כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
הצבעות חיסול

בריטניה: יורשו של בוריס ג'ונסון ייקבע בספטמבר

כ-11 מועמדים מתחרים להחליף את בוריס ג'ונסון, בתפקיד ראש ממשלת בריטניה, אך מספר זה יצטמצם לשני מועמדים להם יצביעו כל חברי המפלגה ברחבי המדינה. ג'ונסון לא יתמוך באף אחד בשל הרצון לא להתערב ולהישאר ניטרלי. "תפקידו של ראש הממשלה בשלב זה הוא לתת למפלגה להחליט, לתת לה להתקדם"

בריטניה: יורשו של בוריס ג'ונסון ייקבע בספטמבר
בוריס ג'ונסון צילום: ממשלת בריטניה

המרוץ להחלפת ראש ממשלת בריטניה היוצא בוריס ג'ונסון אמור להסתיים ב-5 בספטמבר, כך מסרה מפלגת השלטון השמרנית. כ-11 מועמדים מתמודדים על התפקיד, כאשר תהליך ההצבעה מתחיל השבוע. "אני מאוד להוט שנסיים את זה בצורה חלקה, נקייה ומהירה ככל האפשר", אמר גרהם בריידי, יו"ר ועדת '1922' של חברי הפרלמנט ממפלגת השמרנים שאינם שרים בפרלמנט שמובילה את תהליך הבחירה. לפי השיטה הפרלמנטרית של בריטניה, מחליפו של בוריס ג'ונסון יהפוך אוטומטית לראש ממשלה ללא צורך בבחירות כלליות מכיוון שמפלגתו ניצחה, ולא הוא באופן אישי.

תחרות ההנהגה השמרנית החלה בשבוע שעבר כאשר ג'ונסון נאלץ לפרוש, המפלגה סערה לאחר שיותר מ-50 התפטרויות פקדו את ראש הממשלה בשבועות האחרונים, כשהצוות שלו גם הפנה לו עורף בשל שערוריות רבות.

בניסיון לזרז את התהליך, על המועמדים להביא לפחות 20 חברי פרלמנט שיתמכו אותם כדי להיכנס למרוץ, וכל מועמד שלא יצליח לקבל תמיכה של 30 חברי פרלמנט בהצבעה הראשונה יודח. וכך יישארו שניים אחרונים, ואחד מהם יהפוך לראש הממשלה בהצבעה של כלל מתפקדי המפלגה.

ג'ונסון נשאל ישירות אם יתמוך במועמדים מסוימים, אך הוא סירב לעשות זאת. "תפקידו של ראש הממשלה בשלב זה הוא לתת למפלגה להחליט, לתת לה להתקדם ולהמשיך לבצע את הפרויקטים שנבחרנו לבצע", אמר ג'ונסון.

המנהיג השמרני החדש ייבחר בבחירות דו-שלביות, שבהן 358 המחוקקים השמרנים מצמצמים את המרוץ לשני מועמדים באמצעות סדרה של הצבעות חיסול. מועמדים שלא מצליחים להשיג לפחות 30 קולות מודחים בכל סיבוב. לבסוף, על שני המועמדים האחרונים המתמודדים מצביעים חברי המפלגה ברחבי הארץ. ברשימה הארוכה של היורשים הפוטנציאליים נמצאים שר האוצר לשעבר רישי סונאק ושר הבריאות לשעבר סאג'יד ג'וויד. עזיבתם את ממשלתו של ג'ונסון עוררה את גל ההתפטרות שהפיל את ממשלתו.

אבל גם שרת החוץ שלו ליז טרוס ויורשו של סונאק, נאדים זהווי, הכריזו על התמודדות, שרת הפנים פריטי פאטל עדיין לא החליטה אם לרוץ או לא.

מי שיצליח לנצח במרוץ המנהיגות יצטרך להתמודד עם מספר אתגרים. כלכלת בריטניה מתמודדת עם אינפלציה מטלטלת, חובות גבוהים וצמיחה נמוכה, המהווים את הלחיצה הצמודה ביותר על הכספים של בריטניה מזה עשרות שנים, והכל במהלך של מחסור באנרגיה בעקבות המלחמה באוקראינה שהביאה לעלייה במחירי הדלק.

בריטניה ראש ממשלת בריטניה בחירות בבריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד