כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
גודל ההשגחה העליונה

האנטישמים הופתעו והודו: "ליהודים יש השגחה פרטית"

תפנית מפתיעה הביאה לקריסת הקמפיין האנטישמי נגד הקמת בנין הכנסת אורחים בעיר לודמיר שבאוקראינה. קמפיין אנטישמי שנוהל בידי קבוצת ימניים קיצוניים נחל מפלה מוחצת ותושבי העיר לודמיר באוקראינה הודו כי "ליהודים יש השגחה פרטית". "אם הייתי מחכה עם הקנייה, ספק גדול אם היו מוכנים למכור לי עכשיו את הבניין, ואפילו אם כן, המחיר היה עולה בהרבה"

האנטישמים הופתעו והודו: "ליהודים יש השגחה פרטית"
בית רבנו: בית כנסת קטן ומקווה סמוך לכניסת לבית העלמין צילום: באדיבות המצלם

אברך חסידי העוסק בהפצת תורתו של האדמו"ר רבי שלמה מקארלין הי"ד רכש בית פרטי סמוך לכניסה לבית העלמין היהודי העתיק בעיר לודמיר שבמחוז וואהלין באוקראינה וביקש להקים במקום מתחם הכנסת אורחים. תושבים אנטישמים פתחו בקמפיין נגד היוזמה ואז הגיעה תפנית שהותירה את תושבי העיר בהלם.

מחר בערב יתקיים מעמד חנוכת הבית מרגש לבניין הכנסת אורחים גדול ומרווח שהגיע מוכן לאירוח המוני בית ישראל שיגיעו החל מהערב לפקוד את הציון הקדוש בעיר הסמוכה לגבול הפולני.

קמפיין אנטישמי שנוהל בידי קבוצת ימניים קיצוניים נחל מפלה מוחצת ותושבי העיר לודמיר באוקראינה הודו כי "ליהודים יש השגחה פרטית". מדובר באברך חסידי תושב ישראל המחובר ומקושר לתורתו של האדמו"ר רבי שלמה מקארלין הי"ד, ופעל רבות עבור הנגשת מקום קברו עבור המוני בית ישראל, אך היעדר הכנסת אורחים ותנאים בסיסיים לצרכי הציבור, הביא לכך ששיירות מתפללים לא היו מצויות כל-כך בציר נסיעה זה.

האברך הרב פנחס שפר. נקט יוזמה ורכש שטח ובו בית פרטי הממוקם בשערי בית העלמין היהודי העתיק בעיר לודמיר שם טמון הצדיק רבי שלמה מקארלין. והחל בקידום התוכניות להקמת בניין הכנסת אורחים לטובת הציבור במקום, אלא שפעילים ימניים קיצוניים ששמעו על היוזמה להפריח מחדש את השממה היהודית במקום החלו בפעילות נרחבת ובקמפיין אנטישמי נגד היוזמה, תחת הסיסמה "אל תתנו ליהודים לחזור".

האברך כמעט יתייאש מיוזמת הקמת הכנסת אורחים, היה זה שנה שעברה כמה ימים לאחר ההילולא, אז לראשונה נפתחו שערי השמים לאחר הקורונה ומראה יהודים חרדים בעיר לודמיר הביאה להחרפת הקמפיין האנטישמי. הרישיונות שהיו אמורים להיחתם שבועיים אחרי ההילולא, עמדו בסיכון, מובילי הקמפיין ראו את הציבור היהודי שהגיע ביום ההילולא, דבר שהם לא היו רגילים אליו, ולקחו מנהג אבותיהם בידיהם – עשיו שונא ליעקב ויצאו בקמפיין נגד העירייה: "לכאן היהודים לא יגיעו".

ראש הקהילה היהודית המקומית מככב בקמפיין אנטישמי על רקע בניין המלון, האנטישמים הדביקו לו זקן פאות וכובע

שתדלן יהודי מקומי נשכר בניסיון להרגיע את השטח והרוחות הסוערות, אך השנאה היוקדת גוברת על הכל וחברי המועצה נכנעו ללחצים המקומיים והצביעו נגד הקמת מרכז יהודי בעיירה.

אך תפנית מפתיעה הגיעה ממש במקביל, אותו יום. ראש הקהילה היהודית בלודמיר שהיה מוקד להתקפות מצד מובילי הקמפיין, מבשר כי בניין המלון היחיד והמרכזי בעיר עומד למכירה, המלון נמצא ברחוב קניאציה וסילקה 1, שתי דקות הליכה מבית החיים. כך בניין שלם מוכן להכנסת אורחים, ללא צורך בשינוי ייעוד לשטח, ללא צורך ברישיונות, תוכניות, חפירה, בנייה, קניית ציוד, ועוד, פשוט קיצור דרך לכל התהליכים הארוכים שנמשכים על פני כמה שנים, אם התוכנית הראשונית היתה מאושרת בעירייה. כעת קיבלו היהודים הזדמנות לרכישת בנין שלם כולל כל הציוד, פועלי ניקיון, הכל בכל, מכל כל.


הבניין החדש שנקנה בלודמיר

הרב שפר מציין כי "לתפנית כזו לא חלמנו. מיד נשלח השתדלן היהודי מר אלכסנדר שלמה לשבת עם המוכר, על מנת לסגור את שלבי הרכישה. מאז עברנו ניסים ונפלאות, כל יום ניסים גלויים ממש ובז' אדר תשפ"ב סיימנו בחסדי שמים שלבי הרכישה".

כאשר נודע דבר הרכישה בעיר, כל לודמיר רעשה. אחד מתושבי העיר פרסם פוסט ותייג את מובילי הקמפיין האנטישמי ובמרכזו ציין "זוכרים שלפני 7 חודשים אמרתי לכם, אל תפריעו ליהודים? כשהיהודים רוצים בניין יהיה להם, תתנו להם עכשיו, כי אם לא, בסוף הם יסתדרו עוד יותר טוב. תראו, איך הצליח להם, הם קיבלו בניין שלם".

הרב שפר אינו מרפה, האמונה היוקדת מצביעה על נס גלוי נוסף: כשהעיסקה נחתמה הטנקים הרוסיים כבר עמדו בהיכון בגבולות אוקראינה לקראת המלחמה. היו כאלה שניסו להציע אולי כדאי להמתין קצת ולא לרכוש כעת שמא תפרוץ מלחמה ואז מחיר הבניין יהיה זול בהרבה ואכן, החלק הראשון של התחזית התגשמה, שבועיים לאחר הקנייה פרצה המלחמה באוקראינה. אולם החלק השני הוכח להיפך. עכשיו, שכבר עברו חמישה חודשים מתחילת המלחמה, מתבררת גודל ההשגחה העליונה.

לודמיר השוכנת שנים עשר ק"מ בלבד מהגבול הפולני, הייתה עד המלחמה אחת העיירות המרוחקות והזניחות באוקראינה, כעת לודמיר היא מהמקומות המבוקשים ביותר, כיון שהרוגע נשמר שם גם בימי המלחמה ובהיותה על אם הדרך לגבול הפולני המבוקש, המלון הפך למקום יוקרתי שרבים נלחמו כדי לקבל בו זכות למקום לינה. "אם הייתי מחכה עם הקנייה, ספק גדול אם היו מוכנים למכור לי עכשיו את הבניין, ואפילו אם כן, המחיר היה עולה בהרבה".

היום (רביעי) בערב, יחול יום השנה ה-230 של הצדיק רבי שלמה מקארלין הי"ד והמונים מכל רחבי העולם היהודים יגיעו לפקוד את אוהל הצדיק ולשאת תפילה לישועת הכלל והפרט, וידוע כי גדולי הצדיקים בכל הדורות הפליגו בסגולת התפילה בציונו הקדוש שהוא "כבחיים חיותו ממש".

בליל ההילולא יציינו במעמד נרגש את חנוכת בנין הכנסת האורחים וקביעת מזוזות לצד חנוכת הבית הפרטי שם היה אמור לקום במקור בניין הכנסת אורחים ועתה שופץ הבית שיקרא "בית רבנו" וישמש כבית כנסת עם מקווה וחדרי הכנסת אורחים עם חדרי נוחיות לצד פינות שתיה קרה וחמה עם כיבוד קל לגברים ולנשים.

יצוין כי לראשונה שירות חינמי לזיכוי הרבים: ניתן לשלוח שמות לתפילה ואלה יוזכרו על הציון לישועת הכלל והפרט: http://lodmir.com.

לודמיר קרלין מלחמת אוקראינה רוסיה אנטישמיות באוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד