ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
רגעים אפלים בהיסטוריה

80 שנה לגירוש יהודי צרפת למשרפות: נלקחו במשאיות בקר

נשיא צרפת עמנואל מקרון ציין אתמול את יום השנה ה-80 לריכוז היהודים בצרפת בזמן המלחמה ושליחתם למשרפות, במשך יומיים ביולי 1942 המשטרה הצרפתית אספה 13,000 איש לגירוש לאושוויץ. רק עשרות חזרו בחיים. בשנת 1995, נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק התנצל על תפקידם של השוטרים ועובדי המדינה. אתמול הנשיא מקרון הודה במפורש באחריותה של המדינה הצרפתית על הגירושין

80 שנה לגירוש יהודי צרפת למשרפות: נלקחו במשאיות בקר
אנדרטת שואה אילוסטרציה צילום: Pixabay

נשיא צרפת ציין ביום ראשון את יום השנה ה-80 לאיסוף היהודים בזמן המלחמה בתחנת רכבת לשעבר ששימשה את גרמניה הנאצית לגירושם למחנה הריכוז אושוויץ. במשך יומיים, המשטרה הצרפתית עצרה 13,152 בני אדם, כולל 4,115 ילדים, לוולודרום, המפגש הגדול ביותר מסוג זה במערב אירופה.

למקרון הצטרפו ניצולים שעברו דרך תחנת רכבת 100 קילומטרים דרומית לפריז, בדרכם לאורך צרפת ולבסוף לאושוויץ. המבנה לא שירת נוסעים מאז סוף שנות ה-60, והוא הוסב לאנדרטה לזכר השואה שנפתחה בתחילת החודש.

מלשכתו של מקרון נמסר כי הוא מביע את דאגתו מהאיום המתמשך של אנטישמיות, ש"עדיין אורב ולפעמים בצורה ערמומית". הנשיא גינה את ה"רוויזיוניזם ההיסטורי", במיוחד בכל הנוגע לתפקידו של מנהיג צרפת, וישי, בימי המלחמה ששיתף פעולה עם המשטר הנאצי.

לטקס הצטרף אליו צייד הנאצים המפורסם סרז' קלרספלד, שאביו היה אחד מאלה שגורשו לאושוויץ, ניצולת המחנה ג'ינט קולינקה וראש רשת הרכבות של צרפת, ז'אן-פייר פארנדו. האירוע מגיע לאחר מספר טקסים שנערכו לזכר הקורבנות, הטקסים עדיין נחשבים לאחד הרגעים האפלים ביותר בהיסטוריה הצרפתית.

חלק מ-13,000 היהודים שנעצרו בפריז ובפרבריה על ידי פקידים צרפתים בהוראת הכובשים הנאצים עברו דרך התחנה. מתוכם, 4,115 ילדים. משטרת צרפת לקחה את רוב הקורבנות היהודים - 8,160 אנשים, כולל זקנים וחולים - למסלול מירוצי אופניים ברובע ה-15 של פריז, הם הוחזקו שם בתנאים צפופים ביותר, כמעט ללא מזון ומים וללא מתקנים סניטריים. הם נלקחו משם למחנות במקומות אחרים לפני שהועברו למחנות ריכוז נאציים במשאיות בקר. רק כמה עשרות חזרו בחיים.

בשנת 1995, נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק התנצל על תפקידם של השוטרים ועובדי המדינה. אתמול הנשיא מקרון הודה במפורש באחריותה של המדינה הצרפתית על הגירושין.

"בימים אלה של יולי, צרפת איבדה קצת את נשמתה", אמרה ראש הממשלה אליזבת בורן. "המדינה שלנו חיכתה עד 1995, לפני פחות מ-30 שנה, כדי להכיר באחריותה. זו הייתה הקלה עצומה, אחד מאותם רגעים שבהם מילים סוף סוף העמידו את המציאות על הבלתי ניתן לתיאור. כדי לשמור על כבודה המדינה שלנו חייבת להסתכל על ההיסטוריה שלה בפנים".

שואה ניצולי שואה צרפת עמנואל מקרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד