כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
משמעויות ראשוניות מהביקור

‏הנשיא ביידן בסעודיה - עידן חדש ביחסים

ביקורו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בסעודיה שם סוף לכמה סוגיות מרכזיות שהעיבו על יחסי המדינות בשנה וחצי האחרונות. על אף שבפגישתם שהתקיימה במשך 3 שעות, שני הצדדים האשימו זה את זה באירועים מצערים שקרו בעבר, עושה רושם שהם הצליחו להתגבר עליהן, ולהמשיך הלאה

‏הנשיא ביידן בסעודיה - עידן חדש ביחסים
הנשיא ביידן ומלך סעודיה צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

בפרשנות מעניינת על הביקור ועל העתיד, מתפרסם טור בחשבון הטוויטר של @SaudiAInHebrew ובו פרשנות על הביקור ועל המשמעות. לאחר שהואשם על ידי הנשיא במעורבות אישית ברצח העיתונאי ח'אשוקג'י, הנסיך הדגיש כי מה שקרה הוא מצער, וכי הממלכה נקטה בכל האמצעים המשפטיים למצות את מלוא חומרת הדין עם האחראים. יורש העצר מסר כי הממלכה למדה מהטעות ונקטה באמצעים כדי למנוע מטעויות כאלה לחזור על עצמן.

‏בן סלמאן אמר לנשיא כי תקריות כאלו מתרחשת בכל מקום בעולם, וכי עוד באותה השנה (2018), נהרגו עוד עיתונאים במקומות אחרים בעולם. הנסיך מתח ביקורת על ארה"ב ואמר כי גם היא עשתה כמה טעויות, כמו תקרית כלא אבו גרייב בעיראק (עדויות קשות של התעללות בעצירים עיראקים מצד חיילים אמריקאים). לדבריו, נדרש שהמדינות ינקטו בצעדים למנוע מטעויות כאלו לחזור שוב.

‏יורש העצר אף השווה את רצח ח'אשוקג'י לזה של שירין אבו עאקלה (שנהרגה בג'נין) והטיל ספק באמצעים שנקטה ארצות הברית ומדינות העולם בחקר האמת במקרה. ‏כמו כן, יורש העצר הדגיש בפני הנשיא כי על אף ששתי המדינות חולקות מנעד רחב של ערכים משותפים, הניסיון האמריקני לכפות את ערכיה בכוח על מדינות הוא לא מועיל, ולעיתים אף מזיק. בן סלמאן הדגיש כי על ארה"ב להבין שכל מדינה מתנהלת על פי ערכיה ויש לכבד זאת.

‏בכל הקשור לסוגייה האיראנית, אין חדש תחת השמש: ללא ברית אזורית חדשה, לפחות לא פומבית. השיח התקשורתי דווקא הולך לכיוון ההפוך, של התקרבות לאיראן וקריאה לשיתוף פעולה, "אם כי אני בספק שמתחת לפני השטח זה השיח שמתנהל בין הצדדים" כך מציין כותב המאמר.

במקביל, הצהרותיו של הנשיא ביידן הוכיחו שוב, כי לחציה של ישראל, סעודיה ומדינות האזור לדחוף לסוג של "דדליין" בכל הקשור לדיפלומטיה בנושא הסכם הגרעין לא הועילו, וכי ארה"ב תמשיך לדבוק, לפחות לבינתיים, בדיפלומטיה.

‏יחד עם זאת, ארה"ב הדגישה כי היא עודנה מחויבת לביטחונה של סעודיה, ולפי כמה דיווחים, בשיחות הסגורות, הצדדים דנו במערכות ההגנ"א הסעודיות ובאפשרות לסייע לסעודים בהקשר זה, אולי באמצעות שת"פ ישראלי-סעודי.

‏באשר לסוגיה הפלסטינית, התבשרנו כי סעודיה ומדינות האזור עדיין דובקות בעמדתן. נרמול יחסים עם ישראל, לא לפני פתרון הסכסוך על בסיס יוזמת השלום הערבית ופתרון שתי המדינות. יודגש כי המסרים שיצאו מפיהם של הבכירים הסעודיים כלפי ישראל, היו מעודנים בסך הכל.

‏משבר האנרגיה, שיש מי שיטען שזו אחת מהסיבות המרכזיות בגללן הגיע הנשיא ביידן לסעודיה, הנשיא השיג "משהו": סעודיה תגדיל את התפוקות ל-13 מיליון חביות ביום מ-10.55 בחודש יוני, תהליך שצפוי לקחת זמן מה, עד שנת 2027. יורש העצר הדגיש כי לסעודיה אין יכולת להגדיל את התפוקות יותר מזה.

‏בשולי הוועידה, עיסוק במלחמה בתימן, בסוגיה הלבנונית, בעיראק, לוב, סודאן, אפגניסטן, אוקראינה. גורמים המעורים בשיחות שהתקיימו תיארו אותן כחיוביות, ומסרו כי יחסי המדינות חזרו "למסלול הנכון". הצדדים חתמו על 18 הסכמי שיתוף פעולה בתחומי האנרגיה, השקעות, חלל, מדע, טכנולוגיה, תקשורת ועוד.

סעודיה מלך סעודיה ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד