י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בעלות מיליוני שקלים

סוף למחלות: מיזם רחב היקף ינקה קרקעות מאסבסט

המשרד להגנת הסביבה מתחיל בניהול שלב ב' של מיזם ניקוי קרקעות הגליל המערבי מפסולת אסבסט פריך, וזאת לאחר חתימה על הסכם עם חברה מנהלת | לצורך המהלך אושר תקציב ראשוני בסך 25 מיליון ₪

סוף למחלות: מיזם רחב היקף ינקה קרקעות מאסבסט
הגליל המערבי צילום: Moshe Shai/Flash90

משלימים את ניקוי הגליל המערבי מאסבסט פריך: המשרד להגנת הסביבה יוצא לדרך עם השלב השני במיזם ניקוי הקרקעות הלאומי. בשלב הראשון של המיזם הוביל המשרד להגנת הסביבה לפינוי של כ-130 אלף קוב של פסולת אסבסט פריך מ-342 אתרים ברחבי הגליל המערבי, בתקציב כולל של 327 מיליון ₪. התקציב ההתחלתי שאושר לשלב השני של המיזם: 25 מיליון ₪, והוא צפוי לעלות לפי הצורך שיתברר בשטח.

כאמור, המשרד להגנת הסביבה מתחיל בניהול שלב ב' של מיזם ניקוי קרקעות הגליל המערבי מפסולת אסבסט פריך, וזאת לאחר חתימה על הסכם עם חברה מנהלת.  לאחר שהסתיים הליך החתימה והאישורים צפויות להתחיל בקרוב עבודות ההסרה. 

שלב ב' עתיד לסיים את הסרת האסבסט במלואו במטרה לשמור על בריאות הציבור. לצורך המהלך אושר תקציב ראשוני בסך 25 מיליון ₪ על ידי הקרן לשמירת הניקיון, והוא צפוי לעלות לפי הצורך שיתברר בשטח ולפי האתרים שיתגלו במהלך העבודה.

בין האתרים הנכללים בשלב השני של המיזם: 

הטיילת הצפונית של נהרייה - שטחים שבסיום העבודות יוכלו לחזור לציבור, חצרות בתים ושולי כבישים ראשיים ביישוב מזרעה, אזור ההרחבה במושב לימן, חצרות של בתים פרטיים בנהרייה ובבוסתן הגליל, שבילים ודרכים חקלאיות בקיבוצים כברי, סער ויחיעם ועוד.

מעט על פסולת האסבסט בגליל המערבי:

בקרקעות הגליל המערבי הייתה פזורה פסולת אסבסט תעשייתית שמקורה במפעל "איתנית" שעסק בייצור מוצרי אסבסט-צמנט בצפון נהרייה. הפסולת שימשה מצע לדרכים ולשבילים, כך שבכל חפירה בקרקע או נסיעה על שבילי האסבסט השתחררו סיבי אסבסט מסוכנים לסביבה. באזור זה, לפי נתוני רשם הסרטן הלאומי, שכיחות התחלואה במֶזוֹתֶלְיוֹמָה בין השנים 2014 ו-2018 גדולה פי שלושה מהממוצע הארצי.

הטיפול במקום נדרש לנוכח עוצמת המפגע הבריאותי והסביבתי וקיומו של מזהם המוכר בהיותו מסרטן ודאי. מתוך אחריות ציבורית ביצעה המדינה, בניהול ובביצוע של המשרד להגנת הסביבה, מיזם רחב היקף לפינוי אסבסט מקרקעות בגליל המערבי, ובכלל זה בשטחי מועצה אזורית מטה אשר, עיריית נהרייה ומועצה מקומית מזרעה.

בשלב א' של המיזם, בין השנים 2011 ו-2017, פונו בהובלת המשרד להגנת הסביבה כ-130 אלף קוב של פסולת אסבסט פריך מ-342 אתרים ברחבי הגליל המערבי, בתקציב כולל של 327 מיליון ₪.

על פי הערכות, בשלב זה נוקו 70% עד 80% מכמות האסבסט שפוזר ברחבי הגליל המערבי, והושלמה העבודה בכל האתרים שבהם היה אסבסט פריך גלוי ומסכן את הציבור. באתרים שנותרו, האסבסט הפריך אינו חשוף ונמצא מתחת לשכבת קרקע או כיסוי. אשר לאתרים אלו ניתנו הנחיות למניעת מפגע.

שלב ב' של המיזם יתמקד כאמור בהשלמת איתור ופינוי של אסבסט מהאתרים. במסגרת זו יבוצעו סקרי קרקע לגילוי אזורים מזוהמים נוספים לפינוי. 

השבוע נחתם הסכם עם חברה מנהלת למיזם – החברה לשירותי איכות סביבה. החברה תתקשר עם בעלי רישיונות מתאימים לפינוי האסבסט ותפעל להוצאת היתרי עבודה לפינוי האסבסט כחוק.

טרם גיבוש הסכם עם חברה מנהלת לשלב ב' נבחנו חלופות לניהול ונדונו סוגיית האחריות והביטוח. האתרים שינוקו בעדיפות ראשונה הם כאלה המיועדים לפיתוח שטחי ציבור ושטחים לבנייה פרטית, כך שאפשר יהיה לשחררם להמשך פיתוח בזמן הקרוב.

לנוכח התקדמות המיזם, המשרד להגנת הסביבה יקים מִנהלת ובה נציגי המשרד, הרשויות המקומיות והציבור. המִנהלת תהיה כתובת לציבור לדיווח על אתרים החשודים בהיותם מזוהמים, תקבע את סדר העבודות באתרים, תעקוב אחר ביצוע התיאומים הנדרשים ואחר ביצוע הפינוי בפועל ותפעל להסברה ולמסירת מידע לציבור. פרטי ההתקשרות עם המִנהלת יפורסמו באתר המשרד.

 

אסבסט מחלות המשרד להגנת הסביבה הגליל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד