כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
לראשונה בישראל

מערכת הדמיה מתוך עורקי הלב משולבת בינה מלאכותית

מערכת חדשה ראשונה מסוגה בארץ נכנסה לשימוש שגרתי בצנתורי לב במערך הקרדיולוגי של בית החולים איכילוב. המערכת מאפשרת אבחון מיידי ומדויק של המצב האנטומי של העורקים הכליליים של הלב, ומאפשרת הדמיה של מצב העורקים כפי שלא ניתן להשיג בכל השיטות הקיימות. המערכת מספקת מידע קריטי לרופא המצנתר. מידע זה נותן לו כלים להשגת תוצאת צנתור טובה יותר

מערכת הדמיה מתוך עורקי הלב משולבת בינה מלאכותית
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

מערכת חדישה והראשונה מסוגה בארץ, נכנסה לשימוש שגרתי בצנתורי לב במערך הקרדיולוגי של בית החולים איכילוב. המערכת מאפשרת איבחון מיידי ומדויק של המצב האנטומי של העורקים הכליליים של הלב, ומאפשרת הדמיה של מצב העורקים כפי שלא ניתן להשיג בכל השיטות הקיימות.

בצנתור רגיל של עורקי הלב מוזרק חומר ניגוד המכיל יוד אל תוך חלל העורקים הכליליים. ומבוצע צילום באמצעות מצלמת רנטגן משוכללת. צנתור כזה נותן מידע בעיקר על הקוטר של העורקים והאם קיימות בהם הצירויות אשר מצריכות השתלת תומכן.

בכדי להדגים בצורה מדויקת יותר את דופן העורקים בתוכם מתפתחת טרשת העורקים, פותחו מספר שיטות הדמיה של חלל העורק ושל דופן העורק, אשר מבוססות על גלי קול (אולטרסאונד) או קרני אור (אופטיקל טומוגרפיה OCT).

המערכת החדשה הנקראת Ultreon של חברת אבוט, משלבת מערכת הדמיה המבוססת קרני אור (OCT), ובנוסף מספקת פיענוח מיידי המבוסס על בינה מלאכותית. המערכת מספקת מידע קריטי לרופא המצנתר. מידע זה נותן לו כלים להשגת תוצאת צנתור טובה יותר.


משמאל אפשר לראות הדמיית העורק הכלילי הימני של הלב כפי שמתקבלת בצנתור סטנדרטי. מימין הדמיית ה-OCT. המערכת מזהה בעצמה את משקעי הסידן בתוך הרבדים הטרשתיים בדופן העורק ומסמנת ומכמתת במדויק את החלק המסויד של דופן העורק בצבע כתום, וכן קובעת את עובי הרובד הטרשתי המסויד. המערכת גם מסמנת את משקעי הסידן על התמונה של הצנתור השגרתי, בצד שמאל של התמונה.


המערכת מזהה בעצמה תומכן (סטנט) אשר הושתל בתוך עורק כלילי מוצר, ובודקת אם הושתל כהלכה. המערכת מודדת את קוטר חלל העורק, את קוטר העורק כולו ואת התומכן, ומתריעה אם התומכן לא הורחב לקוטר האופטימלי, כמו בדוגמא הזו. הסימונים הכתומים בתמונת חתך האורך של העורק (בתחתית התמונה) אשר אותה מייצרת הבינה המלאכותית מייצגים את אותם האזורים בתומכן אשר לא הורחבו באופן אופטימלי. המערכת מתריעה שיש לשפר את השתלת הסטנט לפני סיום הצנתור.

מערכת ההדמיה משלבת את המידע האופטי הנרכש מתוך חלל הדופן עם המידע הצנתורי. המערכת מזהה כי תומכן אשר הושתל בעורק לא הורחב לקוטר מספק ותקין. המערכת מתריעה כי התומכן הורחב רק כדי 86% מהמצב הרצוי, היא מסמנת ומשליכה את המידע שהתקבל ממערכת האופטית על הצנתור השגרתי, ומדגישה לעיני הרופא המצנתר את המיקום המדויק של האזורים בתוך נסטנט אותם יש להרחיב עוד יותר בכדי להשיג תוצאה אופטימלית עבור המטופל.

מערכת ההדמיה מבצעת ומציגה לרופא המצנתר מדידות מדויקות של קוטר ושטח חלל העורק הכלילי בחתכי אורך וחתכי רוחב. המערכת מזהה את המקום בו חלל העורק הוא החולה והצר ביותר עם מחלה טרשתית קשה בדופן העורק הגורמת להיצרות משמעותית (למעלה באמצע), אזור בריא יחסית של העורק עם קוטר גדול וחלל המאפשר זרימת דם תקינה (למעלה משמאל), ואזור עם מחלה בינונית, והיצרות בינונית של חלל העורק (למעלה מימין) בחתך האורך של העורק, שגם אותו מספקת הבינה המלאכותית (תחתית התמונה) עם מידות האורך והקוטר של העורק החולה לאורכו.

הדמייה צינתור בית חולים איכילוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד