א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
צעד גדול לנורמליזציה

סעודיה הודיעה: כל חברות התעופה יכולות לטוס במרחב האווירי

‏בשתיים בלילה זה קרה - רשות התעופה האזרחית הסעודית הכריזה שתאפשר לכל חברות התעופה האזרחיות לעבור במרחב האווירי הסעודי מבלי לציין את מדינת ישראל, אולם כך מסרו הסעודים גם אחרי נרמול היחסים עם איחוד האמירויות, כך שההודעה ברורה לכל | עידן חדש 

מטוס ישראלי: אילוסטרציה
מטוס ישראלי: אילוסטרציה צילום: pexels

עכשיו זה רשמי - רשות התעופה האזרחית הסעודית הודיעה הלילה (שישי) שתאפשר לכל הטיסות האזרחיות לחלוף בשמי הממלכה, מבלי לציין מפורשות את ישראל. בהודעה מטעם רשות התעופה האזרחית הסעודית נאמר כך: "במסגרת שקידתה של סעודיה למלא את מחויבויותיה בהתאם להסכם שיקגו של 1944 שקובע כי אין להבחין בין הטיסות האזרחיות במרחב האוויר הבינלאומי ובהמשך למאמצים לקבע את מעמדה של סעודיה כמדינה עולמית שמחברת בין שלוש יבשות ומתוך חיזוק החיבור האוויר הבינלאומי, מודיעה רשות התעופה האזרחית שהיא החליטה לפתוח את שמי הממלכה בפני כל הטיסות שעומדות בדרישות של הרשות למעבר במרחב האווירי של הממלכה".

ישראל לא צוינה מפורשות, אך כך היה גם אחרי הנרמול עם האמירויות, כאשר רשות התעופה האזרחית הסעודית הודיעה שתאפשר מעבר לכל הטיסות לאמירויות ומהאמירויות. כך דיווח רועי קייס ב'כאן חדשות'.

אתמול דווח כי ערב הסעודית צפויה להכריז השבוע כי היא תאפשר לכל הטיסות המסחריות לישראל וממנה להשתמש במרחב האווירי של ערב הסעודית וגם תאפשר לערבים ישראלים לקחת טיסות שכר ישירות מישראל לסעודיה כדי להגיע למקומות הקדושים לאיסלאם. ואכן הלילה זה קרה.

כשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיע לישראל הוא עשה משהו שמעולם לא עשה בביקור במדינות אחרות, אימוץ אחד מהישגי המורשת של קודמו. בעוד שחלק ניכר מנסיעותיו לחו"ל ב-18 החודשים הראשונים שלו בתפקיד התמקד בהיפוך מדיניות החוץ של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן בנסיעה הראשונה שלו למזרח התיכון אימץ את הסכמי אברהם מתקופת טראמפ, אז נורמלו היחסים בין ישראל לכמה מדינות ערב.

לקראת המסע לישראל, פקידים אמריקאים פעלו להעמקת התיאום הביטחוני הישראלי ערבי, והסכמי תיווך שיקרבו את ישראל וסעודיה שאין להן יחסים דיפלומטיים לנורמליזציה.

הנשיא ביידן יטוס היום ישירות לסעודיה מישראל, רגע שהוא כינה "סמל קטן של היחסים המתהווים" בין שתי המדינות. בכירים בממשל ביידן אמרו שהנורמליזציה המלאה של סעודיה ישראל נותרה מחוץ להישג יד, אם כי התיאום הסמוי בין שתי המדינות התרחב.

"זה שינה את המצב הביטחוני במזרח התיכון", אמר בכיר בארה"ב על הסכמי אברהם שנחתמו בסוף 2020. "התפקיד שלנו הוא להעמיק עם המדינות שחתמו ולהרחיב אם אנחנו יכולים".

ההתמקדות של ממשל ביידן בהרחבת הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב תסכלה פקידים פלסטינים שהעדיפו את התמקדות ארה"ב בהחייאת תהליך השלום הישראלי פלסטיני שנתקע. אבל פקידים אמריקאים אומרים שההתמקדות שלהם בנורמליזציה ערבית ישראלית היא הכרה במציאות באזור.

סעודיה נורמליזציה הסכמי אברהם ביקור ביידן בישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד