ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
קולות של שלום

המדינה הבאה שעשויה לנרמל את היחסים עם ישראל

‏בזמן שבישראל מתוחים בנוגע לשאלה: סעודיה – חברה או לא? יש מדינה מוסלמית נוספת שמנסה להתקרב, סומליה. מקורביו של הנשיא מנסים להפיג את התדמית המפחידה של המדינה, ואפילו הזמינו את המראיין לצלילה בחופי סומליה

המדינה הבאה שעשויה לנרמל את היחסים עם ישראל
הנשיא הסומלי חסן שייח' מוחמד צילום: דוברות נשיאות סומליה

בעקבות השיח הגובר במוגדישו הסומלית על נרמול אפשרי עם ישראל. שניים ממקורביו של הנשיא, אחד מהם שר התקשורת הסומלי לשעבר, מספר לרועי קייס ב'כאן חדשות' על האפשרות לנורמליזציה ואיך הגומלין רואים את הדברים, הוא גם הזמין את המראיין לצלילה במרחב הימי של סומליה.

בימים האחרונים גוברים הדיווחים על נרמול אפשרי בין ישראל לבין סומליה, מדינה מוסלמית בקרן אפריקה במיקום אסטרטגי בים האדום שסובלת מחוסר יציבות כרונית. אלא שבחודשיים האחרונים הנשיא לשעבר, חסן שייח' מוחמד, עשה קאמבק ונבחר שוב לנשיא. אותו אחד שלפי פרסומים זרים, נפגש בעבר עם ראש הממשלה לשעבר, נתניהו, ונמצא ביחסים עם קרובים עם האמירויות.

אחמד עומאר גאגלה הוא פוליטיקאי סומלי וותיק. עד לפני כמה שנים שימש שר התקשורת ולפני כן חבר פרלמנט. את הנשיא הנוכחי ואת עמדותיו כלפי לישראל הוא מכיר מקרוב. "הנשיא הוא אדם פתוח מאוד. הוא מעוניין בנורמליזציה, אין סיבה שנסרב לכך, גם ככה יש לישראל יחסים עם מדינות אסלאמיות אחרות, לסומליה יש את החוף הארוך ביותר באפריקה, זה מאפשר קו פתוח באזור הזה והזדמנות עסקית גדולה לישראל ולעם הסומלי".

סומליה, המוסלמית, היא מדינה שאתם פחות שומעים עליה. מדינה ענייה במזרח אפריקה הסובלת מחוסר יציבות כרונית, אך באותה נשימה שוכנת במיקום אסטרטגי לחופי הים האדום. אזור שמדינות רבות לוטשות אליו עיניים, כולל איראן ולכן לישראל יש עניין בה.

אחמד אומר כי "יש לנו את הים האדום. אנחנו יכולים להביא להם (לישראלים) גם בסיס צבאי בצפון סומליה וגם יחסי מסחר חופשי איתם".

יוסף עבד אל-כרים, סומלי שחי בנורווגיה, מגדיר את עצמו מקורב לנשיא הנוכחי במוגדישו. בשיחה עם :כאן חדשות' הוא ניסה לנפץ את התדמית שיש לארצו של מדינה מפחידה ששורר בה כל הזמן תוהו ובוהו.

"אני מבין שאנשים חוששים אבל יש לנו יחסים טובים עם קניה וגבול איתם. הסומלים בשלים כעת לעבוד למען אהבה ושלום. לתת הזדמנות לשלום עם מדינת ישראל. אנחנו מוכנים לזה. לא בכל סומליה יש ארגוני טרור, בצפון זה אזור שליו, יש שם את הים האדום. אנחנו מקבלים את הישראלים בברכה ואני יודע שהישראלים אוהבים צלילה, הם מוזמנים לכאן".

אז לפני שקופצים לצלול בחופי סומליה, כדאי להבין מה הסומלים סבורים שהם יוכלו להשיג מהיחסים עם ישראל. הרווח הבולט שבהם קשור למאבק באסלאמיסטים הקיצוניים, בראשם ארגון הטרור הסומלי א-שבאב.

"היציבות בסומליה תלוי בכל האומות שיש לנו יחסים איתן ובתמיכה שלהן. יש לנו יחסים טובים עם ישראלים ולהם יש ניסיון בלחימה בטרור. נלמד אחד מהשני".

לסומלים נמאס מקבוצות הטרור הללו. אנשים רבים איבדו את הקרובים שלהם. עשרת אלפים מתו במוגדישו, הרבה מתו, הסומלים אומרים, "אנחנו צריכים עזרה, ואין מדינה שיכולה לעזור לנו מלבד ישראל", מלבד המאבק בטרור, יש כמובן ההיבט הכלכלי והיכולת הישראלית לסייע למדינה הענייה באספקת מים ומזון ולסייע לה בתחום החקלאות.

רועי קייס סומליה נורמליזציה סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד