ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

המחבלים שוחררו - וחגגו • "אתם רק ההתחלה"

26 המחבלים המשוחררים חגגו ברמאללה • אבו מאזן קיבל את פניהם במוקטעה בחגיגת ניצחון: "לא נעצור עד שכולם יהיו איתנו. ניפגש בירושלים" • החמאס אסר חגיגות בעזה

מחבל משוחרר חוגג. צילום: פלאש90
מחבל משוחרר חוגג. צילום: פלאש90



אחרי שורה של עתירות בבג"ץ ומחאה ציבורית: 26 המחבלים הפלסטינים, ששוחררו אמש מבתי הכלא בישראל, במסגרת מחווה של ממשלת ישראל לרשות הפלסטינית לקראת חידוש המו"מ המדיני, הועברו הלילה לתחומי הרשות הפלסטינית ביו"ש ולרצועת עזה.

המחבלים המשוחררים רוכזו ביממה האחרונה במתחם כלא איילון, מתקן שרות בתי הסוהר ברמלה, לשם הועברו אתמול מבתי כלא שונים בארץ, ובהמשך עזבו את כלא איילון, והגיעו למעבר ביתוניא ומחסום ארז ברצועה - משם, קצת אחרי 1:00 בלילה, שוחררו לשטחי הרשות הפלסטינית ולעזה.

המחבלים נלקחו במכוניות מסחריות עם חלונות סגורים, במטרה למנוע מהם לנופף 'וי' לאות ניצחון בעת השחרור. שיירה אחת ובה 14 מחבלים עשתה את דרכה למחסום ארז, ועוד 12 נלקחו למעבר ביתוניא. כמה מאות פלסטינים קיבלו את פני המחבלים במחסום.

מחווה זו מצד ישראל מהווה את הצעד שפותח למעשה את המשא ומתן המדיני עם הרשות הפלסטינית, שיחל היום.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, קיבל את פניהם של המחבלים במתחם המוקטעה ברמאללה, כשמולו קהל של אלפי אנשים שהגיעו למקום להריע. אבו מאזן אמר: "אנחנו מברכים את אחינו שיצאו מאפלת הכלא לאור החירות ואומרים להם שהם הראשונים, אתם רק ההתחלה, אבל ישנם אחים אחרים שייצאו גם הם בקרוב. לא נעצור עד שכולם יהיו איתנו. אני מברך את האסירים ששוחררו ואומר להם שניפגש בירושלים".

בתום פגישה עם יו"ר הרשות, יצאו המחבלים המשוחררים לבתיהם, יחד עם בני משפחותיהם.

לצד 12 המחבלים ששוחררו לרמאללה, הועברו 14 נוספים דרך מחסום ארז לשטחי רצועת עזה. אולם, כדי להצניע את הישגו של יו"ר הרשות אבו מאזן מול ישראל, אסרה תנועת חמאס על חגיגות לכבוד המחבלים המשוחררים.

שר הביטחון משה יעלון הסביר כי מדובר בהחלטה "כבדה" הן לחברי הממשלה והן לו באופן אישי. "את חלק מהמחבלים אני מכיר, את חלקם עצרתי כשהייתי מפקד אוגדת יהודה ושומרון בתחילת שנות התשעים. זו בהחלט הרגשה כבדה, ובעיקר למשפחות השכולות. ליבי איתן. יש מכלול של שיקולים שעומדים בפני ראש ממשלת ישראל, וממשלת ישראל, ועל רקע מכלול השיקולים הזה קיבלנו החלטה בלב כבד לשחרר אותם. אם מישהו מהם יחזור לסורו, הוא יחזור לכלא לרצות את העונש".

מי שניסה לעצור את השחרור היה שר השיכון אורי אריאל. הוא סיפר: "בישיבת הממשלה אמרו לנו כי כל המחבלים שישוחררו כעת רצחו רק לפני הסכמי אוסלו. אך מתברר שהאמת אינה כזו. לכן, אני דורש לעצור את השחרור ולהחזיר את הנושא לדיון מחודש בממשלה".

אך כאמור, הניסיון לעצור את המחבלים היה לשווא.

אבו מאזן חוגג עם מחבלים. צילום: פלאש90צילום: אבו מאזן חוגג עם מחבלים. צילום: פלאש90
אבו מאזן חוגג עם מחבלים. צילום: פלאש90


מה איתנו?

משפחות האסירים הביטחוניים היהודים בשיתוף תומכי המאבק לשחרורם, הפגינו מחוץ לכלא איילון, ודרשו את שחרור יקיריהם במקביל לשחרור הפלסטינים.

אתי דביר, אשתו של שלומי דביר, סיפרה: "בעלי יושב כבר 11 וחצי שנים. לא סביר, שהאסירים הערבים ישוחררו - ודביר ושאר האסירים היהודים לא. ביבי, תשחרר את האסירים היהודים, העם דורש זאת".

אחותו של עמי פופר, עופרה אמרה: "אני נמצאת מחוץ לכותלי בית הסוהר של אחי וזועקת מכאב, ממשלת ישראל והעומדים בראשה לא יכולים להמשיך את חוסר הצדק המתמשך. שחרור אסירים ערבים חייב להביא איתו גם את שחרור אחי ויתר האסירים היהודים".

שמואל (זנגי) מידד, יו"ר עמותת חוננו, התומכת באסירים היהודים, אמר: "המשפחות והמפגינים הרבים אשר הגיעו לתמוך, לא מותירים מקום לספק, עם ישראל דורש צדק, ועם ישראל דורש הדדיות. ממשלת ישראל חייבת לעשות בדק בית ולשחרר את האסירים היהודים".

תוך כך, בצומת הרחובות יפו והמלך ג'ורג' בירושלים נמתחה שרשרת ברזל שחסמה את תנועת הרכבת הקלה. על השרשרת נתלה שלט המוחה נגד שחרור האסירים הפלסטינים.

שוטרים שהגיעו למקום הורידו את השרשרת והרכבת הקלה המשיכה בדרכה. משטרת ירושלים פתחה בחקירה.

לעצור את הטירוף

הערב, בדף הפייסבוק שלו, קרא סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן "לעצור את הטירוף". לדבריו, "ראש הממשלה והשרים עושים מעשה לא חוקתי.

"התברר שבין הרוצחים שישוחררו, יש כאלה שביצעו פשעים לאחר הסכמי אוסלו, בעוד שבהחלטת הממשלה נאמר שישוחררו רק כאלה שפשעו לפני.

"כלומר, הונו את הציבור! השרים שהחליטו על שחרור רהמחבלים חרגו מסמכותם ולכן על בג"צ היה למנוע את שחרורם ולקיים דיון חדש בעניינם.

"אני פונה לראש הממשלה ולשרים שהחליטו על שחרור הרוצחים לעכב, לכל הפחות, את שחרורם עד שיובהר העניין. מדובר בצעד לא חוקתי לא מוסרי ולא דמוקרטי, שאפילו גדולי התומכים בהסכם אוסלו חייבים להתנגד אליו".
שחרור פלסטינים כלא עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד