י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"מועצה אטומה"

ה'גארדיאן' הבריטי: "ועדת הרבנים לענייני תקשורת נלחמת בקרב אבוד"

ה'גארדיאן' הבריטי מהעיתונים הגדולים והמשפיעים בבריטניה נותן לקוראיו הצצה לקרבות הסלולר הכשר בישראל, כתב העיתון ניסה ליצור קשר עם ועדת הרבנים, אך לא עלה בידו: "תביעות משפטיות מערערות על המונופול, שלפי הערכת התקשורת הישראלית שווה יותר מ-75 מיליון שקל"

הפגנות נגד חנות סלולר: אילוסטרציה
הפגנות נגד חנות סלולר: אילוסטרציה צילום: ישי ירושלמי 'בחדרי חרדים'

"מועצה אטומה שולטת בגישה לסמארטפונים של האוכלוסייה החרדית בישראל, אבל רבים עושים 'גיחות' ברשת בכל מקרה" כך פותח ה'גארדיאן' הבריטי מהעיתונים הגדולים והמשפיעים בבריטניה סיקור על ועדת הרבנים לענייני תקשורת במגזר החרדי בישראל.

ה'גארדיאן' מדווח כי "בבני ברק, פרבר חרדי קילומטרים ספורים ממזרח לגורדי השחקים של תל אביב, מתנהל מאבק אכזרי בשאלה האם הסמארטפונים תואמים את ההלכה היהודית המסורתית, ולמי אמורה להיות הסמכות להחליט על גישה לאינטרנט".

הטלפון החכם מקשה על הקהילה החרדית להסתדר ללא שימוש באינטרנט. בישראל, כמו במדינות רבות עם הכנסה גבוהה, מתן השירותים העירוניים, הגשת מיסים וגישה לחשבונות בנק עברו בעיקר לאינטרנט. כך מדווח העיתון לקוראיו.

לטענת העיתון "הפתרון של החרדים עד כה היה להמשיך עם טלפונים "טיפשים", או לאפשר לסמארטפונים המגיעים עם מסננים חוסמי תוכן מותקנים מראש: האפליקציות היחידות במסך הבית של סמארטפון כשר טיפוסי הן שעון, מחשבון ותוכנת ניווט".

רק לגוף אחד - ועדת הרבנים לענייני לתקשורת - יש סמכות להנפיק תעודות כשרות לכ-500,000 הטלפונים הניידים הכשרים בישראל. "זוהי פעולה אטומה ומשפיעה שיכולה לסנן מספרים, תוכן וזרימת מידע כרצונה" כותב העיתון.

"הרבנים נהגו לומר: 'תתרחקו מרחוב אלנבי באמצע תל אביב, זה מחטיא'. אבל עכשיו כל אחד יכול ללכת לרחוב אלנבי בטלפון שלו. הרעיון במקור היה לשמור על הקהילה מפני תרבות לא טהורה", אומר ישראל כהן לעיתון, כשבכתבה הוא מוגדר בתואר "פרשן פוליטי חרדי בולט".

"נדיר שהעדה החרדית מסכימה על משהו, אבל רבים חושבים שהוועדה מנותקת" הוא אומר. אנשים טענו שמספרים חסומים כוללים קווים חמים של חדשות ותחבורה ציבורית, ואפילו מספרים לשירותי רפואה ואלימות במשפחה.

ה'גארדיאן' ביצע מספר ניסיונות ליצור קשר עם הוועדה, שלא צלחו. העיתון מעדכן את קוראיו על הקרב על הסלולר. תביעות משפטיות המערערות על המונופול, שלפי הערכת התקשורת הישראלית שווה יותר מ-75 מיליון שקל בשנה, זכו להצלחה מוגבלת. בסוף השנה שעברה ניסה משרד התקשורת בישראל לקיים דיונים על ביטול המערכת, על סמך חוות דעת משפטית, אך הדבר התקבל בזעם של כמה ממנהיגי הקהילה. הצעות אלה נבלמו כעת בשל קריסת ממשלת הקואליציה קצרת הימים בחודש שעבר.

"אולם בסופו של דבר, ועדת הרבנים לענייני תקשורת עשויה להילחם בקרב אבוד" מציין העיתון. ממחקר שנערך לאחרונה על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה עולה, כי "אנשי הקהילה החרדית משלבים בהדרגה את העולם המקוון באורחות חייהם, כאשר שני שליש משתמשים באינטרנט לצרכים בסיסיים כגון דואר אלקטרוני, עבודה, גישה לשירותי ממשלה, בנקאות וחיפוש מידע, כמחצית מאלה שנמצאים באינטרנט משתמשים גם ברשתות המדיה החברתית".

כתב העיתון ביקר באחת החנויות בבני ברק שסובלת מהפגנות והטרדות תמידיות. העיתון כותב כי עבור אוריאל דיאמנט, שמנהל חנות טלפונים קטנה "ברחוב הקניות הראשי בבני ברק רבי עקיבא", השינוי לא יכול להגיע מהר מספיק. "תעודת הכשרות שלו הושעתה בתחילת השנה לאחר שהתבטא נגד המונופול, העסק והצוות שלו הותקפו כמה פעמים, והחלונות והדלת שנשברו על ידי המוני צעירים זועמים".

"האסטרטגיה היא ללכת לחנות ולהפחיד את המוכרים. משקרים למפגינים, הם אומרים להם שאני מוכר מכשירי אייפון עם גישה לאינטרנט לילדים בני 13, אבל זה לא נכון. אין מדובר בעבודת השם, הם מאפיה", אומר דיאמנט לכתב העיתון.

במהלך ביקורו של הכתב בחנות של דיאמנט, "נכנס גבר בגיל העמידה וצעק לעבר העובדים וכינה אותם "משתפי פעולה שאינם צייתנים לרבנים".

"הזמנים השתנו" אמר דיאמנט לאחר שהאיש עזב. "הם לא יכולים לטמון את הראש בחול לנצח".

סלולר ועדת הרבנים לענייני תקשורת מכשירים כשרים מכשירים לא מאושרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד