כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

"קיום הבחירות במועדן יפגע באינטרס הציבורי"

היועץ המשפטי של משרד הדתות, עו"ד ישראל פת, מסביר במכתב לתנועה להגינות שלטונית מדוע לא ניתן לקיים את הבחירות למועצת הרבנות הראשית במועדן

בחירות ברבנות הראשית. צילום: בועז בן ארי
בחירות ברבנות הראשית. צילום: בועז בן ארי

בעקבות מכתבו של עו"ד מרדכי איזנברג מהתנועה להגינות שלטונית לסגן שר הדתות הרב אלי בן דהן בנושא דחיית הבחירות למועצת הרבנות הראשית, הגיעה תשובתו של היועץ המשפטי במשרד עו"ד ישראל פת.

"סעיף 16 (ג) לחוק הרבנות הראשית לישראל קובע שהבחירות למועצת הרבנות הראשית ייערכו לא יותר מ-3 חודשים ולא פחות מחודש אחד לפני תום כהונת המועצה המכהנת", פותח היועץ את מכתבו.

"כדי לקבוע את מועד תום הכהונה של המועצה המכהנת, יש לקבוע תחילה את מועד תחילת כהונתה. לפי הוראות סעיף 23 (ג) כהונת חבר מועצה מתחילה מרגע שהצהיר את הצהרת האמונים בפני נשיא המדינה. על כן, במקרה דנן, כהונת המועצה החלה רק ביום ז' חשון תשס"ט 5.11.08, עת חברי המועצה הצהירו אמונים כנדרש".

עוד בנושא:
הבחירות למועצת הרבנות הראשית נידחו לניסן
תלונה: דחיית הבחירות למועצת הרבנות - בניגוד לחוק

"נוכח קיומן של סיבות כבדות משקל, סבור המשרד לשירותי דת כי אין לקיים את הבחירות במועד המקורי, קרי: יום ז' בחשוון תשע"ד, אלא יש להאריך את כהונת המועצה המכהנת ב-6 חדשים. נפרט את השיקולים שהביאו להחלטה זו:

א. קיום הבחירות במועדן עשוי להביא לכך שראשי הרשויות, המהווים שיעור נכבד באסיפה הבוחרת והמייצגים ציבור גדול, לא יהיו שותפים באופן מלא בהליך בחירת מועצת הרבנות, נוכח עיסוקם במערכת הבחירות המוניציפאלית, שעתידה להתקיים בחודש אוקטובר 2013. במצב זה, האיזון שבא לידי ביטוי בהרכב האסיפה הבוחרת עשוי להיפגע, וכך בהתאם עשוי להיפגע האינטרס הציבורי.

ב. במהלך עבודת ועדת הבחירות לרבנים הראשיים לישראל (כמו גם במהלך עבודת הבחירות הקודמות למועצת הרה"ר לישראל) התגלו נקודות תורפה רבות בהליך, כפי שהוא מנוסח כיום בחוק. נקודות תורפה אלו גרמו לסרבול רב, בין היתר, ביישום לוחות הזמנים ובפרוצדורות המפורטות בחוק.

ג. חברי ועדת הבחירות החלו לגבש מסמך המרכז את תיקוני החקיקה המתבקשים, והם יגישו אותו בהקדם מתוך תקווה שהוא ייושם כבר לקראת הבחירות של המועצה. בנסיבות אלו יהיה זה אך מוצדק לאפשר למשרד לנסות לתקן בתקופה הקרובה את החוק, בהתאם להצעות הוועדה ויושב ראשה, בטרם נקדם הליכים לבחירות נוספות.

ד. בהתאם לנימוקים שפורטו לעיל, וכפועל יוצא מהם, אישרה ועדת השרים לחקיקה בישיבתה מיום 12.8.13 את הצעת החוק להאריך את תקופת הכהונה של המועצה, עם השלמת הליך ההסדרה תקבל ההצעה שלעניין את חתימתו של המחוקק".
מועצת הרבנות הראשית בחירות דחייה מכתב חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד