י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

עתירה לבג"צ: לערוך בחירות למועצת הרבנות במועד

הבחירות למועצת הרבנות הראשית מגיעות לבג"צ • עורכי דין חרדים הגישו עתירה נגד משרד הדתות בשל דחיית מועד קיום הבחירות • "הכל בוחשים כאוות נפשם"

עתירה לבג"צ: לערוך בחירות למועצת הרבנות במועד

לאחר שפנייתו לסגן שר הדתות הרב אלי בן דהן נדחתה בנימוקים משפטיים על ידי היועץ המשפטי למשרד עו"ד ישראל פת, פנה היום (ד') עו"ד מרדכי איזנברג, מהתנועה להגינות שלטונית לבג"צ בדרישה לקיים את הבחירות למועצת הרבנות הראשית במועדן. התביעה הוגשה במשותף עם עוה"ד מרדכי ציבין ועו"ד נחמה ציבין.

השופט זילברברג הורה, בתגובה, למשיבים – ממשלת ישראל, השר לשירותי דת, סגן השר לשירותי דת והיועץ המשפטי למשרד לשירותי דת, להשיב תגובה מקדמית לעתירה עד ליום 25.8.2013.
על פי העתירה, "הליך הבחירות לרבנים הראשיים ולמועצת הרבנות הראשית השתא, נקלע למערבולת של חילוקי דעות בציבוריות הישראלית ובין חברי הכנסת באורח ללא תקדים. ניכר היה שהכל בוחשים בחוק הרבנות הראשית לישראל כאוות נפשם. אלה מציעים לשנותו כך והאחרים לשנותו באופן שונה ואילו מועד הבחירות הקבוע בחוק, כולל פעולות מקדימות לביצוע הבחירות, הלך ונגוז".

העתירה מגוללת את מסכת ההתכתבויות של שולחיה עם הגורמים הרלוונטיים, כאשר חלק מהפניות לא נענו ואחרות נענו באופן שלא השביע את רצונם מהבחינה המשפטית.

אחת מהטענות שקיבלו כתשובה היא כי "הבחירות המוניציפאליות עתידות להיערך ביום י"ח במר-חשון השתע"ד. מתעורר חשש שבשל תום כהונתה של מועצת הרבנות הראשית ייקבע מועד הבחירות למועצה החדשה בסמוך למועד הבחירות המונציפאליות. קיםו הבחירו במועדן עשוי להביא לכך שראשי הרשויות, המהווים שיעור נכבד באסיפה הבוחרת והמייצגים ציבור גדול, לא יהיו שותפים באופן מלא בהליך בחירת מועצת הרבנות, נוכח עיסוקם במערכת הבחירות המוניציפלית. במצב זה, האיזון שבא לידי ביטוי בהרכב האסיפה הבוחרת עשוי להיפגע וכך בהתאם עשוי להיפגע האינטרס הציבורי".
לדברי העותרים, "רשויות המדינה אינן רשאיות לפעול בהתאם לתחזיותיהן, או מאוויהן לגבי שינוי במצב המשפטי, 'כל עוד לא שונה החוק, על הרשות לפעול בהתאם למצב המשפטי הנוהג", הדברים מצוטטים מתקדים משפטי של השופטת דפנה ברק-ארז.

וכפי שכבר כתב בעבר הפרופ' יצחק זמיר, "סמכות מוענקת לרשות מינהלית על מנת שהרשות תפעיל אותה, לפי נסיבות העניין, כדי לשרת את תכלית הסמכות. לפיכך חובה על הרשות להיות ערה לנסיבות, לשקול במקרה המתאים אם יש צורך להפעיל את הסמכות, ולהפעיל אותה לפי הצורך".
לדברי העותרים הם מיצו את כל הפניות העומדים בפניהם קודם שהגישו את העתירה לבית המשפט. ולפיכך מבקשים מבית המשפט להוציא מלפניו צווים על תנאי או כל סעד אחר אשר ימצא לנכון.
מועצת הרבנות בחירות בג''צ עתירה עו''ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד