כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

למה הלך לי המצבר? כל הסיבות ומתי אפשר להחיות אותו

אחד הרגעים המתסכלים ביותר הוא הרגע בו הספקנו להתארגן בזמן, אנחנו יוצאים לכיוון הרכב, באים להניע אותו ו... שום דבר לא קורה. הלך המצבר! אז עוד לפני שנעסוק בשאלות מתי ואיך בדיוק ניתן להחיות את המצבר, כדאי שנבין למה - למה הלך לנו המצבר?

למה הלך לי המצבר? כל הסיבות ומתי אפשר להחיות אותו
מצבר לרכב צילום: פיקסביי

מצבר – נעים להכיר

בין אם יש לנו רכב SUV (פנאי – שטח) ובין אם רכב ספורט או כל סגמנט אחר, כדאי לדעת כי הרכב שלנו מורכב מהמון רכיבים, כאשר אחד החשובים ביותר מביניהם הוא המצבר. מצבר הרכב מספק את מתח ההפעלה הדרוש להפעלתם של מגוון הרכיבים החשמליים ברכב – סטרטר, מזגן, מערכת תאורה, מערכת שמע ועוד. למעשה, ניתן להגדיר את המצבר כסוללה של הרכב, ובהתאם לכך חשוב לבחור במצבר איכותי, שיחזיק אצלנו מעמד לאורך זמן. יחד עם זאת, כולנו מכירים את המצב המתסכל בו אנחנו מנסים להניע את הרכב ופשוט לא קורה כלום.. המצבר הלך!

 

מהן הסיבות לכך שהמצבר הלך?

מצבר תקול הוא כאמור אחת הסיבות לכך שהרכב לא מניע. עם זאת, יש להבחין בין מקרים בהם המצבר הלך לגמרי, כך שנדרש להחליף אותו, לבין מקרים בהם ניתן 'להחזיר לחיים' את המצבר.

בין הסיבות העיקריות לכך שהמצבר שבק לחלוטין, נכללות:

  • תוקף המצבר

לכל מצבר קיים תאריך תפוגה, הנע בין 3 ל–4 שנים בממוצע, ובהתאם לתדירות השימוש ברכב ובכמות הנסיעות. תאריך התפוגה מצוין על גבי המצבר, וככל שאתם מתקרבים לתאריך, מומלץ להחליף את המצבר ולא לחכות לרגע בו נתקעים עם מצבר גמור.

  • גובה המים

במצברים הפועלים על מי חומצה, ניתן למדוד את גובה הנוזל במצבר. במידה וגובה המים נמצא מתחת לסף, מדובר במצבר גמור, אותו יש להחליף בהקדם.

  • מצבר פגום

במידה ואתם מבחינים בסימנים חיצוניים חריגים, דוגמת מצבר נפוח או בעל צורה מעוותת, ייתכן שהמצבר הוטען בעומס יתר ונפגם בצורה חסרת תקנה. במקרים כאלו קיימת חשיבות רבה להחלפת המצבר בהקדם, כדי למנוע קצרים פנימיים ואף התפוצצות של המצבר.

באילו מקרים ניתן להחיות את המצבר?

מצבר תקול זו אמנם חוויה לא נעימה, אך בחלק מהמקרים מדובר במצב אותו ניתן לפתור ולעיתים אף בקלות, כמו במקרים הבאים:

  • חיבורים רופפים

אם המצבר אינו מחובר היטב לכבלי החשמל של הרכב, הרי שהוא לא יוכל להיטען ולמלא את תפקידו כראוי. באמצעות ניקוי הקטבים והידוק חזק של הברגים, תוכלו להחזיר את המצבר לתפקודו התקין.

  • תקלת חשמל

תקלות חשמל, כמו במערכת הטעינה לדוגמה, הן תקלות נפוצות למדי במצברי הרכב, אותן ניתן לפתור בעזרתו של חשמלאי רכב מקצועי.

  • רצועת אלטרנטור תקולה

הרכיב האחראי על טעינת המצבר הוא האלטרנטור, המופעל על ידי מנוע הרכב והופך אנרגיה מכאנית לאנרגיה חשמלית. רצועה זו נשחקת וצוברת בלאי עם הזמן, כך שחשוב לוודא את תקינותה בטיפולים התקופתיים של הרכב.

הסימנים המקדימים לכך שהמצבר חלש

בימי הקיץ החמים או בימי החורף הקרירים, להיתקע עם אוטו לא מניע זו אף פעם לא חוויה מהנה. אם נשים לב לסימנים מזהים לכך שהמצבר שלנו כבר עומד להיגמר, הדבר יסייע לנו להקדים תרופה למכה.

במכוניות החדשות, קיימת נורית אזהרה מיוחדת, המאותתת על מצבו של המצבר, וכאשר היא נדלקת, מומלץ לבדוק את המצבר בהקדם. ככל ונורית כזו לא קיימת לכם ברכב, תוכלו להבחין בסימנים דוגמת נורות לוח שעונים מהבהבות, קושי בהתנעת הרכב בצורה חלקה ופעילות מזגן לא תקינה. כל אלה הם סימנים המעידים לרוב על כך שכדאי לבדוק את מצבו של המצבר.

מצבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד