כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
בביקור אצל הפלסטינים

ביידן מדבר על "שתי מדינות לשני עמים"

הנשיא ג'ו ביידן הודה היום שמדינה עצמאית לפלסטינים "יכולה להיראות כל כך רחוקה" כשדיבר על חוסר תקווה לגבי תהליך השלום הקפוא במהלך ביקור בבית לחם אצל הפלסטינים. ביידן אמר "אנחנו יכולים פשוט להרגיש את הצער והתסכול שלכם, בארצות הברית אנחנו יכולים להרגיש את זה"

ביידן מדבר על "שתי מדינות לשני עמים"
הנשיא ביידן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקר היום (שישי) אצל הפלסטינים בבית לחם, ואמר במסיבת עיתונאים לצד יו"ר" הרשות אבו מאזן: "העם הפלסטיני כואב עכשיו, אתם יכולים פשוט להרגיש את זה, הצער והתסכול שלכם, בארצות הברית אנחנו יכולים להרגיש את זה".

ביידן דיבר במהלך הופעה משותפת בבית לחם עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. הוא הכריז על סיוע כספי של 316 מיליון דולר לפלסטינים במהלך ביקורו, אך אמר כי "אין דרך ברורה להחזיר את שיחות השלום למסלולן".

"גם אם הקרקע לא בשלה ברגע זה להתחיל מחדש את המשא ומתן, ארה"ב והממשל שלי לא יוותרו על קירוב בין הפלסטינים והישראלים, אצל שני הצדדים", אמר. ביידן אמר כי "העם הפלסטיני ראוי למדינה משלו שתהיה עצמאית, ריבונית, בת קיימא. שתי מדינות לשני עמים, שלשניהם שורשים עמוקים ועתיקים בארץ הזו, החיים זה לצד זה בשלום ובביטחון".

ראש הרשות מחמוד עבאס, אמר שהגיע הזמן "להפוך את הדף של הכיבוש הישראלי על אדמתנו". הוא גם אמר שישראל "לא יכולה להמשיך לפעול כמדינה מעל החוק".

ביידן התקבל בבית לחם על ידי זוג ילדים פלסטינים, שנתנו לו זר פרחים ולהקה שניגנה את ההמנון הלאומי של ארה"ב. מוקדם יותר היום הוא הופיע ברשת בתי החולים במזרח ירושלים, המשרתת פלסטינים, כדי לדון בסיוע כספי לשירותי בריאות מקומיים. הוא הבטיח 100 מיליון דולר, שדורשים אישור של הקונגרס האמריקאי, בנוסף ל-201 מיליון דולר עבור סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, בתוספת סכומים קטנים יותר עבור תוכניות שונות אחרות.

ישראל גם התחייבה לשדרג רשתות אלחוטיות בגדה המערבית ובעזה , כחלק ממאמץ רחב יותר לשיפור התנאים הכלכליים. כשביידן סיים לדבר בבית החולים, אישה שהזדהתה כאחות ילדים במוסד רפואי אחר הודתה לו על הסיוע הכספי אך אמרה "אנחנו צריכים יותר צדק, יותר כבוד".

נסיעתו של ביידן לרשות הפלסטינית נתקלה בספקנות ובמרירות בקרב הפלסטינים המאמינים שביידן נקט מעט מדי צעדים לקראת שיחות השלום, במיוחד לאחר שהנשיא דונלד טראמפ השבית אותם תוך שהוא מעדיף את ישראל.

הפלסטינים גם החזיקו כרזות לאורך תוואי השיירה של הנשיא ביידן וקראו "צדק לעיתונאית הפלסטינית-אמריקאית שירין שנהרגה במהלך מבצע צבאי ישראלי בגדה המערבית במאי". ישראל טוענת כי ייתכן שהיא נפגעה מירי פלסטיני, בעוד שחקירות של סוכנות הידיעות AP וכלי תקשורת אחרים תומכות בעדים פלסטינים שאומרים שהיא נורתה על ידי כוחות ישראליים.

ארה"ב טוענת שהיא ככל הנראה נהרגה ללא כוונה על ידי חיילים ישראלים, מבלי לומר כיצד הגיעה למסקנות אלו. זה הכעיס פלסטינים רבים, כולל משפחתה של העיתונאית, שהאשימה את ארה"ב בניסיון לעזור לישראל להתחמק מאחריות למותה.

בבית לחם, עיתונאים פלסטינים שסיקרו את ביקורו של ביידן לבשו חולצות טריקו שחורות עם דמותה של אבו העיתונאית כסולידריות עם ההרוגה.

ג'ו ביידן ביקור ביידן בישראל הרשות הפלסטינית שתי מדינות הסכסוך הישראלי פלסטיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד