י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מכות חשמל ועינויים

סיפורו של נער אוקראיני שישב 90 יום בכלא הרוסי

ביום הראשון שלו בכלא הרוסי, סיפר נער אוקראיני בן 16, כי הוא שמע את הצרחות המיוסרות של אסירים אוקראינים אחרים, כשישב בתא בגודל 6 מטר על 6 מטר עם שירותים מקולקלים. הנער ולאד בוריאק תהה אם הוא יהיה הבא בתור. "התנהגתי כאילו כלום לא קרה, לא הראיתי תוקפנות, כדי שהם לא יעשו את אותו הדבר איתי"

סיפורו של נער אוקראיני שישב 90 יום בכלא הרוסי
האבא והבן אחרי שהתאחדו צילום: צילום מסך

כוחות רוסים חטפו את בנו של פקיד עירוני בזפוריז'יה, האב פתח בקמפיין ברשתות החברתיות וביקש מכל מי שיכול להפעיל לחץ על הרוסים לשחרר את הבן שלו שיעשה זאת, ואכן ששה ימים אחר כך - הוא שוחרר.

בוריאק, בנו של פקיד ממשלתי אוקראיני בכיר, נחטף על ידי חיילים רוסים כשניסה להימלט מעיר הולדתו מליטופול בתחילת אפריל. המקרה שלו הפך לאחד מאלפים של אזרחים אוקראינים שנחטפו או נעלמו בכוח. אבל הסיפור שלו שונה מרובם, ולאד חזר הביתה.

בראיון ל'וושינגטון פוסט' זמן קצר לאחר שובו בשלום, הנער סיפר לראשונה על סאגת בת 90 הימים. לדברי ולאד ואביו, אולג בוריאק, חיילים רוסים לקחו את ולאד לכלא בוסילבקה, עיר בחלק הכבוש של מחוז זפוריז'זיה בדרום מזרח המדינה. בימים הראשונים הם החזיקו אותו בבידוד.

כשישב בתא הכלא שלו, ולאד לא הצליח להבין מה קורה. "למה אני במקום הזה, ומתי אחזור הביתה?" הוא חשב. אבל ההלם הראשוני הפך במהירות לאימה צרופה. פחות משבוע לאחר שהגיע לכלא, ולאד סיפר שאדם בשנות ה-20 המוקדמות לחייו הועבר לאותו תא. הוא שמע את הצעיר מוכה ומקבל מכות חשמל, העינויים נמשכו לפעמים עד שלוש שעות בכל פעם, לדבריו.

האיש שכבר לא יכול לשאת את הסבל, אמר לולאד כי הוא יספר את סיפורו כשהוא יוצא משם. "אבל לפני שנשם את נשימתו האחרונה", אמר ולאד, "הגיע שומר והזעיק חובש שלקח אותו משם". ולאד לא יודע אם האיש, שאמר שיש לו אישה וילד, שרד.

כדי להעביר את הזמן, הוא מילא את ימיו במשימות פעוטות, הכנת האוכל שלו, קריאה ושינה. לדבריו, הוא גם נאלץ לנקות את החדר שבו עונו אסירים אחרים, שם היה מוצא לעתים קרובות ציוד רפואי ספוג בדם, "לא היו לי רגשות", אמר, "ניקיתי את כולם, התנהגתי כאילו כלום לא קרה, לא הראיתי תוקפנות, כדי שהם לא יעשו את אותו הדבר איתי".

"הבנתי שבאותו רגע, אני גם מציל את עצמי", הוסיף. אבל בפנים, "פחדתי מאוד, הייתי בהלם. כאילו הכול בתוכי נשרף". בינתיים אביו של ולאד היה עסוק במרדף תזזיתי אחר בנו. כראש המינהל הצבאי האזורי של זפוריז'יה, אולג בוריאק השתמש כקשריו הממשלתיים כדי לקיים חילופי שבויים.

לאחר כמעט שבעה שבועות בכלא הרוסי, ולאד הועבר למתקן עם תנאים טובים יותר, שם יכול היה להתקשר לאביו. ב-4 ביולי, קיבל בוריאק טלפון ממנהל משא ומתן רוסי, שאמר לו כי הוא מוכן לשחרר את הילד שלו ולאד, בעסקת חילופי שבויים יומיים לאחר מכן, ולאד התקשר לאביו. "אבא, הם אומרים שאני בא אליך מחר". השעות האחרונות היו מייסרות עבור האב והבן.

האבא קיבל את פניו של ולאד בשטח מפורז השניים התחבקו, ועזבו את המקום מהר לכיוון הבית. "כשולאד נחטף, זה הרגיש כאילו חתיכה מהלב שלי נקרעה ממני", אמר בוריאק. "וכשחיבקתי אותו, הרגשתי שהקטע הזה חזר".

"אני לא רוצה לשכוח שום דבר מזה," אמר ולאד לאחר שהתאושש מהימים הקשים, "כדי שאוכל לספר לאחרים ולוודא שאנשים ידעו מה היה שם".

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', ב-8 באפריל, כחודש לאחר שכוחות רוסים כבשו את העיר מליטופול, התקדמה אט אט שיירה אזרחית של מכוניות שניסו להתפנות מהאזור הכבוש דרך מחסום מאויש בחיילים רוסים. הילד ולאד היה באחת מהמכוניות הללו, בדרכו לזפוריז'יה כדי להיות עם אביו.

לאחר שהחיילים בדקו את מסמכיו והבינו מיהו אביו, הוא הפך לקטין הראשון והיחיד, המוכר באוקראינה, שנלקח כבן ערובה למטרות פוליטיות כלפי חוץ. מאוחר יותר הוא הועבר למקום עם תנאים טובים, והיה לו גישה למקלחת ושירותים, ולטלפון נייד שבו השתמש כדי להתקשר לאביו.

בשנה שעברה דווח על 182 ילדים נעדרים במדינה. בשלושה חודשים של המלחמה, המספר הזה הגיע ל-2,200, חלק מהילדים נעדרים לאחר איבוד הקשר עם משפחותיהם עקב נזק לתשתית, או כשנגמר החשמל לטלפונים בזמן שהם מסתתרים מפצצות. בתרחישים הגרועים ביותר, ילדים נהרגים בהתקפות או נחטפים בכוח, כך לפי דו"ח של ארגון Missing Children Europe בבלגיה שעוקב אחר ילדים חטופים כדי להחזיר אותם למשפחות.

מלחמת אוקראינה רוסיה חטיפת ילדים פשעי מלחמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד