י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

נבואת הג'וקים: האישה שהצליחה לחזות את העתיד

מה קורה כשבכיר במדינה מכנה מיעוטים ג'וקים או עכברושים? • ד"ר קירה רדינסקי, רק בת 26, מחזיקה במערכת שחוזה ההתפתחויות בעולם על בסיס הסתברויות

הפגנות בטורקיה. צילום: פלאש 90
הפגנות בטורקיה. צילום: פלאש 90

תעצמו עיניים ותדמיינו איפה תהיו עוד כמה שנים. מה יהיה סדר היום שלכם? מה יטריד אתכם במיוחד? כשחוקרים מרחבי העולם עוצמים את העיניים הם רואים את קירה רדינסקי. רק בת 26, והיא כבר מעוררת הדים עם מערכת הבינה המלאכותית שפיתחה, המסוגלת לנבא את העתיד.

היא לוקחת את המידע האינסופי שברשת, מאחדת אותו עם ידע היסטורי, ואז מורה לאלגוריתם לבצע פילוחים שונים ולחזות את העתיד על סמך הסתברויות שנובעות מתוכו. ליצירת מאגר המידע הענקי שלה היא סרקה את כל הידיעות שפורסמו ב"ניו יורק טיימס" החל משנת 1880, ספרים ואנציקלופדיות שנכתבו החל משנת 1500, ושילבה עשרות מאגרי מידע שמתעדכנים באופן תדיר.

התוצאות היו מרחיקות לכת. מבחנים שערכה הצליחו לחזות מחלות, התפרצות נגיפית, אלימות ואפילו אחוזי מוות, עם רמת דיוק הנעה בין 70% ל-90%. "התחלנו לחפש את כל סוגי החוקים שנראו לנו מעניינים, לעשות ניתוחים סטטיסטיים כדי לבדוק מה ההסתברות שאחרי אירוע כזה וכזה יקרה משהו מעניין, ומצאנו דברים מעניינים".

מעניינים? מטלטלים. אחד הניסויים הפך אותה לראשונה בעולם שמצאה קשר ישיר בין בצורת להתפרצות כולרה, קשר שגם המומחים בתחום לא העריכו כלל. ולא רק זה, היא מקבלת התראות מבעוד מועד על התפרצויות עתידיות של המחלה בעולם. "גילינו שבאזורים מרוחקים ממקורות מים, שסבלו בצורת ולאחריה סופות גדולות, יש עלייה דרמטית בהסתברות לכולרה. חזיתי שנה לפני, שבקובה תהיה התפרצות כולרה, אחרי 40 שנה שלא סבלו שם מזה".

- מי המדינה הבאה שבסכנה?

"לאחרונה, אני מקבלת התראות על גרוזיה".

הגילוי הזה הפך את מי שעמיתיה החשיבו בתחילת הדרך למגלומנית, לפורצת דרך בתחום הניבוי. היא סחפה אחריה גל מחקרים ברחבי העולם, שבהם היא מצוטטת כחלוצת התחום. על מחקריה קיבלה פרס מגוגל, המוענק ל-20 נשים מובילות בתחומן בעולם, ופרסים גם מיאהו ומפייסבוק.

באותה שיטה חזתה את האביב הערבי במצרים ואת ההתקוממויות האזרחיות בטורקיה, מספר שבועות לפני שפרצו, והיא אוחזת בלמעלה מ-90% הצלחה בניבוי התפרעויות בעולם. "התחיל הבלגן בטוניס וביקשתי שהמערכת תתריע באילו מדינות נוספות עולים הסיכויים למהפכה. מצאנו שבמקומות שיש דיקטטורה ומחירי לחם גבוהים, אחרי לוויה גדולה, יתחילו מהומות. אחרי שקט מסוים, פתאום המערכת קפצה והודיעה שיש הסתברות גבוהה למהומות בטורקיה, וכך היה".

- מאיפה הדרייב?

"יש מעט מאוד הזדמנויות לעשות דברים בעלי ערך בחיים, ואני לא רוצה לפספס. אחרת זה כמו למות לפני שחיית. חיים רגילים זה לחכות לסוף. זה לא החיים שלי. אני רוצה שייכתב על המצבה שלי 'קירה שינתה משהו בעולם'. זה מה שאני רוצה שיזכרו ממני ושיישאר אחריי".

כשהכותרות שניפקה רדינסקי התבררו שוב ושוב כנכונות, המחקר עלה כיתה. היא החלה לתור אחר אסונות שמעניינים אותה. היא הזינה את מילות החיפוש 'מהומות', 'מוות', 'מחלות'. "ביקשתי למצוא אירועים שאפשר לעשות משהו כדי לשנות אותם. אחד הסימנים שגילינו הוא שכשבכיר במדינה מתחיל לכנות את המיעוטים בשמות לא אנושיים, כגון 'ג'וקים', 'עכברושים' - הסיכוי הוא שתוך שלוש-חמש שנים אחרי השימוש באותה רטוריקה, יתרחש רצח עם".
חיזוי רשת מידע ג'וקים השמדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד