כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מה שעזרא לא ידע

יוצאים לחופשה עם מזומן או שווה כסף? כך תמנעו מהסתבכות עם הרשויות

רגע לפני שמאות אלפי ישראלים עושים את דרכם לחופשה בחו"ל ואחרי הפסקה ארוכה בגלל הקורונה – ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת כדי לוודא שאתם לא מתסבכים עם המכס, רשות המסים ועם הרשות לאיסור הלבנת הון

יוצאים לחופשה עם מזומן או שווה כסף? כך תמנעו מהסתבכות עם הרשויות
אילוסטרציה צילום: Pixabay

אחרי שנתיים של קורונה וכשהחופש הגדול כבר מתחיל, בנתב"ג מצפים לשיא של ישראלים שיבחרו לבלות בחו"ל בחודשי הקיץ. במציאות כזו, ובמיוחד על רקע הסתבכותו של דודי עזרא, יו"ר קבוצת נטו ואחד האנשים החזקים במשק הישראלי שחשוד בהברחת כחצי מיליון אירו במזומן לחו"ל ללא דיווח – כדאי מאוד להכיר את חוקי המכס ואיסור הלבנת הון הרלוונטיים למי שיוצא לחו"ל וחוזר ממנו (שימו לב שהחוק חל גם על תיירים) מה מותר ומה אסור להוציא ולהכניס לישראל, מתי חלה חובה לדווח למכס על סכומי כסף במזומן ושווה כסף, ומתי חובה לעבור במסלול האדום במכס?

הוצאת או הכנסת כסף מזומן מישראל

נתחיל מהסוגייה האקטואלית ביותר – האם מותר להוציא כסף מזומן מהארץ, וכיצד ניתן לעשות זאת?

לדברי עו"ד אורי גולדמן, מומחה במיסוי ואיסור הלבנת הון, "כאשר יוצאים מישראל או נכנסים אליה דרך שדה התעופה עם כסף מזומן או שווה כסף בסך 50 אלף שקל ומעלה – חלה חובה לדווח על כך במעבר הגבול".


עו"ד אורי גולדמן: צילום עמית שעל

גולדמן מסביר כי "העברת סכומי כסף כאלה אינם מחייבים במיסוי, אלא רק בדיווח, לפי חוק איסור הלבנת הון שבין היתר מנסה לנטר העברת כספים במגרש הבינלאומי בין מדינות. גם במקרה של דודי עזרא, העבירה הנטענת היא שהוא לא הצהיר על כך – ולא עצם הסכום הגדול עמו נשא. על פניו, אם היה מצהיר כי הוא נוסע עם סכום גדול במזומן, מכיוון שעבר את התקוה של ה- 50,000 ₪, אפילו חצי מיליון דולר אירו כמו במקרה שלו, לא הייתה קמה עילה כלשהי בכלל להרפתקה ולפרסום שעבר ולהדבקת החשדות נגדו."

ומה מבחינת מעברים יבשתיים, כמו המעברים בניצנה, מעבר נהר הירדן ומעבר יצחק רבין – למשל למי שמעוניינים לבלות את חופשת הקיץ שלהם בסיני או בטאבה? "במקרה כזה", מוסיף גולדמן, "הסכום החייב בדיווח הוא 12 אלף שקל ולא 50 אלף שקל כמו במעבר אווירי".

מה עלול לקרות למי שאינו מצהיר על כך?

במקרה של עזרא, הוא שוחרר בערבות ובתנאים מגבילים והוצא נגדו צו איסור יציאה מהארץ, עד להמשך הבירור בעניינו. הוא יועבר למסלול מינהלי של "ועדת עיצום כספי" (=קנס) שהינה ועדה שמורכבת משלושה חברים שיושבת ליד נתב"ג, שם הוא יצטרך להסביר להם למה הוא צריך לשלם קנס קטן ולא קנס גדול והם יחליטו. על החלטתם ניתן לערער לבית משפט השלום, שנוטה לא להתערב בשיקולי הליכים מינהליים ולהחליף את שיקול דעת הועד, אלא במקרים חריגים. אגב מבחינת החוק היבש (סע' 9 לחוק איסור הלבנת הון), הקנס יכול להגיע עד פי 10 (!) מסכום ההפרה. מבחינה פרקטית, כולל ייצוג שלי בוועדות עיצום כספי רבות גם בחלק מהמקרים המפורסמים האחרים, הקנס הוא יחסית נמוך אם מישהו יודע להסביר לוועדה את הנסיבות בצורך טובה. אגב, טענת "לא ידעתי" כבר לא תופסת בבית ספרנו. אך גם במקרים אחרים, מזהיר גולדמן כי "העברת הכספים ללא דיווח עשויה להביא לחילוט הכסף, לקנסות כבדים – ובמקרים קיצוניים אף יכולה להוביל לעונש מאסר. כך היה למשל במקרה של בעלי קליניקה און ז"ל ובנו, שהואשמו בכתב אישום חמור שעיקרו אי דיווח על הברחה שיטתית ומתמשכת של סכומי כסף גדולים במזומן.".

האם יש הרבה אנשים שמדווחים על הכספים הללו:

עו"ד גולדמן מסביר, כי זה החוק ואני רוצה להאמין שכולם מדווחים. אבל תתפלאו, יש גם הרבה אנשים ששמחים מאד לדווח על העברת כספים בעיקר כשהם מגיעים מחו"ל, למשל ממדינות שבהם ההימורים הם חוקיים. כאן מוסיף עו"ד גולדמן קריצה ורק מציין, כי ישראל אינה פראיירית ואינו מוכן לפרט מעבר לחיוך.

ואיך זה עובד בחו"ל

עו"ד גולדמן מסביר, כי פעמים רבות יש חובת הצהרה גם בכניסה או ביציאה ממדינות בחו"ל, ככה שכל אחד צריך לבחון לפי המסלול שלו גם את הכניסה לאותה מדינה וגם את היציאה ממנה. כך למשל הבעייתיות של הוצאת מזומן מרוסיה. לעתים אף התקרות הן שונות - בעוד בישראל התקרה היא 50,000 ₪ לאדם בנתיב אווירי, הרי שבאנגליה למשל בודקים את התקרה לפי 10,000 פאונד של התא המשפחתי.

השלכות בינלאומיות

לאור מאגרי המידע הבינלאומיים כגון WORLDCHECK ודומיו, הרי שכן פירסום של קנסות ועיצומים של איסור הלבנת הון עולה למאגר ומפריע מאד עם חשבונות בנק בארץ ובעולם. הדבר רלבנטית במיוחד לנשי עסקים בינלאומיים שהפרסום לעתים מציק להם במדינות שונות כגון באירופה וארה"ב

החוק מתייחס רק כסף מזומן שטרות או גם שווה כסף?

עו"ד גולדמן מסביר כי התקרות של העברת הכספים (50,000 ₪ אווירי ו12,000 ₪) מתייחסות גם ל"שווה כסף" ולמשל גם על צ'ק מעל 50,000 ₪ או שעון יוקרתי או תכשיט צריך להצהיר.

ומה לגבי העונש הצפוי למי שלא מדווח?

"ברמת העיקרון החוק היבש מאפשר הטלת קנסות ועד 3 שנות מאסר בפועל למי שעובר עבירת מכס ואיסור הלבנת הון, אך כמובן שהכול תלוי בנסיבות: סוג המוצרים, היקף אי הדיווח, הכוונה ועוד", מסביר גולדמן. כל מקרה לגופו.  לעניין הכספים מדובר בחצי שנה מאסר, אך סגירת התיק בעיצום כספי\קנס מונעת את הגשת כתב אישום.

קנסות נמל התעופה בן גוריון חופש מכס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד