ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

תלונה: דחיית הבחירות למועצת הרבנות - בניגוד לחוק

תלונה נשלחה למשרד הדתות בשל דחיית מועד הבחירות למועצת הרבנות הראשית • "החוק מחייב קיום בחירות למועצת הרבנות הראשית לפחות כ-40 יום לפני הבחירות לרשויות המקומיות"

סגן שר הדתות אלי בן דהאן. צילום: פלאש90
סגן שר הדתות אלי בן דהאן. צילום: פלאש90

התנועה להגינות שלטונית פנתה לעו"ד ישראל פת, היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת, בטענות בדבר "הטעיית הממשלה והציבור ואי קיום דבר חקיקה", בנושא הליך הבחירות למועצת הרבנות הראשית.

פנייתו הראשונה של עו"ד מרדכי אייזנברג, העומד בראש התנועה, שוגר בנושא כבר לפני חודש, אלא שבעקבות תשובת סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, נכתב המכתב הנוסף בנושא.

לטענת איזנברג, "המשרד לשירותי דת איננו מקיים את הוראות החוק בכל הקשור לבחירת מועצת הרבנות הראשית". הוא אף מצר על כך ש"משרדכם מפיץ תזכיר הצע חוק והביא להצבעה בממשלה הצעה להאריך את כהונת המועצה הנוכחית בכחצי שנה".

על פי ההסבר, שנלווה להצעת החוק, "הבחירות המוניציפאליות עתידות להיערך ביום י"ח במר-חשון התשע"ד (22 באוקטובר 2013). מתעורר חשש שבשל תום כהונתה של מועצת הרבנות הראשית ייקבע מועד הבחירות למועצה החדשה בסמוך למועד הבחירות המוניציפאליות. קיום הבחירות במועדן עשוי להביא לכך שראשי הרשויות, המהווים שיעור נכבד באסיפה הבוחרת והמייצגים ציבור גדול, לא יהיו שותפים באופן מלא בהליך בחירת מועצת הרבנות, נוכח עיסוקם במערכת הבחירות המוניציפאליות. במצב זה, האיזון שבא לידי ביטוי בהרכב האסיפה הבוחרת עשוי להיפגע וכך בהתאם עשוי להיפגע האינטרס הציבורי".

לדברי עו"ד איזנברג, "בדברים אלו יש משום הצגת מצב שווא בדבר התאריכים הרלבנטיים לעניין מועד קיום הבחירות למועצת הרבנות הראשית לישראל. בניגוד גמור לתאריך סיום כהונת המועצה (11/10/13) שהוא אכן סמוך ליום הבחירות לרשויות המקומיות, הרי התאריך שבו עפ"י חוק יש לקיים את הבחירות למועצת הרבנות הינו לא יאוחר מיום 11/9/13) (וניתן גם במשך חודשיים לפנ"כ)".

"אם כן", מסיק עו"ד, "האמת הרלבנטית אשר לא הוצגה בפני מליאת הממשלה והציבור, קובעת חובת קיום בחירות למועצת הרבנות הראשית לפחות כ-40 יום לפני הבחירות לרשויות המקומיות. תקופת זמן זו של 40 יום בוודאי תאפשר לראשי הרשויות המקומיות להיות "שותפים באופן מלא בהליך בחירת מועצת הרבנות, על אף ונוכח עיסוקם במערכת הבחירות המוניציפאליות".

"למרבה הצער – האמת חייבת להיאמר כי משרדכם נוקט בדרכי ערמה להעברת הצעה"ח בהנמקות המסתירות את האמת הרלבנטית באופן חסר תקדים בחומרתו".

"למעלה מן הצורך נוסיף כי מצופה היה ממשרדכם המצהיר על כוונותיו לרפורמות ושינויים בשירותי הדת בכלל וברבנות הראשית בפרט, לקיים בחירות למועצה בהקדם האפשרי ובכך אכן לגרום לריענון השורות בדבר כוונתכם המוצהרת אשר תואמת את הוראות החוק לו מחוייב משרדכם כרשות מנהלית".

עוה"ד איזנברג מזכיר את פסק הבג"צ נגד ראש ממשלת ישראל ואחרים בסוגיית מילוי הוראות החוק בדבר קיום הבחירות לרבנים הראשיים תוך שהוא קובע הוראות חד משמעיות לקיום בחירות במועדן.

"וכי תימצי לומר כי העובדה שיש בדעת משרדכם לפעול להעביר בחקיקה את הארכת כהונתה של המועצה הנוכחית ועל כן פטור הוא מקיום הוראות שמטיל משרדכם לפעול להעביר בחקיקה את האככת כהונתה של המועצה הנוכחית ועל כן פטור הוא מקיום הוראות שמטיל על משרדכם החוק שבתוקף?" – תוהה עוה"ד, ומפנה לחוק הקובע כי "רשויות המדינה אינן רשאיות לפעול בהתאם לתחזיותיהן או מאוויהן לגבי שינוי במצב המשפטי כל עוד לא שונה החוק על הרשות לפעול בהתאם למצב המשפטי הנוהג".

"למעלה מן הצורך נעיר כי בעוד שהחוק קובע הסדר ביניים לתקופה בה אין מכהנים רבנים ראשיים, אין בנמצא הוראה שכזו לגבי מצב העלול להיווצר עם פקיעת כהונתה של מועצת הרבנות בטרם נבחרה חליפתה".

לסיום, מבקשת העמותה להגינות שלטונית, "להורות על ביצוע כל הנדרש בכדי לעמוד בתאריכים הנקובים בחוק בכל הקשור לקיום הבחירות למועצת הרבנות הראשית לישראל במועדן החוקי. כמו כן להביא בפני הגורמים המוסמכים את דבר מצג השווא שהובא בפני מליאת הממשלה טרם הסמכתה את וועדת השרים לענייני חקיקה לאשר את הצעה"ח ולגרום לביטול ההחלטה".

"סחבת או התמהמהות בטיפול כמבוקש, עלולה לגרום בחלוף הזמן להיעדר אפשרות למלא את מצוות המחוקק בחינת 'תחילתו בפשיעה וסופו באונס".

העתקים למכתב שוגרו לשרת המשפטים ויו"ר וועדת השרים לענייני חקיקה ציפי לבני, לסגן שר הדתות הרב אלי בן דהן, לעו"ד אסנת מנדל מנהלת מחלקת בג"צים בפרקליטות המדינה, לעו"ד שלומית ברנע-פרגו היועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה, לעו"ד הראל גולדברג מפרקליטות המדינה ולעו"ד ירון קטן היועץ המשפטי בפועל לרבנות הראשית.
מועצת הרבנות הראשית המועצה להגינות שלטונית חוק משרד הדתות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד