ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
מהלך אמריקאי מתוכנן

המטרה בחשיפת המידע על איראן: הפעלת לחץ על ישראל וסעודיה

ההחלטה האמריקנית לחשוף בפומבי כי איראן סייעה בחימוש מחדש של רוסיה, מגיעה מכיוון שגם ישראל וגם סעודיה התחמקו עד כה מלהצטרף למאבק בסנקציות על רוסיה בשל האינטרסים הפנימיים שלהן. כעת סעודיה וישראל עומדות בפני צומת דרכים, וחייבות לקבל החלטות חשובות

יהודים עם חברים סעודים בריאד בירת סעודיה
יהודים עם חברים סעודים בריאד בירת סעודיה צילום: צילום מסך

ישראל וסעודיה הן שתי מדינות החוששות מאיראן גרעינית. איראן מצהירה בכל הזדמנות כי היא שואפת להשמיד את ישראל, וסעודיה ספגה עד לפני כמה חודשים טילים ומל"טים שנורו על ידי המורדים החות'ים מתימן. שתי המדינות לא הצטרפו לגינויים החריפים של המערב וארה"ב נגד רוסיה, ולא הטילו סנקציות על רוסיה, מהלך שארה"ב לא אהבה, לשון המעטה.

נראה כי המתקפה החריפה של רוסיה במזרח אוקראינה תימשך, למרות התנגדות אוקראינית עזה, ומסתבר כי מי שמחמשת את רוסיה היא היריבה המרה של ישראל וסעודיה, איראן הרדיקלית, שכל מקום שהיא מניחה את ידה, יש טרור ומוות: תימן מפורקת ושסועה, לבנון מרוטה וחבולה, עיראק לא מצליחה להתאושש מאז הניצחון על דאעש, סוריה עדיין לא התאוששה ממלחמת האזרחים, שלא לדבר על עזה שמצליחה לשרוד ולבנות את עצמה צבאית.

לארה"ב העניין קצת נמאס והיא החליטה לשים את הדברים על השולחן. ההחלטה האמריקנית לחשוף בפומבי כי איראן, היריבה האזורית הראשית של שתי המדינות, ישראל וסעודיה, מסייעת בחימוש מחדש של רוסיה, מכיוון שגם ישראל וגם סעודיה התנגדו להצטרפות למאמצים להעניש את רוסיה על פלישתה לאוקראינה בשל האינטרסים הפנימיים שלהן.

ארה"ב לא יכולה לאיים יותר מדי על סעודיה שלא תספק לה נשק הגנתי, כי ארה"ב חייבת נפט בזול, והרבה, אחרי שהנפט הרוסי יצא מהמשוואה. ארה"ב גם לא תאיים על ישראל שלא תסייע צבאית, מכיוון שהידידות בין המדינות חזקה אולי יותר מהידידות של ארה"ב עם קנדה, וארה"ב מבינה את הבעיה של ישראל עם הגבול הסורי שם הרוסים יושבים.

אבל ארה"ב כן רוצה לאותת לישראל וסעודיה, אתם רוצים סיוע? אנחנו רוצים משהו בתמורה. תצטרפו ללחץ על רוסיה, לסעודיה אומרת ארה"ב "לשחרר יותר נפט ובמחיר שפוי", ולישראל ארה"ב אומרת "תתקדמו עם הפלסטינים", ככה ארה"ב תרוויח פעמיים, לחץ על רוסיה, נפט בזול, התקדמות עם הפלסטינים, ואז הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה תהיה יותר מציאותית.

אתמול אמר היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבן, "ממשלת איראן מתכוננת לספק לרוסיה כמה מאות מל"טים כולל מל"טים בעלי יכולת נשיאת נשק, בציר זמן מזורז", אמר סאליבן. "המידע שלנו מצביע עוד יותר על כך שאיראן מתכוננת לאמן כוחות רוסים להשתמש במל"טים הללו, כאשר אימונים ראשוניים אמורים היו להתחיל כבר בתחילת יולי".

סאליבן אמר שעדיין לא ברור אם איראן מסרה משהו מהמל"טים לרוסיה. הוא ציין כי המל"טים של איראן שימשו את המורדים החות'ים בתימן כדי לתקוף את ערב הסעודית. החשיפה של סאליבן לא הגיעה ללא סיבה ערב נסיעתו של הנשיא ג'ו ביידן לישראל ולערב הסעודית, תוכנית הגרעין של איראן תהיה נושא מרכזי לדיון, וארה"ב רוצה לגזור קופון, האם היא תצליח? נחיה ונראה

סעודיה ישראל נורמליזציה ארה"ב איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד