כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ביזיון גדול ב'כותל הקטן': "לא יעלה על הדעת"

ועדת הפנים בדיון פגרה על מצבו של הכותל הקטן, המוזנח, עמוס באשפה ומטונף על ידי עוברים ושבים • אייכלר: "האם בפינוי אשפה יש חשש לשפיכות דמים?"

עבודות תחזוקה בכותל. צילום ארכיון
עבודות תחזוקה בכותל. צילום ארכיון

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, קיימה אתמול (א) דיון בנושא תחזוקת ואבטחת 'הכותל הקטן'. דיון זה מהווה דיון המשך לסיור שערכה ועדת הפנים במקום, בו התגלה כי המקום מוזנח, עמוס באשפה ואינו במצב הראוי למקום קדוש. בנוסף ציינה ח"כ רגב כי אנשים עושים במקום את צרכיהם. במקום קיים מבנה המשמש כפח אשפה גדול, אך מסיבה כלשהי הרשויות ומשטרת ישראל מסרבות להזיזו. ח"כ מירי רגב ביקשה לדעת מהנוכחים מדוע לא מתאפשר פינוי האשפה מהמקום.

רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', הבהיר תחילה כי מבחינה הלכתית, הכותל הקטן נחשב חלק מן הכותל המערבי, ועל כן הוא מקום קדוש לכל דבר. לדבריו, הקרן למורשת הכותל המערבי איננה אחראית למקום, זאת מתוקף החלטת ממשלה והחלטת משרד הדתות.

"אם משרד ראש הממשלה יטיל עלינו אחריות על הכותל הקטן, נעשה זאת בשמחה". אמר הרב רבינוביץ', וציין כי ללא ספק יש לפעול לפינוי האשפה, אך נדרש לכך אישור של משטרת ישראל. ובנוסף לבעיית האשפה במקום, ציין רב הכותל כי קיימת גם בעיה באחזקת המקום ואבנים מן הכותל נמצאות בסכנת נפילה, ומהוות סכנה למתפללים.

ח"כ דוד צור אמר, כי בסוגיות הללו יש לפנות לוועדת השרים לענייני ירושלים, בראשות השר לביטחון פנים, במקום לפנות למשטרה בשאלות.

ח"כ אורית סטרוק ביקשה להבהיר כי הכותל הקטן נמצא תחת אחריות משרד הדתות, ועל כן גם תחת אחריותה של הקרן למורשת הכותל. ח"כ סטרוק פנתה לרב הכותל ולנציג משרד הדתות ואמרה: "אנא תפעלו בעניין הזה. זו בושה לעם ישראל מה שקורה במקום הזה. זו בושה לשמוע שמשטרת ישראל צריכה לדווח בפורום סגור איך לפנות פח אשפה מהמקום הקדוש ביותר. לא יעלה על הדעת שפינוי אשפה לא יתאפשר. אני מציעה לקבוע תאריך גמר ביצוע - לשמוע מתי משרד הדתות מתחיל לטפל בעניין הזה".

ד"ר שמואל ברקוביץ', מומחה לירושלים והמקומות הקדושים, אמר, כי ללא ספק הכותל הקטן הוא מקום קדוש ואף הוכרז כך בתקנות השמירה על מקומות קדושים. עוד הוסיף, כי לפי החוק מי שמטפל בכותל המערבי זו הקרן למורשת הכותל. הקרן קיבלה תקציב של 85 מיליון שקל כדי לפתור את כל בעיות התשתיות. "הקרן למורשת הכותל יכולה עם התקציב הזה לעשות הכל מחר בבוקר, כמו שהיא עושה בכותל המערבי הגדול. בשנת 2004 משטרת ישראל נתנה אישורה לכסות פסולת בנייה בקונסטרוקציה גדולה של ברזל. המשטרה מסרבת לאפשר את הפינוי הזה כי זה מפר את הסטאטוס קוו - אני לא שמעתי שפינוי זבל מפר את הסטאטוס קוו".

ח"כ ישראל אייכלר אמר: "אני שומע פה שהמשטרה לא מאשרת תפילת יהודים בהר הבית מחשש לשפיכות דמים. גם כאשר מדובר בפינוי אשפה בכותל הקטן חוששים משפיכות דמים?!" אליו הצטרף ח"כ ניסים זאב שאמר כי הסוגיה איננה הלכתית אלא מדינית, ויש לפעול לשינוי ההחלטות בדרג המדיני.

את הדיון סיכמה יו"ר הועדה בחריפות: "אני מבקשת לבדוק מול משרד ראש הממשלה האם האחריות על הכותל הקטן היא של מורשת הכותל, ואם לא - אז לקצץ להם את התקציב בחצי ולהעביר את הכסף לכותל הקטן. לא ייתכן שאנשים עושים את הצרכים שלהם על הכותל הקטן, או שלא נטפל באבנים שעלולות ליפול ולפגוע במישהו. יש לפעול באופן מיידי לפינוי האשפה וכמו כן יש להסיר את מבנה פח האשפה. אם זו החלטה של משרד ראש הממשלה לא לבצע את זה - אני מבקשת לדעת זאת עד לתחילת המושב ועד לחגי תשרי. נקיים בתחילת המושב הבא דיון עם השר לביטחון פנים שבו יסביר לנו מדוע לא מתייחסים לכותל הקטן כמו אל הכותל המערבי ומדוע המקום לא נראה כמו מקום קדוש". ח"כ רגב פנתה לרב הכותל ואמרה לו: "פתחת בדבריך, כבוד הרב, שהכותל הקטן הוא חלק מהכותל המערבי. אם זה המצב, תטפלו בו".
הכותל הקטן רב הכותל מירי רגב ועדת הפנים אייכלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד