י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
תחבורה ירוקה

תוכנית פורצת דרך: 100% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים

מדובר בתוכנית פורצת דרך, שתאפשר חשמול של כ-320 מתקני תשתית לאוטובוסים (מסופים וחניונים) בכל הארץ, בהליך רישוי מזורז בסמכות ועדת התשתיות הלאומית

תוכנית פורצת דרך: 100% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים
אילוסטרציה צילום: pixabay

מורידים חסמים ומתקדמים לתחבורה ירוקה יותר: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הציג היום (שני) את התוכנית הארצית לחשמול תשתיות התחבורה הציבורית בוועדה לתשתיות לאומיות, לקראת הפקדת התוכנית להערות הציבור ולאישור הוועדה. זאת, במטרה לקצר הליכים ולחסוך את הצורך באישור תכנית נפרדת לכל מתקן והאחדה של הסטנדרטים לעמדות חשמול תחבורה ציבורית.

מדובר בתוכנית פורצת דרך, שתאפשר חשמול של כ-320 מתקני תשתית לאוטובוסים (מסופים וחניונים) בכל הארץ, בהליך רישוי מזורז בסמכות ועדת התשתיות הלאומית (ות"ל). 

התוכנית מתייחסת לטווח המיידי, הבינוני והארוך, וכוללת פתרונות רוחביים להתקנת עמדות הטענה והשנאה לאוטובוסים חשמליים במסופי התחבורה הציבורית ובחניוני הלילה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית בישראל לירוקה ונקייה יותר. במסגרת התוכנית, יורחבו השימושים המותרים להצבת מבני השנאה ועמדות טעינה, הוספת זכויות בנייה למסופי אוטובוסים קיימים, תוך ייעול הליך הרישוי, באמצעות ריכוזו תחת הוועדה לתשתיות לאומיות.

התוכנית תאפשר לחשמל מסופי אוטובוסים וחניונים קיימים, לצד חשמול מסופים וחניונים שאושרו בתוכניות סטטוטוריות וטרם הוקמו. זאת, במטרה לעמוד ביעדי משרד התחבורה לחשמול 60% מצי האוטובוסים העירוני עד לשנת 2026 וחשמול 100% מהאוטובוסים העירוניים החדשים עד לשנת 2035.

חשמול התחבורה הציבורית ישפר את חווית הנסיעה, שתהפוך לשקטה וחלקה יותר, יצמצם את עלויות התחזוקה, יפחית את זיהום הרעש והאוויר של האוטובוסים, ויאפשר תחבורה ציבורית ידידותית יותר לסביבה, תוך התמודדות עם משבר האקלים. אוטובוסים חשמליים צפויים להפחית בכ-75% את גזי החממה הנפלטים מתחבורה ציבורית. 

התוכנית תאפשר להתמודד עם המחסור החמור של כ-800 דונם של מתקני תשתית תומכת תחבורה ציבורית. מחסור זה נובע בעיקר בשל מגבלות סטטוטוריות, שאינן מאפשרות הסדרה של תשתיות טעינה חשמליות בשל מחסור בזכויות בנייה, או הקצאה חסרה לתשתיות ציבוריות. 

התוכנית האסטרטגית למתקני תשתית הגדירה את הצרכים לתשתיות החסרות, ואיתרה את השטחים המתאימים בפריסה ארצית, כבסיס להסדרה סטטוטורית וביצוע של מאות פרויקטים לשדרוג והקמת מתקני תשתיות תומכות תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ.

במסגרת התוכנית, יוצבו במסופי האוטובוסים ובחניוני הלילה עמדות הטענה לאוטובוסים חשמליים ומבני השנאה שיתחברו לחברת החשמל. 131 ממתקני התחבורה שיחושמלו, המהווים 41% מכלל ממתקני התחבורה הציבורית, ממוקמים במטרופולין תל אביב ובאזור המרכז; באזור הדרום ובאזור חיפה והצפון יחושמלו 73 מתקני תחבורה בכל אזור (24% כל אחד); ו-40 תשתיות התחבורה יחושמלו באזור ירושלים. 

התוכנית מייצרת סטנדרטיזציה וייעול של הליך הרישוי להקמת תשתית הטענה לתחבורה ציבורית. כל מתקני התשתית במסגרת התוכנית אינם כוללים שינוי ייעוד קרקע, אינם גורעים מזכויות בנייה מאושרות או משנים את התוכנית התקפה בשטח. התוכנית אינה מקבעת את המתקנים בשטח, אינה מאפשרת הקמה של מתקנים חדשים ואינה מגבילה שימושים עתידיים.

 

תחבורה ציבורית משרד התחבורה אוטובוסים חשמליים זיהום אוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד