כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הנורמליזציה תחכה

סיכום ביקורו של ביידן בסעודיה: הבשורות והאכזבות

יורש העצר הסעודי, מחמד בן סלמאן, אמר אתמול כי סעודיה "מקווה לעידן חדש של שיתוף פעולה להעמקת שיתוף הפעולה האסטרטגי עם האמריקאים כדי לחזק את הביטחון והיציבות באיזור". בן סלמאן קרא לאיראן לשתף פעולה עם מדינות האזור בחזון ליצירת ביטחון ויציבות באזור: "באמצעות מחויבות להחלטות הבין לאומיות"

סיכום ביקורו של ביידן בסעודיה: הבשורות והאכזבות
ביידן ובן סלמאן מחליפים אגרופים במקום לחיצת יד צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקר בשישי ושבת בסעודיה והמריא חזרה לארה"ב, ביידן נפגש עם מלך סעודיה, הנסיך מוחמד בן סלמאן, נשיא מצרים, נשיא איחוד האמירויות, ואמיר קטאר ומלך ירדן.

בתום הביקור אמר השר במשרד החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, בריאיון ל-CNN בתשובה לשאלה האם סעודיה מוכנה לנרמל את היחסים עם ישראל כי "סעודיה תומכת ביוזמת השלום הערבית והבהרנו כי השלום מגיע בסוף התהליך הזה ולא בתחילתו".

עוד אמר כי ההחלטה של המדינות שחתמו על הסכמי אברהם עם ישראל היא החלטה ריבונית שלהן: "אנו מקווים שלהחלטות האלה יהיו השפעה חיובית על החברה הישראלית". בתשובה לשאלה האם סעודיה מוכנה להצטרף להסכמי אברהם, השיב הבכיר הסעודי: "אנו הבהרנו שאנחנו זקוקים לתהליך שכולל את יישום יוזמת השלום הערבית. כשזה יקרה, אנחנו מחויבים להסדר על בסיס פתרון שתי המדינות עם מדינה פלסטינית שתקום בשטחים הכבושים שבירתה מזרח ירושלים. זאת הדרישה שלנו בעבור שלום".

לדבריו, "העמדה שלנו לא השתנתה. הבהרנו שהשלום אפשרי והשלום עם ישראל הוא ברירה אסטרטגית, אבל יש דברים שנדרש שיקרו לפני כן". בתשובה לשאלת המראיין, אמר אל-ג'ובייר כי השלום עם ישראל לא יקרה לפני שייושם פתרון שתי המדינות.

אתמול יצאה הודעה משותפת סעודית אמריקנית בעקבות פגישותיו של נשיא ארה"ב, ביידן, עם מלך סעודיה ויורש העצר בג'דה. בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות הסעודית הרשמית הוזכר בין השאר כי ביידן בירך על הסידורים של הממלכה בעניין יציאתו של הכוח הרב הלאומי MFO מהאי טיראן בים האדום, כולל הכוחות האמריקניים.

עוד נאמר כי האזור הזה בים האדום יפותח למטרות תיירותיות וכלכליות, באופן שיסייע לשלום ולפריחה באזור. לאחר מכן הוזכרה ההודעה של רשות התעופה האזרחית של סעודיה בעניין ההחלטה לאפשר לכל הטיסות האזרחיות לחלוף בשמי הממלכה ליעדים אחרים, מבלי לציין את ישראל.

בנושא הפלסטיני נאמר בהודעה כי שני הצדדים מדגישים את מחויבותם לפתרון שתי המדינות, כך שתחיה מדינה פלסטינית בעלת ריבונות ורצף דמוגרפי בשלום ובביטחון לצד ישראל. הפתרון הזה, כך נאמר, הוא היחיד לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטינים באופן שעולה עם המסגרות הבינלאומיות ויוזמת השלום הערבית. המנהיגים משני הצדדים הדגישו כי בכוונתם לתאם את המאמצים באופן הדוק ומתמשך כדי לעודד את הצדדים להראות את מחויבותם בפתרון שתי המדינות מבחינת המדיניות והצעדים.

סעודיה וארצות הברית בירכו על כלל המאמצים שמסייעים להגיע לשלום צודק וכולל באזור. בהודעה הסעודית אמריקנית גם נאמר כי ביידן הדגיש את מחויבותה המתמשכת והחזקה של ארצות הברית לתמוך בביטחונה של סעודיה ובהגנה על שטחה וגם להקל על היכולת של הממלכה להשיג את כל האמצעים הנדרשים כדי להגן על עמה ואדמתה נגד האיומים החיצוניים.

שני הצדדים הדגישו כי יש צורך למנוע את ההתערבויות של איראן בעניינים הפנימיים של מדינות האזור ואת התמיכה שלה בטרור באמצעות ארגונים חמושים הכפופים ויש צורך למנוע את המאמצים שלה לערער את הביטחון והיציבות באזור. הצדדים גם הדגישו כי חשוב למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני.

בנוסף למלך וליורש העצר, בג'דה התקיימה פגישה בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי שהגיע לפסגה שהתקיימה היום בבוקר. זו היא הפגישה הראשונה בין א-סיסי לביידן מאז כניסתו של האחרון לתפקיד.

גם אמיר קטאר תמים בן חמד הגיע לג'דה לצד נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד שפגש בנשיא ארה"ב ביידן. בפגישה אמר ביידן כי הוא מזמין את בן זאיד לארה"ב לפני סוף השנה, והוסיף: "האתגרים שניצבים מולנו היום הופכים את היחסים בינינו לחשובים ביותר". בן זאיד הודה לביידן ואמר "אני עובד במרץ לראות כיצד ניתן לחזק את יחסינו".

בפסגת ג'דה יורש העצר הסעודי, מחמד בן סלמאן, אמר כי סעודיה "מקווה לעידן חדש של שיתוף פעולה להעמקת שיתוף הפעולה האסטרטגי עם האמריקאים כדי לחזק את הביטחון והיציבות באיזור".

בן סלמאן קרא לאיראן לשתף פעולה עם מדינות האזור בחזון ליצירת ביטחון ביטחון ויציבות באזור: "באמצעות מחויבות להחלטות הבין לאומיות, אי ההתערבות בעניינים הפנימיים של מדינות אחרות, שיתוף פעולה עם סבא"א ולעמוד בהבטחותיה בעניין הזה." בנושא הפלסטיני אמר בן סלמאן כי "פריחת האיזור תבוא בפתרון צודק לסוגייה הפלסטינית על בסיס היוזמה הערבית, לדבריו של בן סלמאן, סעודיה לא יכולה לייצר יותר נפט ממה שהיא מייצרת היום (13 מיליון חביות ביום לדבריו).

אמיר קטטר, השיח' תמים בן חמד, אמר בדבריו כי "הגשמת היציבות באזור המפרץ דחופה לא רק לו אלא גם לכל הקהילה הבינ''ל, אנחנו עומדים על עמדתנו היציבה בהתחמקות אזור המפרץ והמזרח התיכון כולו מסכנת ההתחמשות הגרעינית, עם עמידה על זכות מדינות האזור להשתמש באנרגיה גרעינית למטרות שלוות".

הוא הוסיף כי יש "לתת פתרון צודק לסוגייה הפלסטינית, המתיחות תמשך כל עוד ישראל ממשיכה להפר את החוק הבינלאומי בכך שהיא בונה התנחלויות, מטילה מצור על עזה ופוגעת בסטטוס קוו בירושלים", כך לדבריו.

עוד אמר אמיר קטר כי "המדינות הערביות הסכימו על יוזמת שלום ערבית שמביעה את המוכנות לנרמל יחסים שלהן כולן עמה אם היא תסוג לגבולות 67 במסגרת הסכם שלום. לא יתקבל שנוותר על היוזמות שלנו רק כי ישראל מסרבת להן, לא ייתכן שתפקיד הערבים יהיה להציע הסדרים ותפקיד ישראל לסרב להן ולהמשיך להתעקש כל זמן שהערבים מגישים ויתורים".

נשיא ארה"ב ביידן נפגש גם עם מלך ירדן עבדאללה, ובנו, יורש העצר חוסיין בשולי הפסגה היום בגדה. לפי הודעה של ארמונו של עבדאללה, הוסכם בפגישה על חתימה על מסמך הבנות בין ירדן לבין ארה"ב, במסגרתו תעביר האחרונה לירדן 1.44 מיליארד דולר בכל שנה בין השנים 2023-2029.

בהודעה משותפת בסיכום פסגת ג'דה נכתב כי המנהיגים הביעו את רצונם לפתח את יכולות ההגנה וההרתעה של המשתתפים בכנס כדי להתמודד עם המלטים, טילי השיוט ועם החימוש של מיליציות טרור.

בהודעה נכתב גם כי המנהיגים תומכים בכך שאין להחזיק באיזור המפרץ נשק להשמדה המונית והדגישו את חשיבות המאמצים הדיפלומטיים למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני ולמנוע ממנה לבצע פעילות שמזעזעת את ביטחון האיזור ויציבותו.

כמו כן נכתב בהודעה כי ביידן הדגיש כי מדינות המפרץ וארה"ב צריכות לעבוד יחד כדי להתמודד עם האיומים החיצוניים לביטחונן ועם האיומים למעברים הימיים - בעיקר באב אל-מנדב ומיצרי הרמז. בנושא אחר נכתב כי המנהיגים בירכו על החלטת ארגון אופק להגביר את ייצור הנפט בחודשי יולי ואוגוסט "המנהיגים הביעו את הערכתם לתפקידה של סעודיה בהשגת ההסכמות בין מדינות אופק", לשון ההודעה.

הדיווחים מהפגישות כפי שהובאו בערוץ הטלגרם של 'כאן חדשות'.

סעודיה מלך סעודיה ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד