י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
פסגה מדאיגה בטהרן

פוטין נחת באיראן ונפגש עם חמינאי וארדואן

ברקע ביקור ביידן במזה"ת, מנהיגי שלוש המדינות נפגשו היום בטהרן כדי לשוחח על סוריה, המלחמה באוקראינה וסוגיות החימוש האיראני לסוריה שמדאיגה את האמריקאים. לרוסיה ולאיראן יש אינטרס לשמר את הסטטוס קוו בסוריה ואינן רוצות שארדואן יפתח בקמפיין צבאי נגד הכורדים בצפון המדינה

פוטין נחת באיראן ונפגש עם חמינאי וארדואן
פוטין וראיסי בטהרן צילום: סוכנות הידיעות "תסנים"

ימים ספורים לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן השלים את סיורו במזרח התיכון, מנהיגי איראן, רוסיה וטורקיה נפגשו היום (שלישי) בטהרן לפסגה משולשת. נשיא איראן אברהים ראיסי ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין מנסים לסכל את כוונותיו של ארדואן לקמפיין צבאי בסוריה, לאחר שטורקיה מתכננת "מבצע צבאי מיוחד" משלה - הפעם נגד הכורדים בצפון סוריה.

קודם הפגישה המשולשת, פוטין נועד עם המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי. בתום הפגישה, מסרה התקשורת הממסדית בטהרן כי המנהיג העליון אמר כי שני הצדדים חייבים להיות "על המשמר נגד ההונאה המערבית", ככל הנראה על רקע ביקורו של הנשיא ג'ו ביידן באזור כחלק ממאמצי ארה"ב לייצר חזית אחידה נגד הציר בהובלת איראן.

בחודש יוני, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, תיאר את תוכניותיו להתמקד בשתי ערים ליד הגבול הטורקי-סורי כחלק מהמתקפה רחבה יותר. "אנחנו עושים צעד נוסף בהקמת אזור ביטחון של 30 ק"מ לאורך הגבול הדרומי שלנו. ננקה את האזור אמר ארדואן, והוסיף כי הכוחות הטורקים ימשיכו "צעד אחר צעד לתוך אזורים אחרים".

דנה סטרול, בכירה במשרד ההגנה האמריקאי למזרח התיכון, מסכימה. ביום שני היא אמרה לקהל בוושינגטון כי ממשל ביידן מתנגד "בתוקף" למתקפה טורקית. "דאעש הולך לנצל את הקמפיין הזה, שלא לדבר על ההשפעה ההומניטרית", הזהירה סטרול. לרוסיה ולאיראן יש סיבות משלהן לרצות שהסטטוס קוו יישאר בסוריה, כל מדינה השקיעה כוח צבאי רב (ישיר ועקיף) במהלך 11 השנים האחרונות כדי להשאיר את נשיא סוריה בשאר אל-אסד בשלטון.

"בסופו של יום, תוכנית המשחק האיראנית-רוסית היא די פשוטה: הם רוצים שאסד יישאר בשלטון וייתן להם כמה שיותר שליטה על כמה שיותר מסוריה", אומר אלכס וטנקה, מנהל התוכנית של איראן במכון למזרח התיכון (MEI), ל-Foreign Policy.

ארדואן ופוטין צפויים לדבר על ייצוא התבואה של אוקראינה. עסקה צפויה להיחתם כבר השבוע לחידוש יצוא התבואה של אוקראינה מהים השחור, אם כי מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הזהיר בשבוע שעבר כי יש עדיין עבודה לעשות כדי להגיע להסכם סופי.

בוושינגטון מודאגים

השיחות היום מגיעות כאשר הבית הלבן מזהיר מפני שיתוף פעולה מוגבר בין איראן ורוסיה באספקת אמצעי לחימה. בשבוע שעבר, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הזהיר כי טהראן מתכוננת לספק למוסקבה "מאות" מל"טים לשימוש באוקראינה. ביום שישי האחרון דיווחה CNN כי פקידים רוסים ביקרו לאחרונה באיראן כדי לצפות במטוסים באופן אישי.

איראן ולדימיר פוטין אברהים ראיסי רג'יפ טאיפ ארדואן מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד