י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מָה רַבּוּ מַעֲשֶיךָ ה'

צפו בגלריה המרהיבה: תמונות ראשונות מהטלסקופ ג'יימס ווב

נאס"א פרסמה הלילה את התמונה המדעית הראשונה שצילם טלסקופ החלל ג'יימס ווב, ובה נראות גלקסיות המתוארכות בזמן כמעט מראשית הבריאה, את התמונה הציג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן ובהמשך הוציאה נאס"א תמונות נוספות

צפו בגלריה המרהיבה: תמונות ראשונות מהטלסקופ ג'יימס ווב
תמונות שצילם הג'יימס ווב צילום: נאס"א

סוכנות החלל האמריקנית, נאס"א, הציגה הלילה (שלישי) את הצילום המדעי הראשון של טלסקופ החלל ג'יימס ווב. בצילום נראה צביר הגלקסיות SMACS 0723, ובו גלקסיות המרוחקות כ-13 מיליארד שנות אור (שניית אור = כ-300 אלף קילומטר), הצילום הוצג בטקס בבית הלבן בהשתתפות נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שינחת מחר בישראל, אמר במסיבת העיתונאים כי זהו יום היסטורי, וכי ההישג הכביר מזכיר לנו שאין מטרה שאנו לא יכולים להגשים. סגנית הנשיא, קמלה האריס, שהיא גם ראש מועצת החלל הלאומית של ארצות הברית, אמרה כי "אנו נכנסים כעת לעידן חדש של תגליות. הטלסקופ החדש הוא אחד ההישגים ההנדסיים הגדולים ביותר של האנושות".

ראש נאס"א, ביל נלסון, אמר במסיבת העיתונאים כי "זה רק צילום ראשון. בהמשך נראה צילומים של גלקסיות רחוקות עוד יותר". הצילום בוצע בשיטה המכונה "עידוש כבידתי" - שימוש בכבידה העצומה של צבירי גלקסיות הנמצאים בינינו לבין האזור המצולם, כך שהם מעוותים את האור ומרכזים אותו כמו עדשה, ומאפשרים להתבונן רחוק יותר לעומק החלל. שילוב הטכנולוגיה הזו עם יכולות התצפית המשופרות של טלסקופ ג'יימס ווב, מאפשר לצפות בפעם הראשונה בגלקסיות רחוקות במיוחד בצביר הזה, או כאלה שאורן חלש במיוחד, ומספק לנו הצצה אל הגלקסיות כמעט מזמן בריאתן.

הטלסקופ הגדול והמשוכלל ביותר שנשלח אי פעם לחלל, נחשב לפרויקט המדעי היקר בהיסטוריה, והוא נאמד בשווי של כ-9 מיליארד דולר. הטלסקופ מרוחק כ-1.6 מיליון קילומטרים מכדור-הארץ. בסוף חודש דצמבר נאס"א שיגרה ממתקנה בגיאנה הצרפתית את טלסקופ החלל. הוא משמש ככלי תצפיות החלל הראשי של העשור הקרוב, והחליף את טלסקופ האבל, שמשמש את החוקרים מאז שנת 1990. בניית הטלסקופ ארכה יותר מ-30 שנה.

יכולת התצפית שלו מאפשרת מבט אל העצמים הרחוקים מיליארדי שנות אור מכדור הארץ. הטכנולוגיה המתקדמת שלו מספק את התמונות הכי חדות, ברורות ורגישות של היקום המוקדם וגם תאפשר לגלות מאות ואולי אלפי גלקסיות חדשות.

ג'יימס ווב יכול גם להמשיך לחקור האם יש סימני חיים בפלנטות רחוקות מאיתנו. הוא יכול לזהות מה יש באטמוספירה של כל כוכב ולהבין מה ההרכב שלה, ובכך להבין אם יש בה חמצן, פחמן ועוד אלמנטים שיכולים לרמז על היתכנות לחיים. 

 

טלסקופים נאס''א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד