כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
משבר קיצור התורנויות

השופטת הקפיאה שוב את המתווה שסוכם ומזהירה את המדינה

מתווה קיצור התורנויות נכנס לתוקף לפני חודשים אך הממשלה לא נערכה ליישומו עקב מחלוקת בין משרדי הכלכלה והבריאות לאוצר | השופטת יעל אנגלברג-שהם דרשה מנציגת המדינה להפסיק להסתמך על הקפאת המתווה על ידי בית הדין, ולקבל החלטה 

השופטת הקפיאה שוב את המתווה שסוכם ומזהירה את המדינה
מחלקת קורונה בבי"ח הרצוג צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קבע היום כי הקפאת המתווה לקיצור התורנויות של הרופאים המתמחים יימשך שבועיים נוספים, בניסיון לאפשר לגורמי המדינה להגיע למתווה חדש מוסכם. בתום דיון סוער אמרה השופטת יעל אנגלברג שהם כי "המדינה צריכה להבין שאנחנו מתקרבים לסוף הדרך של ההארכה הזמנית ודרשה שהמדינה תקבל בעצמה החלטה על המשך התורנויות, ולא תסתמך על ההקפאה של בית הדין".

מתווה הקיצור שנכנס לתוקף באפריל הוקפא על ידי בית הדין בעקבות עתירת שירותי בריאות כללית, לאחר שהמדינה לא נערכה ליישומו עקב מחלוקת בין משרדי הבריאות והכלכלה לבין משרד האוצר וההסתדרות הרפואית. מאז הוארכה ההקפאה מספר פעמים, ובסך הכול היא בתוקף כבר שלושה חודשים, עקב בקשות של המדינה לדחות את הדיונים כדי להגיע להסכמה בין משרדי הממשלה.

על פי הדיווח באתר 'דבר', השופטת אנגלברג שהם הציעה בדיון שני פתרונות אפשריים: האחד, שהמדינה תפרסם תיקון חדש להיתר ההעסקה של הרופאים, במקום התיקון הקיים שהמדינה הודתה שאינו ישים; והשני, שהמדינה תבטל את התיקון הקיים ותחזיר את המצב לקדמותו.

נציגת המדינה בדיון אמרה שנעשים מאמצים להגיע לפתרון מוסכם בין משרדי הממשלה בטווח של השבועיים הקרובים. השופטת קיבלה את דרישת הצדדים בעתירה, שירותי בריאות כללית, ההסתדרות הרפואית והמדינה, לקיים נוסף דיון בעוד שבועיים.

במשרד הכלכלה ובמשרד הבריאות ביקשו להאריך את ההקפאה עד לתיקון ההיתר בהתאם לדוח צוות היישום של המתווה, שהמליץ לערוך בו מספר שינויים. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי פרסמה ב-7 ביוני טיוטה לתיקון של ההיתר בה מוצע שהוא ייכנס לתוקף עד ה-1 בדצמבר, ומקצועות בהם יש קושי ליישמו יידחו עד ל-30 באפריל 2023: נוירולוגיה, דימות, פסיכיאטריה, אונקולוגיה, שיקום, נפרולוגיה והמטולוגיה. היישום ברפואת ילדים יחל עד 31 באוגוסט 2023. עוד מוצע לאפשר לרופאים לבצע תורנויות ארוכות בסופי שבוע, ליצור מנגנון ש'יחריג' מהמתווה בתי חולים בהם יש חוסר קיצוני בכוח אדם, ולדרוש שהוא לא יוחל על תורני חוץ בבתי החולים שאינם נדרשים לימי הכשרה כמתמחים (ולכן לא ישפיע על הארכת המשמרות שלהם).

בארגון מרשם המייצג כאלף רופאים מתמחים דורשים ליישם מיידית את המתווה המתוקן ולא לחכות לדצמבר. על פי הדיווח באתר 'דבר', היתר ההעסקה פורסם על ידי השרה ברביבאי באוקטובר, בשיתוף עם משרד הבריאות, ונקבע בו שהחל ב-30 במרץ יקוצרו תורנויות המתמחים מ-26 ל-18 שעות בעשרה בתי חולים בפריפריה, בכל המקצועות מלבד כירורגיה, הרדמה וטיפול נמרץ. הוא קבע מועד נוסף לקיצור התורנויות בהרדמה וטיפול נמרץ בסוף מרץ 2023, ואמירה כללית שמשרד הבריאות יפעל כדי לקצר "באופן רחב" את משמרות המתמחים בכל בתי החולים והמקצועות הרפואיים, באופן שאינו מחייב.

עם זאת, שלושה וחצי חודשים מאז כניסת המתווה לתוקף הוא לא יושם ואף משמרת של מתמחה לא קוצרה, עקב מחלוקת בין משרדי הבריאות והאוצר, והתנגדות ההסתדרות הרפואית. משרד האוצר סירב להעלות את שכר המתמחים והרופאים, כדי שקיצור המשמרות לא יפגע בשכרם של המתמחים שמשמרותיהם יקוצרו, ועקב כך ההסתדרות הרפואית מתנגדת בתוקף ליישומו.

גם משרד הבריאות עצמו גילה שהמתווה לא ישים באופן שנכתב, וצוות היישום שהוקם דרש לערוך בו שינויים, בין היתר דחיית יישומו ברוב מקצועות הרפואה, מתן אפשרות למתמחים לבחור במשמרות ארוכות של 26 שעות בסופי השבוע כדי שלא יצטרכו להיות בבית החולים כל סוף שבוע, ומתן היתרים חריגים למשמרות ארוכות במקרה של קשיים ביישום המתווה.

במקביל, בהסתדרות הרפואית ובמשרד האוצר מזהירים שגם לאחר התיקונים שמציע משרד הבריאות במתווה, הוא יגרום למחסור חמור בכוח אדם שיקשה על בתי החולים לתפקד, לפי נתונים שמופיעים גם בדו"ח של משרד הבריאות.

המחלוקת בין משרדי הממשלה מנעה את יישום המתווה, כך שהממשלה עברה על חוק שהיא עצמה חוקקה. ב-20 באפריל קבע בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע שהיתר ההעסקה יוקפא עד להחלטה אחרת, ולמעשה החזיר את המצב החוקי הקודם. זאת בעקבות עתירה של שירותי בריאות כללית שטענה שהמדינה אינה ערוכה ליישום המתווה. בתגובה, הממשלה הודיעה שהיא מסכימה לדחיית המתווה עד לבירור המחלוקות בין משרדי הממשלה.

מאז חלף שלושה חודשים, במהלכו הוגשו מספר הודעות עדכון לבית הדין ונעשו נסיונות הידברות בין המשרדים בהובלת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס. במהלך הדיונים האלו עלתה אפשרות נוספת בשיח בין ההסתדרות הרפואית לאוצר, לפיה קיצור המשמרות יהיה מצומצם יותר, ל-21 שעות במקום 18, כלומר, קיצור של חמש שעות ולא של שמונה שעות. הר"י והאוצר הסכימו עקרונית שבמתווה כזה, שכר המתמחים שמשמרותיהם יקוצרו יישמר, ומקיימים ביניהם הידברות לגבי העלאת שכר ליתר הרופאים. שר הבריאות הורוביץ הצהיר לאורך כל התקופה הזו על מחויבותו לקיצור התורנויות ל-18 שעות.

בינתיים הכנסת התפזרה והממשלה הפכה לממשלת מעבר, מה שיקשה עליה להוביל מהלך כולל באין הסכמה של המשרדים השונים בתוכה. תאריך היעד שהוצב ליישופ המתווה הוא בכלל לאחר הבחירות הבאות, וייתכן שכשיגיע את כסאות השרים במשרדים יאיישו כבר אנשים אחרים.

מתמחים שביתת רופאים קיצור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד