כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
עצומה נגד החוק

הצעה לביטול חוק האזרחות בפרלמנט הפורטוגלי

לאחר שממשלת פורטוגל החליטה לשנות את הקריטריונים בחוק שמאפשר ליהודים צאצאי גירוש ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות פורטוגלית, התקיים בסוף השבוע דיון בהצעה לבטל את החוק לחלוטין. "אנו מבקשים כי הפרלמנט יפעל לביטול התקנות החדשות או שלחלופין יפנה לבית המשפט כדי שיכריז כי הן לא חוקיות"

דרכון פורטוגלי: אילוסטרציה
דרכון פורטוגלי: אילוסטרציה צילום: אילוסטרציה

המאבק על דמותו של חוק האזרחות בפורטוגל עולה מדרגה. לאחר שממשלת פורטוגל החליטה לשנות את הקריטריונים בחוק שמאפשר ליהודים צאצאי גירוש ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות פורטוגלית, התקיים בסוף השבוע דיון בהצעה לבטל את החוק לחלוטין. זוהי הפעם הראשונה שנעשה ניסיון לבטל את החוק בחקיקה ראשית בפרלמנט, ביוזמת המפלגה הקומוניסטית. מפלגת השלטון התנגדה וההצעה נפלה, אולם מהלך זה הוא האחרון בשורה של ניסיונות לפגוע בקשר שבין שלטונות פורטוגל לקהילה היהודית במדינה ולקהילות נוספות בעולם.

במרץ השנה ממשלת פורטוגל להקשיח את הקריטריונים בחוק במהלך חד צדדי ועוקף הצבעה בפרלמנט, ולדרוש ביקורים חוזרים ונשנים במדינה וירושה של נכס נדל"ני או הוני, כתנאי זכאות לאזרחות, בנוסף להוכחת מוצאם של המבקשים. הקריטריונים החדשים צפויים להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר. המהלך זכה לביקורת רבה מצד הקהילה היהודית בפורטוגל, לאור ההערכות שהעמדת דרישות בלתי אפשריות ירוקנו את חוק האזרחות מתוכנו.

גם מהצד הישראלי לא אדישים למתרחש. עמותת "מעבר לקשת פורטוגל", המקדמת שיתופי פעולה בין גורמים מפורטוגל לבין ישראל, יזמה עצומה המביעה מחאה על התנאים החדשים. "התיקון נוגד לחלוטין את רוחו ומטרתו של חוק האזרחות ולכן הוא לא דמוקרטי", רשום בעצומה. "אנו מבקשים כי הפרלמנט יפעל לביטול התקנות החדשות או שלחלופין יפנה לבית המשפט כדי שיכריז כי הן לא חוקיות". העצומה מופצת בימים אלו במטרה להשיג 7,000 חתימות, אז הפרלמנט הפורטוגלי יהיה מחויב לקיים דיון ציבורי בנושא.


איתי מור: צילום אלונה אביסדריס

לאחר האירועים הקשים של החודשים האחרונים, ההצבעה נגד ביטול חוק האזרחות מותירה תקווה כי חל היפוך מגמה ביחס הממשלה לנושא, אך אין בכך די", אומר עו"ד איתי מור, מייסד עמותת 'מעבר לקשת פורטוגל'. "אנחנו פועלים כדי לשנות את התקנות החדשות וקוראים לחתום על העצומה כדי שהנושא יעלה לדיון ולהצבעה מסודרת. היהדות היא חלק מההיסטוריה והשורשים של פורטוגל".

עוד אמר: "הצאצאים ליהודי ספרד שנמצאים כעת ברשימת ההמתנה לקבלת אישור לאזרחות פורטוגלית, רוצים להתחבר מחדש לעברם ולחזק קשר תרבותי ורגשי עמוק עם מדינה שהיא גם שלהם. פורטוגל ותושביה מקבלים בזרועות פתוחות את האזרחים החדשים מהקהילות היהודיות ומבינים את הערך שהם מביאים למדינה. אולם יש גורמים בפורטוגל שמתעקשים לחזור על טעויות העבר. אליהם אנו פונים ומבקשים לכבד את הקהילה הזו ולבטל את השינויים המזיקים בחוק האזרחות".

 

פורטוגל דרכון אזרחות אינקווזיציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד