י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

משפט פוניבז': קלטת תכריע גורל הבוררים?

בג"ץ יכריע בתביעה שהגיש הגר"א כהנמן נגד גיסו הגר"ש מרקוביץ: דורש העברת הגר"ח צימבליסט מתפקידו כבורר • האם קלטת סודית שתיעדה "פגישה פסולה" היא הקלף המנצח?

הרבנים כהנמן ומרקוביץ
הרבנים כהנמן ומרקוביץ

בג"ץ יצטרך להכריע בקרוב בתביעה שהגיש הגאון רבי אליעזר כהנמן, נשיא ישיבת פוניבז', נגד גיסו הגאון רבי שמואל מרקוביץ, מראשי הישיבה, בה הוא דורש את העברת הרבנים הגר"ח צימבליסט והגר"מ הייזלר מתפקידם כבוררים בסכסוך בישיבת פוניבז'.

בחודש שעבר פסק בית המשפט המחוזי כי אין להעביר את הבוררים מתפקידם. הפסיקה ניתנה למרות העובדה כי מצדו של הרב כהנמן הועלו טענות נגד הדיינים, ביניהן: ניתנו מספר החלטות לאחר פסק הבוררות, חלקן בהרכב חסר של שני בוררים. כמו כן פגישה בין הרב צימבליסט לבין הרב מרקוביץ ביחידות תועדה - "המעידה כאלף עדים כי הרב צימבליסט נמצא בקשר טוב עם הרב מרקוביץ".

הפגישה בין הרב מרקוביץ לבין הרב צימבליסט התקיימה בחול המועד פסח בחצר ביתו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל. "אין ספק כי הפגישה עסקה בסכסוך ובאפשרות למנות את כבוד השופט יעקב טירקל לבורר בין הצדדים", כותבים עורכי הדין של הרב כהנמן. "אין צורך להכביר מילים על הקשר האישי בין הרב צימבליסט לרב מרקוביץ ועל כך שהם נוהגים להיפגש ולדבר ביניהם על הסכסוך". הרב מרקוביץ לא הכחיש את הפגישה, אך טען כי הייתה זו פגישה אקראית.

בימים האחרונים הגיש הרב כהנמן בקשה לבית המשפט העליון בירושלים להוספת ראיות לתביעה נגד הרב מרקוביץ. הבקשה הוגשה בד בבד עם בקשת רשות ערעור על פסק הדין של בית המשפט המחוזי.

"למרבה הצער", כתבו עורכי דינו של הרב כהנמן, "מתברר כי פסק הדין הושג ברמייה, באמצעות תצהיר כוזב של המשיב (הרב מרקוביץ-י.א.), תוך שהוא פעל לשיבוש הליכי המשפט בכך שמנע הצגתן של ראיות הדרושות לבירור".

אחת מהראיות שמבקש הרב כהנמן להוסיף לתביעה היא תצהיר של אדם ששמע את ההקלטה המתעדת את פגישתם של הרב מרקוביץ והרב צימבליסט בביתו של הגרי"ש אלישיב. כשלושה שבועות לפני שניתן פסק הדין במחוזי נודע לרב כהנמן, באמצעות אחד בשם חזקיהו לפין, כי אדם אחר, בשם יעקב ולדשיין שמחזיק הקלטה של "הפגישה הפסולה".

ולדשטיין ולפין נפגשו בספרייה של ישיבת מיר בירושלים, כדי לוודא שאכן מדובר באותה הקלטה. כמה ימים לאחר מכן החלו השניים לנהל משא ומתן לרכישת ההקלטה עבור הרב כהנמן. המשא ומתן התנהל מצדו של לפין בדיסקרטיות, מחשש שמקורבי הרב מרקוביץ יגלו את דבר קיומה ובכך יסקלו את העברתה או רכישתה לידיו של הרב כהנמן. ההקלטה לא נמסרה לידיו של לפין או של הרב כהנמן לאחר שעל פי הטענות ולדשיין אמר שישאל את רבו, הגאון רבי עזריאל אוירבעך - האם יש בעיה במסירת ההקלטה, וזה השיב לו כי אם הדבר יהווה נזק לרב מרקוביץ, אסור עליו למסור אותה.

לכן נאלץ הרב כהנמן להסתפק בתצהיר של מי ששמע את ההקלטה. על פי התצהיר, בתחילת ההקלטה שומעים את סיום הפגישה הקודמת שהייתה בחדרו של הרב אלישיב עם רבני שארית ישראל. לאחר מכן הם עוזבים את המקום ומתחילה פגישה בנוכחות הגרי"ש זצ"ל, הרב צימבליסט, הרב מרקוביץ ואריה אלישיב.

השיחה נפתחה כשהרב צימבליסט שאל את הגרי"ש שאלה הלכתית בנוגע להנחת תפילין אצל אדם שהוא איטר יד ימינו, ובתגובה מתפתח דיון הלכתי קצר בנושא. לאחר מכן, הנוכחים נשאלים האם הם מעוניינים בהרמת כוסית יין לרגל חג הפסח ונענים בחיוב.

על פי התצהיר, בשלב הזה שואל הרב מרקוביץ את הגרי"ש על תביעה בעניין חדר האוכל של הישיבה ומספר על הצעת בית המשפט למנות את השופט בדימוס יעקב טירקל בסכסוך בישיבה. הרב אלישיב נשמע שואל האם זה יכול לעזור ולקדם את פתרון הסכסוך - ונענה בתשובה חיובית. לאחר מכן, כך על פי התצהיר, נותן הגרי"ש את ברכתו.

"לראיות החדשות ישנה חשיבות עצומה", כותבים עורכי דינו של הרב כהנמן, "שהרי אף לשיטת באי כוחו של הרב מרקוביץ, ככל ויסתבר כי הפגישה נתקיימה באופן שהרב כהנמן הצביע עליו, הרי שלא יהיה כל מנוס אלא להעביר את הרב צימבליסט מתפקידו".

את הרב כהנמן מייצגים עו"ד רון ברקמן, עו"ד שמואל פלגר ועו"ד נתנאל פריד ממשרד עו"ד ברקמן וקסלר בלום ושות'.

הרב מרקוביץ מיוצג על ידי עורכי הדין ממשרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות'.
פונביז' הרב כהנמן הרב מרקוביץ בית משפט ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד