאו על פרסומים, 25.2% לשכר ונלוות, פעילים ונלווים, 17.9% עבור שירותי ייעוץ".

 מתוך דו"ח המבקר

באשר לגירעונות הסיעות אמר המבקר: "הגירעונות הנצברים של 12 סיעות ל-31.3.21 (הכוללים את הגירעונות מתקופות בחירות קודמות לרבות תקופת הבחירות לכנסת העשרים וארבע) הסתכמו בכ-128 מיליון ש"ח. הסיעות עושות שימוש חוזר ונשנה בכספי המימון הממלכתי השוטף לצורך כיסוי גירעונות שמקורם במערכות בחירות קודמות. בכך, נפגעת יכולתן של סיעות להשתמש בכספי המימון הממלכתי השוטף למטרה שלשמה יועדו לפי החוק. על הסיעות לפעול לצמצום הגירעונות ולכיסוי חובותיהן"

המבקר אנגלמן ציין בנושא זה כי ניסיון העבר מלמד כי הסיעות עושות שימוש חוזר ונשנה בכספי המימון הממלכתי השוטף לצורך כיסוי גירעונות שמקורם במערכות בחירות קודמות, ובין היתר הן נוטלות הלוואות מהכנסת כדי לכסות את גירעונותיהן שנוצרו במהלך הבחירות. החוק מבחין בין הוצאות בחירות לבין הוצאות שוטפות של סיעה, ומקצה מימון נפרד לכל אחד מסוגי ההוצאות האמורים. כפי שכבר צוין בדוחות קודמים, כאשר המימון הממלכתי השוטף המשולם לסיעות משמש בפועל לכיסוי הגירעונות שנוצרו במערכות בחירות, משתמע מכך כי למעשה נפגעת יכולתן של סיעות להשתמש בכספי המימון הממלכתי השוטף למטרה שלשמה הם יועדו לפי החוק, דהיינו - קיום קשר רעיוני וארגוני עם הציבור בין בחירות לבחירות. המבקר אנגלמן שב וקורא למחוקק לבחון את הנושא. מכל מקום, על הסיעות שנותרו להן גירעונות לפעול לצמצום הגירעונות ולכיסוי חובותיהן.

חובות קודמים ואי תשלומים:

מבקר המדינה מצא בביקורת כי שתי סיעות אשר במועד סיום הביקורת כבר חדלו מלהתקיים, כולנו ותל"ם, לא השיבו לאוצר המדינה את יתרת הכספים שבידיהן בסך של כ-5.8 מיליון ש"ח ובסך של כ-4.6 מיליון ש"ח בהתאמה. לפיכך, ההחלטה לגבי תוצאות הביקורת בעניינן תתקבל במועד מאוחר יותר, בכפוף לכך שהן יציגו למבקר המדינה הסדר להשבת הכספים לכנסת. סיעה נוספת, התנועה, אשר חדלה אף היא להתקיים ערב הבחירות לכנסת העשרים ואחת, לא השיבה לאוצר המדינה יתרת כספים שבידיה בסך של כ-1.3 מיליון ש"ח וגם היא התבקשה להציג הסדר להשבת הכספים מול הכנסת ובהתאם תבחן ההחלטה שנתקבלה בעניינה לגבי תוצאות הביקורת.

מתוך 13 סיעות, ל- 11 סיעות ניתן דוח חיובי ולשתיים לא ניתן דוח חיובי. לגבי שתי סיעות שלא ניתן בעניינן דוח חיובי, מבקר המדינה קבע כי תישלל מהן יתרת המימון בסכומים המפורטים לגבי כל סיעה להלן, בסך מצטבר של 350,000 ש"ח:

  • אגודת ישראל: בשל פעילות שלא לפי הוראות חוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות (אי דיווח במועד ואי העברת מס מיוחד שנוכה לרשות המיסים) - 100,000 ש"ח.
  • הליכוד: בשל פעילות שלא לפי הוראות חוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות (אי דיווח במועד ואי העברת מס מיוחד שנוכה לרשות המיסים) - 250,000 ש"ח.

על פי המבקר, לסיעת אגודת ישראל נותר בתום התקופה השוטפת חוב לרשות המיסים בסך של כ-2.4 מיליון ש"ח בגין מס מיוחד שנוכה בגין שתי מערכות בחירות שהתקיימו בשנת 2019. במועד ביצוע הביקורת, הסיעה לא דיווחה לרשות המיסים על העסקת פעילים ועובדים במסגרת מערכות הבחירות האמורות ולא שילמה את המס שנוכה במקור משכרם כמתחייב מחוק המיסוי ומתקנות המיסוי, וזאת אף שהיה עליה להסדיר את הדיווח והתשלום האמורים כשנתיים לפני כן.

סיעת הליכוד דיווחה לראשונה לרשות המיסים בדצמבר 2021 על העסקת פעילים בארבע מערכות הבחירות שהתקיימו בשנים 2019 - 2021 . נכון למועד ביצוע הביקורת, החוב לרשות המיסים הסתכם בכ-23.4 מיליון ש"ח (קרן) וכן חיובים נוספים בגין הפרשי הצמדה וריבית בסך של כ-1.7 מיליון ש"ח וקנסות בסך של כ-3.3 מיליון ש"ח בשל האיחור בדיווח ובהעברת המס שנוכה. הסיעה מסרה לצוות הביקורת כי היא הגישה לרשות המיסים בקשה להפחתת הקנס ולפריסת תשלומי החוב.

המבקר אנגלמן: "היעדר הדיווח והתשלום במועד בגין מערכות הבחירות לרשות המיסים מהווה פעולה שלא לפי הוראות חוק מיסוי תשלומים והתקנות, ולמעשה כספי המס שנוכו ולא הועברו לאוצר המדינה שימשו מימון ביניים לסיעות. זאת ועוד, ההתנהלות האמורה חשפה את הסיעות לחיוב בתשלום הוצאות ריבית פיגורים בשל העיכוב בתשלומי המס המיוחד שנוכו ובדיווח עליו. בהתחשב בכך שהמימון של הסיעות מקורו בעיקר בכספי הציבור, ובהיותן גופים בעלי מאפיינים ציבוריים מובהקים, עליהן לפעול כדין ולהקפיד על התנהלות ראויה מול רשויות המדינה, ובפרט רשות המיסים".

דו''ח מבקר המדינה מפלגות קנס כספי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד