כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
סערה עולמית

ג'ון בולטון הודה שארה"ב תכננה הפיכות בחו"ל

כשהיועץ לשעבר לביטחון לאומי בבית הלבן ושגריר ארה"ב באו"ם אומר כי הוא היה מעורב בתכנון הפיכות בחו"ל, העולם לא נותר אדיש. "ארצות הברית היא האויבת הגרועה ביותר של הדמוקרטיה והחיים". מריה זכרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, קראה לחקירה בינלאומית על דבריו של בולטון

ג'ון בולטון הודה שארה"ב תכננה הפיכות בחו"ל
הפגנה נגד הממשלה: אילוסטרציה צילום: Pixabay

ג'ון בולטון, שוחח עם ג'ייק טפר ברשת CNN ביום שלישי אחר הצהריים, ואמר כי המתקפה על הקפיטול ב-6 בינואר 2021 אינה "הפיכה מתוכננת בקפידה". הוא אמר כי "בתור מישהו שעזר לתכנן הפיכות לא כאן אלא, אתה יודע, במקומות אחרים, זה דורש הרבה עבודה, וזה לא מה שהנשיא דונלד טראמפ עשה".  בולטון, ששימש כיועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ במשך 17 חודשים לפני העזיבה ב-2019, עורר סערה עולמית.

דבריו הפכו לוויראליים באינטרנט, וגררו מיליוני צפיות מכל פינות העולם. בתוך שעות, הם עוררו גינויים רשמיים והשערות מצד משקיפים זרים, במיוחד באזורים בעולם שבהם עשרות שנים של התערבות אמריקאית נותרו זיכרונות טריים.

אבו מוראלס, נשיא בוליביה לשעבר שהודח מתפקידו בשנת 2019 על ידי הצבא על רקע טענות לבחירות מזויפות, צייץ אמש כי הדברים הראו כי ארצות הברית היא "האויבת הגרועה ביותר של הדמוקרטיה והחיים".

מריה זכרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, קראה ביום חמישי לחקירה בינלאומית על דבריו של בולטון. "חשוב לדעת באילו מדינות אחרות ארה"ב תכננה הפיכות", אמרה זכרובה לרדיו ספוטניק הרוסי.

האם בולטון היה רציני? למרות שחלק בארצות הברית הטילו ספק, יריבים פוליטיים הציעו שזה רק אישור נוסף למה שהם כבר יודעים. "זו לא הפתעה", אמר דובר משרד החוץ הסיני וואנג וונבין במסיבת עיתונאים היום. "ההודאה פשוט מראה שהתערבות בענייני פנים של מדינות אחרות והפלת ממשלותיהן הפכו לנוהג המקובל של ממשלת ארה"ב".

"זה חלק מאוד חשוב מספר החוקים של ארה"ב", אמר וואנג. בולטון לא ציין באילו הפיכות הוא היה מעורב בתכנון, אם בכלל, במהלך הריאיון. כשטאפר לחץ עליו, הוא הצביע על הניסיון הלא מוצלח להפיל את נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ב-2019, אך הוסיף כי לארה"ב אין "כל כך הרבה מה לעשות עם זה".

ממשלתו של מדורו האשימה את ארצות הברית בסיוע לקידום חוסר היציבות הפוליטית בוונצואלה. כמה מומחים לעניינים בינלאומיים אמרו שהערותיו של בולטון עלולות להוות כישלון למדיניות אמריקאית עם כוונות טובות.

"זה מזיק למאמצים שלנו לקדם ולתמוך בדמוקרטיה", אמר חוקר אוניברסיטת סטנפורד-הובר, לארי דיימונד ל'וושינגטון פוסט'. "יש לנו מספיק בעיות כבר להתמודד עם התעמולה הרוסית והסינית".

לבולטון היו שני קדנציות בעמדות גבוהות. תחת הנשיא ג'ורג' בוש, הוא שירת בתפקידים בכירים בפיקוח נשק לפני שהפך לשגריר באו"ם ב-2005. הוא היה תומך מרכזי בפלישה לעיראק ב-2003 שהפילה את סדאם חוסיין. הוא חזר לעבוד עם הממשל באפריל 2018 כיועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן של טראמפ, ולאחר 17 חודשים סיים את תפקידו בשל חילוקי דעות.

רוסיה בוליביה סין דולנד טראמפ ג'ון בולטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד