ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
צעד קטן לנורמליזציה

דיווח: סעודיה תאשר לטיסות מישראל לעבור במרחב האווירי שלה

ברקע ביקור הנשיא ביידן בישראל: ערב הסעודית צפויה להכריז השבוע כי היא תאפשר לכל הטיסות המסחריות לישראל וממנה להשתמש במרחב האווירי של ערב הסעודית וגם תאפשר לערבים ישראלים לקחת טיסות שכר ישירות מישראל לסעודיה כדי להגיע למקומות הקדושים לאיסלאם

כינוס בין דתי בסעודיה: אילוסטרציה
כינוס בין דתי בסעודיה: אילוסטרציה צילום: רועי קייס

כשנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיע לישראל הוא עשה משהו שמעולם לא עשה בביקור במדינות אחרות, אימוץ אחד מהישגי המורשת של קודמו. בעוד שחלק ניכר מנסיעותיו לחו"ל ב-18 החודשים הראשונים שלו בתפקיד התמקדו בהיפוך מדיניות החוץ של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן בנסיעה הראשונה שלו למזרח התיכון אימץ את הסכמי אברהם מתקופת טראמפ, אז נורמלו היחסים בין ישראל לכמה מדינות ערב.

לקראת המסע לישראל, פקידים אמריקאים פעלו להעמקת התיאום הביטחוני הישראלי ערבי, והסכמי תיווך שיקרבו את ישראל וסעודיה שאין להן יחסים דיפלומטיים לנורמליזציה. ה-CNN מדווח, כי "אנשים שמכירים את העניין אמרו שסעודיה צפויה להכריז השבוע כי היא תאפשר לכל הטיסות המסחריות לישראל וממנה להשתמש במרחב האווירי שלה". בנוסף דווח, כי "סעודיה תאפשר למיעוט המוסלמי בישראל לקחת טיסות שכר ישירות לסעודיה כדי להשתתף בחג', השנתי. עלייה לרגל למכה".

עוד צוין בדיווח, כי ביידן יטוס ישירות לסעודיה מישראל, רגע שהוא כינה "סמל קטן של היחסים המתהווים" בין שתי המדינות. בכירים בממשל ביידן אמרו שהנורמליזציה המלאה של סעודיה ישראל נותרה מחוץ להישג יד, אם כי התיאום הסמוי בין שתי המדינות התרחב.

"זה שינה את המצב הביטחוני במזרח התיכון", אמר בכיר בארה"ב על הסכמי אברהם שנחתמו בסוף 2020. "התפקיד שלנו הוא להעמיק עם המדינות שחתמו ולהרחיב אם אנחנו יכולים".

ההתמקדות של ממשל ביידן בהרחבת הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב תסכלה פקידים פלסטינים שהעדיפו את התמקדות ארה"ב בהחייאת תהליך השלום הישראלי פלסטיני שנתקע. אבל פקידים אמריקאים אומרים שההתמקדות שלהם בנורמליזציה ערבית ישראלית היא הכרה במציאות באזור.

שני בכירים בממשל אמרו ל-CNN כי הממשל היה רוצה לראות "תנועה לקראת שלום ישראלי-פלסטיני", אך אמרו שהבית הלבן החליט שלא להמשיך בצורה שממשלים קודמים הלכו בנושא הפלסטיני, מכיוון שהיא ככל הנראה תיכשל.

"אנחנו מאוד זהירים בהגדרת יעדים, במיוחד במזרח התיכון. המקום שבו הממשלים נקלעו לצרות עמוקות בגלל הבטחות על הירח, ואי יכולת לקיימן ובזבוז זמן ומשאבים והשקעות", אמר גורם בכיר בממשל. "לו היינו פותחים בתהליך שלום, לא היה איש ליד השולחן".

"אם הצדדים מוכנים לדבר, אנחנו תמיד נהיה שם כדי לעזור, אבל אנחנו לא הולכים לצאת עם איזו תוכנית וליצור ציפיות שלא ניתן לעמוד בהן", אמר הפקיד.

סעודיה ביקור ביידן בישראל נורמליזציה הסכם שלום הסכמי אברהם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד