כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מתנדבים תחת אש

"כולם סביבי נפגעו": נס ההצלה של חברת הקהילה היהודית באוקראינה

טילים רוסיים פגעו בלב העיר ויניצה באזור בו מתגוררים רבים מבני הקהילה היהודית קרוב מאד לבית חב"ד. היהודים המתגוררים במקום לא נפגעו בניסי ניסים, אחת הנשים מהקהילה ניצלה בעוד אנשים סביבה נפגעו

"כולם סביבי נפגעו": נס ההצלה של חברת הקהילה היהודית באוקראינה
ההרס בויניצה צילום: באדיבות המצלם

ויניצה, עיר במערב אוקראינה עם אוכלוסייה של 370,000 תושבים ואוכלוסייה יהודית משמעותית, נחשבה עד לסוף השבוע למקלט בטוח, הרחק מהחזית, כך סיפר ל'בחדרי חרדים' הרב שאול הורוביץ, מנהל בית חב"ד בויניצה עם רעייתו, חנה הדסה, "בשל המוניטין שלנו כעיר בטוחה, אלפי פליטים עברו כאן, ורבים נמצאים כאן עכשיו, אחרי שיצאו מאזורי הלחימה".

הרב מספר כי אחת הנשים מהקהילה היהודית המקומית נסעה באוטובוס ציבורי, והנהג שזיהה כי יש ירי טילים הורה לכולם להתכופף, האשה מהקהילה הייתה היחידה שהקשיבה לנהג. והיא ניצלה בנס בעוד כולם סביבה נפגעו.

הטילים הרוסיים פגעו בבניין משרדים וכמה בנייני מגורים בוויניצה, והביאו למותם של עשרות תושבים, והשאירו שובל של עשן והרס רב עם יותר מ-100 פצועים. מתנדבים מבית חב"ד עברו מדלת לדלת כדי לוודא ששלומם של אנשי הקהילה היהודית טוב. הקהילה היהודית חילקה חבילות מזון רבות לפליטים, חלקם שוכנים בבית הספר 'אור אבנר'.

רבני ומנהיגי הקהילה מנסים להגיע לכל היהודים, חלקם קשישים, במסירות נפש רבים מהם מסתובבים במקומות מסוכנים כדי לוודא שכל היהודים מוגנים ויש להם מה שהם צריכים.


חלוקת מצרכי מזון לאנשי הקהילה

לוויניצה, יש היסטוריה יהודית שנמשכת מאות שנים אחורה. כמעט כל האוכלוסייה היהודית נמחתה במהלך הפוגרומים של הקוזקים בין השנים 1648-1649 בראשות בוגדן חמלניצקי. במקביל המקום שימש מרכז חשוב לחיים יהודיים. במשך תקופה בשנות השלושים של המאה ה-16 התגורר בסמוך ר' יום טוב ליפמן הלר, המכונה בעל ה'תוספות יום טוב' שכיהן כרב של כפר סמוך.


ההרס בויניצה

במלחמת העולם השנייה, עמדה האוכלוסייה היהודית על 33,000 תושבים, כ-35 אחוז מתושבי העיר. כ-15,000 יהודים נרצחו על ידי הגרמנים ב-1941, הם נורו לתוך בורות פתוחים. אבל אלפי יהודים חזרו לוויניצה לאחר המלחמה והקהילה היהודית, המונה כיום כמה אלפי משפחות, היא קהילה חזקה.

מלחמת אוקראינה רוסיה ויניצא בית חב''ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד