י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מטרה של ונדלים

בית הקברות היהודי מהעתיקים בעולם מוזנח לחלוטין

לפני מספר שנים, הוועדה לשימור המונומנטים הלאומיים של בוסניה והרצגובינה רשמה את בית הקברות היהודי בסרייבו כאנדרטה לאומית. היום מי שיבקר בבית הקברות הזה ימצא הזנחה, תוצאה מרשלנות השלטונות כלפי בית הקברות היהודי השני בגודלו באירופה

בית הקברות היהודי מהעתיקים בעולם מוזנח לחלוטין
בית הקברות בסרייבו צילום: צילום מסך

צלם עיתונות שביקר בבית הקברות היהודי המפורסם שנמצא במרכז העיר בסרייבו, מצא בלשון המעטה, מראות מבישים והזנחת המורשת התרבותית.

המקום הזה הפך כבר מזמן למטרה של ונדלים. לפני מספר שנים, הוועדה לשימור המונומנטים הלאומיים של בוסניה והרצגובינה רשמה את בית הקברות היהודי בסרייבו כאנדרטה לאומית. אך כיום, מי שיבקר בבית הקברות הזה ימצא רק הזנחה.

בית הקברות מוזנח, אנדרטאות רבות שבורות ומפוזרות על פני הדשא והסבך, במילים אחרות, לאף אחד לא אכפת מהאנדרטה הלאומית הזו, וככה זה במשך שנים, למרות שכולם מרבים להתפאר במורשת היהודית באזור. כך דיווחו כלי תקשורת מקומיים.

בית הקברות היהודי בסרייבו הוא בית הקברות היהודי השני בגודלו באירופה, אחרי בית הקברות בפראג. שנת 1630 מתועדת כשנת פתיחת בית הקברות, ויש כ-3500 מצבות על השטח, אף על פי שאיש אינו יודע בדיוק כמה יהודים נקברו שם. הסיבה לכך היא שרבים מהם נספו בשואה, ובני משפחה לפעמים, לכבוד זכר יקיריהם, הקימו רק אנדרטה, למרות שאיש לא שוכב תחתיה.

השער הגדול המעוצב להפליא עם מגן דוד בראש וסמל הפמוט בעל שבעת הקצוות הוא הכניסה לעולם המתים, אבל גם מעין מוזיאון פתוח, תצורות אבן בעלות צורה יוצאת דופן, ייחודית בעולם, מרתקות כל מבקר.

במלחמה האחרונה בשנות התשעים בית הקברות היהודי היה קו הקרב הראשון כשספג נזק כבד מהפצצות ושטחו היה ממוקש לחלוטין. לאחר תום המלחמה היה צורך לפתור תחילה את הסוגיה הזו, ורק לאחר מכן להיכנס לתהליך של שיקום.

הרב הראשון של סרייבו, הרב שמואל ברוך, נקבר שם בסביבות שנת 1640, לפני ארבע שנים, הוועדה הממלכתית לשיתוף פעולה עם אונסק"ו אימצה את בית הקברות היהודי ברשימת אתרי מורשת של אונסק"ו. ולרוע המזל, המראות של היום מראות שזו רק אות מתה על הנייר.

בוסניה בית קברות יהודי וונדליזם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד