כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
ראיון בלעדי לערוץ ישראלי

הנשיא ביידן מתייחס לבחירות בישראל והאם יתקוף באיראן

תוך כדי שהוא מבקר בישראל, התפרסם הערב ראיון בלעדי שצולם עם הנשיא ביידן בבית הלבן טרם צאתו לביקור. הוא מתחייב ש"איראן לא תהיה גרעינית במשמרת שלי" ומסביר מדוע הסכם עם איראן נחוץ למרות ההתנגדות הישראלית | מתייחס לבחירות בישראל ולאפשרות שיתמודד שוב לנשיאות ב-2024

הנשיא ביידן מתייחס לבחירות בישראל והאם יתקוף באיראן
הנשיא ביידן בראיון צילום: מתוך שידורי ערוץ 12

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן העניק ריאיון בלעדי למגישת 'חדשות 12' יונית לוי בבית הלבן, ימים ספורים לפני שיצא לביקורו הראשון כנשיא בישראל ששודר הערב וסיפק לא מעט כותרות מעניינות.

ההסכם האיראני

באשר להסכם גרעיני עם איראן, שאלה יונית לוי את הנשיא כי רוב הישראלים מתנגדים והשותפים של אמריקה באזור בספק. מדוע אתה נחוש לחזור להסכם?

ביידן השיב: "מפני שהדבר היחיד שגרוע יותר מאיראן של היום זה איראן עם נשק גרעיני, ואם נוכל לחזור להסכם ולהחזיק אותם קצר. לדעתי הנשיא הקודם טעה בענק כשעזב את ההסכם, איראן קרובה יותר כעת לפיתוח נשק גרעיני משהייתה בעבר. אין קשר לשאלה אם כוח קודס ימשיך לפעול או לא באזור. אנחנו יכולים לפעול נגדם ועדיין להגיע להסכם שירסן את תוכנית הגרעין. אני עדיין חושב שזה הגיוני. ניגשנו לשולחן המשא ומתן, ניסחנו הסכם, הצענו אותו וכעת זה תלוי באיראן".

עוד שאלה: "ואתה מתחייב להשאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור -אפילו אם זה יחסל את ההסכם?". וביידן השיב: "כן".

ביידן בראיון. מתוך שידורי ערוץ 12.

לוי הזכירה לנשיא ביידן: "אמרת בעבר, ואתה אומר שוב, תעשה הכול כדי להבטיח שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. זה גם אומר שתפעל בכוח נגד איראן אם יהיה צורך? זו הכוונה?". ביידן משיב בנחרצות כי "כמוצא אחרון - כן".

אתה תעבוד עם ישראל על זה? קיבלת איזושהי הבטחה מישראל? היא שואלת ונשיא ארצות הברית השיב: "לא אעלה השערות בנושא, אבל אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני".

על סעודיה

על הקשר עם סעודיה אומר הנשיא ביידן לקראת הביקור ההיסטורי שם אחרי שיעזוב את ישראל: "התמונה הרחבה היא כזו -היו שחשבו, בגלל הממשל הקודם, שנטשנו את המזרח התיכון, חשבו שיצרנו וואקום שסין ו/או רוסיה ימלאו, ואסור לתת לזה לקרות...שנית, ככל שישראל תשתלב כשווה ומקובלת באזור, סביר יותר שתהיה דרך להגיע להסכמים עם הפלסטינים בהמשך".

ביידן היום עם נחיתתו בישראל. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90.

"מה לצפות מהביקור בתחום נרמול היחסים בין ישראל וערב הסעודית?", שאלה המראיינת וביידן ענה: "זה (נורמליזציה) יכול לקחת הרבה זמן. אבל העמקת היחסים במובן של קבלה הדדית במובן של עבודה משותפת על כל מיני דברים, זה הגיוני בעיניי".

על הקולות האחרים במפלגה הדמוקרטית שמכנים את ישראל מדינת אפרטהייד וקוראים להפסיק את הסיוע הביטחוני, אומר הנשיא ביידן בראיון הבלעדי ל'חדשות 12': "אלה קולות מועטים, אין סיבה לחשוש לעתיד היחסים. לא ייתכן שהמפלגה הדמוקרטית או אפילו חלק נכבד מהמפלגה הרפובליקנית יינטשו את ישראל".

הבחירות בישראל

על הבחירות הקרבות בישראל ויחסים אפשריים עם בנימין נתניהו במידה שייבחר, הבהיר נשיא ארה"ב ביידן: "אנחנו מחויבים למדינה, לא למנהיג ספציפי. אני עובד מול מדינה דמוקרטית שנמצאת בתהליך של בחירת מנהיג, מי שלא יהיה, אני אעבוד איתו".

באשר למלחמה שנמשכת באוקראינה והלחץ על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אומר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "כל מה שהוא ניסה לעשות פגע בו חזרה. הצלחנו לשמר אחידות ויציבות באירופה יחד עם מדינות נאטו. כמו שאמרתי בזמנו – כל עוד אנחנו מטילים סנקציות על רוסיה כולם ייפגעו מהן. אבל זה המחיר שעלינו לשלם כדי למנוע מהאיש הזה להצליח. מהצד שלנו זה יימשך כמה שצריך, זה ייקח כמה זמן שצריך".

בעת שירת ההמנון בקבלת הפנים. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90.

על התמודדות עתידית ב-2024 מול דונלד טראמפ במרוץ לנשיאות, אומר ביידן ל'חדשות 12': "אני לא חוזה זאת, אל אני לא אתאכזב. עוד לא עברתי אפילו חצי מהקדנציה שלי. יש עוד הרבה מרחב להחליט מה עומד לקרות. אבל אני מקווה שהמפלגה הרפובליקנית תחזור לעמדה נורמלית ולא תישאר מפלגת ה'MAGA'".

ראיון בלעדי ערוץ 12 יונית לוי ביקור ביידן בישראל תקיפה באיראן בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד