כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

להתמודד עם הקושי

בסופו של יום, להילחם בהתמכרות לבד זאת משימה כמעט בלתי אפשרית, בגלל הקשיים הכרוכים בשני שלבי הגמילה. לכן, קבלת טיפול מקצועי מאנשי טיפול אשר מסייעים למאות מטופלים להתגבר על ההתמכרות, על הקשיים הכרוכים בה ולהשתקם כך שיוכלו לחזור ולנהל חיים נורמטיביים באופן עצמאי היא ללא ספק הבחירה הנכונה

להתמודד עם הקושי
תמיכה חברתית צילום: FREEPIK

כיום במדינת ישראל אלפי אנשים מדי שנה פונים למרכזי הגמילה השונים על מנת לטפל בבעיית ההתמכרות ממנה הם סובלים. ישנם סוגים רבים של התמכרויות, הן לחומרים ממכרים מסוכנים כמו סמים ואלכוהול והן להתנהגויות ופעולות הרסניות כמו הימורים ופורנוגרפיה. ההתמכרות גובה מחירים רבים בכל הנוגע לבריאותו ולמצבו הנפשי והכלכלי של המכור, אך גם מסביבתו ומהאנשים הקרובים אליו אשר סובלים אף הם מהשלכות.

להודות בהתמכרות

פעמים רבות, אנשים הסובלים מהתמכרות כלל אינם מבינים כי הם מתמודדים עם התמכרות, והם מחפשים סיבות אחרות לתלות הרגשית והפיזית אותה הם חשים כלפי מושא ההתמכרות. יתר על כן, התמכרות היא איננה מנת חלקם של אנשים הסובלים מבעיות נפשיות או מעורים בעולם הפשע בלבד - היא עלולה להתפתח אצל כל אדם. לדוגמה, כאשר אדם עבר ניתוח בעקבות מצב רפואי קשה או מחלה, הוא ודאי זקוק למשככי כאבים על מנת להתמודד עם הכאב בעקבות ההליך הכירורגי. עם זאת, לעיתים לאחר תקופה בה האדם נוטל תרופות משככות כאבים הוא עלול לפתח תלות ולהתמכר אליהן. בסופו של יום, כאשר האדם מרגיש כי איננו יכול להפסיק ליטול את משככי הכאבים אותם רשם לו הרופא ואף הוא זקוק למינון גבוה יותר ויותר לאורך הזמן על מנת לשכך את כאביו, עליו ועל סביבתו להבין כי מדובר בבעיה שיש לטפל בה ולעבור גמילה מתרופות משככות כאבים. רק לאחר גמילה, הוא יוכל להמשיך בחייו מבלי להזדקק ללא הרף לאותן תרופות. 

לטפל בבעיה

לרוב, תהליך הגמילה מורכב משני שלבים עיקריים – הגמילה הפיזית מהחומר או הפעולה הממכרת, והגמילה הנפשית ובהתאם טיפול נפשי בתלות הנפשית במושא ההתמכרות, כמו גם טיפול בשורש הבעיה הרגשית אשר יצרה את ההתמכרות מלכתחילה. למשל, מרכז גמילה מהימורים יטפל בשוהים בו בעזרת מניעה מוחלטת של הימורים בתור השלב הראשון, אך יתמקד הרבה יותר בשלב השני- טיפול נפשי על מנת להבין מה גורם לאדם להימשך להימורים ולריגוש בהם, ומציאת פתרונות טיפוליים לצורך. בנוסף, התמכרות להימורים לרוב גובה מהמכור ומשפחתו מחירים כלכליים כבדים, בנוסף למחירים הנפשיים, ולכן כחלק מתהליך הגמילה והטיפול במרכז הגמילה מהימורים, המטופל יקבל ליווי לשיקום כלכלי ואף יופנה לגופים הרלוונטיים אשר יכולים לעזור לו גם מחוץ למסגרת השיקומית כמו המוסד לביטוח לאומי או עמותות כאלה ואחרות.

לא להתבייש לפנות לעזרה

בסופו של יום, להילחם בהתמכרות לבד זאת משימה כמעט בלתי אפשרית, בגלל הקשיים הכרוכים בשני שלבי הגמילה. לכן, קבלת טיפול מקצועי מאנשי טיפול אשר מסייעים למאות מטופלים להתגבר על ההתמכרות, על הקשיים הכרוכים בה ולהשתקם כך שיוכלו לחזור ולנהל חיים נורמטיביים באופן עצמאי היא ללא ספק הבחירה הנכונה. על אף שישנם מוסדות גמילה ציבוריים במימון המדינה, מכוני גמילה פרטיים הם ללא ספק הבחירה הנכונה עבור מרבית המכורים אשר זקוקים לטיפול פרטני וליחס מטפלים מטופלים גבוה. אחד ממכוני הגמילה המובילים במדינת ישראל הוא מכון הגמילה ויקטוריה רנסנס – מוסד רפואי להתמכרויות, אשר פועל כבר למעלה מ- 20 שנה וסייע לאלפי מטופלים לאורך השנים להתגבר על ההתמכרויות מהן סבלו ולשוב לנהל שגרת חיים מתפקדת, בריאה ותקינה.  

התמכרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד