ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
התחשבו במצבו הרפואי

השחיתות בבית שמש: זהו גזר הדין של המהנדס

קנס כספי ו-9 חודשי עבודות שירות על מהנדס עיריית בית שמש לשעבר דני צרפתי, שהיה מעורב בקידום מיזם נדל"ן על קרקע שיועדה לצורכי ציבור תוך הפרת חוקי התכנון, תמורת טובות הנאה | גזר הדין התחשב במצבו הרפואי והקל את עונשו

השחיתות בבית שמש: זהו גזר הדין של המהנדס
בית המשפט המחוזי בי-ם. אילוסטרציה צילום: דוברות הרשות השופטת

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר תשעה חודשי עבודות שירות ו-12 חודשי מאסר על תנאי, כחלק מעסקת טיעון, על מהנדס עיריית בית שמש לשעבר דני צרפתי, בגין מעורבותו בקידום מיזם נדל"ן על קרקע שיועדה לצורכי ציבור תוך הפרת חוקי התכנון, תמורת טובות הנאה. צרפתי, שהביע חרטה על מעשיו, יידרש לשלם גם קנס של 325 אלף שקלים.

בפרקליטות הבהירו לבית המשפט כי הסיבה שהגיעו להסדר כפי שהוא זה בשל אותן חוות דעת שהוגשו עכשיו, וכי אלמלא זה לא היה מצבו הרפואי של הנאשם, עמדתנו הייתה שונה לחלוטין, "נוכח הלכת לופליאנסקי ממנה עולה כי משיקולי צדק ניתן לחרוג ממתחם העונש, והשתכנענו שזה אחד המקרים הגענו להסכמה" אמרו בפרקליטות.

על פי הדיווח ב'ynet', בדצמבר 2021 הוגשו כתבי אישום נגד סגן ראש העיר בית שמש לשעבר משה מונטג, דני צרפתי ועוד 16 מעורבים בפרשה, שנחשפה לפני כשלוש שנים וזכתה לכינוי "הולילנד של בית שמש". בין הנאשמים הנוספים נמנה גם היועץ המשפטי של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, מוטי ברקוביץ'. בנוסף הועמדו לדין יזמי נדל"ן ועורכי דין.

לפי כתב האישום, יזמים וקבלנים עמדו בקשר עם הבכירים בעירייה בשנים 2018-2010 כדי לקדם את מיזם "שיכון יואל". הם קידמו את הקמת המיזם על שטח שיועד להקמת מרכז תורני ברחוב שפת אמת. המיזם כולל מרכז מסחרי של שלוש קומות, ושלושה מגדלי מגורים עם עשרות דירות. הן נמכרו במכיר מוזל למשפחות מחסידות סאטמר תוך התעלמות מחוקי התכנון והבנייה, וביצוע עבירות מס חמורות והלבנת הון.

מונטג פעל תוך ניגוד עניינים חריף. בתפקידו כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קידם מונטג את המיזם ונתן לו היתרי בנייה, למרות שאחד היזמים הוא חברו הטוב עורך הדין שלמה אייזנשטיין. במקביל הוא סייע ליזמים למכור את הדירות במיזם. בתור מנכ"ל הגמ"ח המרכזי (גוף במגזר החרדי הנותן הלוואות ללא ריבית), הוא דאג להעמיד הלוואות לרוכשי הדירות. לפי הפרקליטות הוא קיבל בתמורה טובות הנאה, ונאשם בסעיפים רבים של מרמה והפרת אמונים.

ביחס למהנדס העירייה צרפתי נאמר בכתב האישום כי הוא קיבל בשנים 2015 עד 2018 טובות הנאה מאיש העסקים יצחק רבר. בתמורה, פתח צרפתי את דלתו בפני רבר והוא סייע לו בטיפול בענייניו מול העירייה. מאז המיזם המושחת בבית שמש הוחרם על ידי המשטרה. התיק נחקר על ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) במשטרה, יחד עם פקיד שומה חקירות ירושלים, מע"מ רמלה והרשות לאיסור הלבנת הון.

בגז הדין התחשב השופט במצבו הרפואי של מהנדס וכתב: מ"צאתי לנכון לקבל את הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים, עת אכן כדברי ב"כ המאשימה רף הענישה בעבירות מהסוג בהן הורשע הנאשם, הן שלל עבירות שוחד, מירמה, הפרת אמונים ועבירות נוספות מתחום התכנון והבנייה, גבוה משמעותית מהעונש עליו הוסכם בהסכם הטיעון, אך דומני כי בשים לב למצבו הרפואי של הנאשם אשר למגינת הלב בעטיו קיים חשש כבד שגזירת עונש מאסר בפועל משמעותי בהתאם לרף הענישה הנוהג במקרים הללו, יוביל למצב בו הנאשם יסיים את חייו מאחורי סורג ובריח ואף קיים חשש נוכח חוות הדעת הרפואיות שהוצגו, כי אותו מאסר בפועל יוביל לקיצור משמעותי של תוחלת חייו של הנאשם הקצרה מאד ממילא. אשר על כן, בהתאם להסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים ולחוות הדעת על עבודות השירות שהוגשה לי, הנני גוזר על הנאשם 9 חודשי מאסר בפועל, אשר ירוצו בדרך של עבודות שירות, בבית חולים "הגליל" בנהריה".

עו"ד זהר גיאת מפרקליטות מחוז ירושלים אמר היום בגזר הדין כי "הנאשם הורשע בעבירות רבות שיוחסו לו בכתב האישום. כתב האישום מגולל התנהלות מתמשכת של שנים. קשרים אסורים, קשרי שוחד באגף עיריית בית שמש. אנחנו פוגשים אצלנו את 'משולש ברמודה' של השלטון המקומי, אותם מים עכורים וסוערים, שפעם אחר פעם טובע בהם השלטון המקומי".

"אני מגדיר את זה משולש, בגלל שכדי להרים פרויקט אסור שכזה צריך שילוב של שלושה גורמים - יזמים תאבי בצע ומושחתים, נבחרי ציבור, וגורמי מקצוע, שאילו היו עושים את עבודתם נאמנה הם היו עוצרים את הפרויקט", הוסיף עו"ד גיאת. לדבריו, "לא פשוט להיות מהנדס עירייה. הוא מקבל כסף גם כדי להיות שומר הסף של הדין, והוא אחראי על אישור התוכניות ואכיפתם".

שופט בית משפט המחוזי נמרוד פלקס אמר בהחלטתו כי הוא מקבל את הסדר הטיעון שאליו הגיעו הצדדים, והוסיף כי לקח בחשבון את מצבו הרפואי של צרפתי, אשר "קיים חשש כבד שעונש מאסר בפועל יוביל למצב שבו הנאשם יסיים את חייו מאחורי סורג ובריח".

בית שמש משה מונטג מהנדס העיר דניאל צרפתי גזר דין פרשת שחיתות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד