כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
בשורה לצרכנים

הניתוקים ייפסקו? זו ההצעה של רשות החשמל

רשות החשמל העבירה החלטה שלא לנתק חייבים לפני שימוע ציבורי וחייבים בעלי קושי כלכלי לא ינותקו כלל | בתחילת השנה אסר בג"ץ על חברת חשמל לנתק חייבים ללא שימוע משום שחשמל הוא מצרך חיוני שבלעדיו לא ניתן לנהל אורך חיים שגרתי

הניתוקים ייפסקו? זו ההצעה של רשות החשמל
ההיערכות של חברת החשמל לגל הקור צילום: חברת החשמל

רשות החשמל פרסמה את הצעת ההחלטה לשימוע ציבורי לפיה צרכנים המצויים בעוני או במצב כלכלי קשה המשולב עם בעיה רפואית חריגה, לא ינותקו מחשמל על רקע אי-תשלום חוב וגביית החוב במקרים כאלו תיעשה במסגרת הסדרים או בהליכי הוצאה לפועל.

הצעת ההחלטה מגדירה קבוצות אוכלוסייה שתהיינה זכאיות להגנה מניתוקים עקב צבירת חוב, על בסיס תבחינים שונים אשר נקבעו לאחר הליך שכלל שיתוף פעולה רחב ושיח עם גורמי רווחה וגופים שונים, לרבות ביטוח לאומי, משרד הרווחה, משרד השיכון, רשות המים וכן מומחים ויועצים מתחום הרווחה והעוני.

על פי ההצעה, שנה ממועד כניסתה לתוקף של האסדרה יוצגו בפני מליאת הרשות נתוני פיקוח ובקרה אחר יישום האסדרה- יעילות ההליכים לאבחון קבוצות הזכאים לרבות עבודת וועדת החריגים, כמות הסדרי חוב, כמות צרכנים מנותקים, כמות צרכנים שלא נותקו וחובם נגבה בהוצאה לפועל, היקף חובות הצרכנים ועוד. הרשות תדון בממצאים אשר יוצגו בפניה ותבחן האם נדרשים שינויים באמות המידה לאור זאת.

הצעת ההחלטה פורסמה בהתאם לפסיקת בג"צ בנושא, ואמות המידה המוצעות במסגרתה מבוססות, בין היתר, על העקרונות הבאים:

  • פישוט התהליך לקבלת הפטור על ידי מי שכלול בקבוצות המוגדרות, תוך צמצום הצורך בהגשת מסמכים ונתונים.
  • הסתמכות על קריטריונים קיימים שנקבעו על ידי גורמים מוסמכים בתחום הרווחה.
  • העלאת המודעות לאפשרות של הסדרי חוב על מנת לצמצם את השימוש בכלי גבייה אזרחיים יקרים.
  • שילוב צעדים וקידום הליכים שיצמצמו את החשיפה של תעריף החשמל לחובות צריכה וסבסוד צרכנים וישפרו את אמצעי הגבייה של ספק שירות חיוני.
  • בחינה ובקרה של השלכות המדיניות חדשה.

בתחילת השנה קבע בג"ץ כי על חברת החשמל לקיים הליכי שימוע לפני ניתוקים של אספקת חשמל בשל חובות של צרכנים ביתיים. פסק הדין ניתן בעקבות עתירה שהוגשה נגד האמצעים שננקטים כלפי צרכנים שמאחרים בתשלום חשבון החשמל. השופטים קבעו כי אספקת החשמל קשורה לזכות לקיום בכבוד ולזכות לחיים ולבריאות, והשופטים דפנה ברק-ארז, יצחק עמית ודוד מינץ קבעו כי חשמל הוא מצרך חיוני שבלעדיו לא ניתן לנהל אורך חיים שגרתי.

בנסיבות אלה, קבע בית המשפט כי חברת החשמל תיאלץ לגבות את החוב באמצעים מתונים יותר, שאינם כרוכים בניתוק החשמל, וקרא לרשות החשמל להסדיר הליך לשמיעת טענותיו של הצרכן ולבחינת נסיבותיו הפרטניות בטרם קבלת החלטה על ניתוקו מאספקת חשמל. בהמשך לכך הוטל על חברת החשמל לאמץ נוהל מסודר ומפורט שיקבע את העקרונות המעשיים ליישום ההסדר המתוקן כפי שיעוגן באמות המידה. בפסק הדין נקבע כי "אין די במעגל הצרכנים המוגן על-פי ההסדר הקיים מפני ניתוק מאספקת חשמל, הכולל ניצולי שואה ומי שהוגדרו כ'צרכנים שאספקת חשמל חיונית להם' מטעמי בריאות, על-פי רשימה סגורה".

ההצעה כאמור פורסמה לשימוע ציבורי והחלטה סופית תתקבל לאחר קבלת התייחסות הציבור למתווה המוצע. בהחלטת רשות החשמל נכתב כי ספק השירות החיוני יבצע פיילוט לתקופה של שנה, בשיתוף רשות האכיפה והגבייה, של עד 300 תיקים שיועברו לגבייה רק במסלול המקוצר. הפיילוט יתקיים עם כניסתן לתוקף של אמות המידה ויכלול בחציו הליך גבייה של חובות פעילים. מטרת הפיילוט לבחון יעילות ההליך לספק השירות החיוני כגון פתיחת תיק, איתור חובות, התראות, מידע ודוחות טיפול במסלול המקוצר המופקים עבור ספק שירות חיוני בהשוואה לתיקים שמנוהלים במסלול הרגיל של ההוצאה לפועל. בנוסף ייבחן היקף הגבייה של החובות בשנה זו במסלול המקוצר למול ההליך הרגיל. האפקטיביות של שני ההליכים מבחינת הצרכנים- באיזה מסלול ההליך נגיש יותר ובעל תוצאות הסדרי תשלום מהירים יותר.

חברת חשמל הסדר חוב גביית חוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד