י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בשל חוסר התייעלות

נחשף: משרד החינוך מבזבז מיליוני שקלים

משרד החינוך התחייב אינספור פעמים להתייעל, אך עדיין מיליונים מתבזבזים | מטה מסורבל יקר ולא יעיל, אגפים כפולים עם כוח אדם מיותר וחוסר סנכרון בין הגופים שפוגע בתלמידים

נחשף: משרד החינוך מבזבז מיליוני שקלים
הכניסה למשרד החינוך צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

משרד החינוך הבטיח ייעול, אך זה לא קורה. תחת זאת קיים מטה מסורבל שמגביר את הביורוקרטיה ומקשה על קבלת ההחלטות.

מדיווח שהתפרסם היום (שלישי) ב"ישראל היום" עולה, כי אגפים שונים עוסקים באותם תחומים - אך עובדים בנפרד. חוסר הסנכרון פוגע בתלמידים בסופו של דבר.

כבר שנים יש תוכנית לצמצם את המטה המסואב והיקר של משרד החינוך, שבו עובדים מעל 2,250 עובדים. קיימות תוכניות להעברת סמכויות לרשויות המקומיות, פחות פיקוח ויותר אוטונומיה למנהלים. אלא שהן מתנהלות בעצלתיים. המבנה עדיין כולל כפילויות, ואפילו תפקידים שכבר מזמן לא צריך ממשיכים להתקיים רק כי לאף אחד אין אומץ לעשות את השינוי.

דוגמה קטנה על הסיאוב הביורוקרטי: המשרד מעסיק כ־165 אלף עובדי הוראה וגננות, ונותן שירות לעוד כ־90 אלף מורים בתיכונים. במערכת מתוקנת כל העובדים שעוסקים בתחום ההוראה היו יושבים יחד, אלא שבמשרד החינוך יש שני גופים כאלה: אגף כוח אדם בהוראה שאחראי על תנאי העסקת המורים (אך מתקשה לספק נתונים עליהם), ואגף מינהל עובדי הוראה שאחראי על הכשרת עובדי ההוראה, השתלמויות ועוד. העבודה של האגפים כרוכה זו בזו, אך לכל אגף יש לשכה ועובדים, והוא מקבל החלטות שמשפיעות גם על האגף השני אך בפועל - עובד בנפרד ממנו.

במשרד החינוך יש גם שני גופים נפרדים, שנושאים כמעט אותו שם - אבל עובדים בנפרד. האחד הוא המינהל הפדגוגי, תחתיו יש את אגפי החינוך (גנים, יסודי ועל־יסודי, השירות הפסיכולוגי, ועוד). הגוף השני הוא המזכירות הפדגוגית - שם מקבלים את כל ההחלטות על תוכני הלימודים, ושם גם יושבים המפקחים על המקצועות השונים. טבעי שהגופים הללו יאוחדו? לא בעיני משרד החינוך.

כבר לפני כעשרים שנה נכתב בדו"ח ועדת דוברת כי מבנה משרד החינוך "אינו יעיל ואינו מאפשר הפעלה אפקטיבית". הוועדה קראה למנוע כפילויות ומאבקי סמכויות ולבטל את המזכירות הפדגוגית במתכונתה הנוכחית, אבל כלום מזה לא קרה.

"איפה הכסף"? לצד הביורוקרטיה, המטה המנופח גם עולה לא מעט. בשנת 2021 ההוצאות של משרדי המטה בלבד (שם יושבות, בין היתר, לשכות שרת החינוך והמנכ"לית), בו עובדים 992 עובדים, היו יותר מ־16 מיליון שקלים - לא כולל משכורות. ב־2021 הוציא המטה למעלה מ־2 מיליון שקלים רק על ציוד משרדי, וב־2020 סכום שנושק ל־4 מיליון שקלים. הוצאות הארנונה בגין המשרדים בירושלים ובתל אביב חצו את ה־10 מיליון שקלים. מיליון שקלים עלתה החניה לעובדי המשרד, חשבון החשמל עמד על 1.8 מיליון שקלים.

 

משרד החינוך בזבוז התייעלות מיליונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד