כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
לאחר התפטרות ג'ונסון

בריטניה: שלושה מתמודדים נותרו במרוץ לראשות הממשלה

במרוץ להחלפת בוריס ג'ונסון כראש ממשלת בריטניה נותרו שלושה: שר האוצר לשעבר רישי סונאק שממשיך להוביל, אבל הסקרים לא נותנים לו סיכוי במבחן הסופי. אך הקרב הגדול הוא בין שרת ההגנה לשעבר פני מורדנט ושרת החוץ הנוכחית ליז טראס. מי שייבחר במקומו של ג'ונסון כמנהיג המפלגה, יתמנה באופן אוטומטי גם לתפקיד ראש הממשלה

בריטניה: שלושה מתמודדים נותרו במרוץ לראשות הממשלה
שולחן הממשלה בבריטניה צילום: ממשלת בריטניה

למרות החום העז ששרר אתמול (שלישי) בבריטניה, כלי התקשורת הבריטיים הקדישו לא מעט תשומת לב גם לדרמה הפוליטית המתחוללת במפלגה השמרנית, שכיום היא מפלגת השלטון של בריטניה, וככל שלא יהיו שינויים מיוחדים היא תמשיך להחזיק במעמד זה גם בשנתיים הקרובות, עד לקיומן של הבחירות הכלליות הבאות.

לאחר הלחץ האדיר של חברי הפרלמנט מטעם המפלגה, שהוביל לבסוף להודעתו של ראש הממשלה המכהן בוריס ג'ונסון על נכונותו לפרוש מהנהגתה, נכנסו למרוץ בבחירות הפנימיות שמונה מחברי הפרלמנט של המפלגה, שכל אחד מהם ראה בעצמו המועמד הטוב ביותר להנהיג את הממלכה הבריטית בימים טרופים אלו, כשהיוקר מאמיר והמצב הכלכלי הולך ומחמיר.

מי שייבחר במקומו של ג'ונסון כמנהיג המפלגה, יתמנה באופן אוטומטי גם לתפקיד ראש הממשלה, שכן המפלגה מחזיקה ברוב מוחלט של המקומות בפרלמנט הבריטי, ואין צורך בהשגת רוב קואליציוני להקמת ממשלה.

לאחר שבשבוע שעבר כבר נופו מהמרוץ ארבעה מתמודדים, נערך אתמול סבב נוסף של הצבעה בקרב חברי הפרלמנט של המפלגה, כשהפעם נותרו ארבעה מתמודדים בלבד, ואחת מהם, קמי בנדוק, נופתה החוצה מהמרוץ. כעת מתמודדים על כס ראש הממשלה שלושה: שר האוצר עד לא מכבר רישי סונאק, בן להורים הודיים, שנולד בבריטניה ונחשב לכלכלן מבריק שגם מחזיק בהון עצמי לא קטן, בין היתר בזכות חמיו מיליארדר הודי מוכר.

סונאק נכנס רק לפני אחדות כחבר פרלמנט במפלגה השמרנית, וכבר העפיל לצמרת של הנהגת המפלגה. כמו ג'ונסון גם הוא נקנס בגין השתתפותו ב'מסיבות הקורונה' שערכו אנשי לשכתו של ראש הממשלה. סונאק גם היה הראשון להתפטר בגל ההתפטרות הגדול, ולמעשה הוא זה שתקע את המסמר האחרון בארון הקבורה של הקריירה הפוליטית של ראש הממשלה ג'ונסון, שאותו הוא מקווה לרשת.

מאז תחילת המרוץ, שלעת עתה השתתפו בו רק חברי הפרלמנט, סונאק מוביל בכל אחד מהסבבים עם מספר הקולות הגבוה ביותר. אתמול הוא קיבל 118 קולות, הרבה יותר משרת ההגנה לשעבר פני מורדנט שקיבלה 92 קולות, ומשרת החוץ הגב' ליז טראס שקיבלה 86 קולות.

עם זאת, לפי כל הסקרים הנערכים בבריטניה, הסיכויים של סונאק להיבחר לבסוף כראש ממשלה נמוכים למדי, משום שהאהדה הרבה לה הוא זוכה בקרב חברי הפרלמנט אינה באה לידי ביטוי גם מחוץ לבניין הפרלמנט.

שיטת ההצבעה במפלגה השמרנית היא כזאת, שלאחר שבמרוץ יישארו רק שני מתמודדים, עוברת ההכרעה מחברי הפרלמנט אל ציבור חברי המפלגה בכללותו, ואלו, כך לפי הסקרים, אוהדים את סונאק הרבה פחות מחבריו בפרלמנט. אם לא תהיינה הפתעות מיוחדות יתמודד סונאק מול מורדנט או מול טראס, והסקרים צופים לכל אחת מהן ניצחון משמעותי על פני סונאק.

השאלה שנותרה פתוחה כעת היא כיצד יתפלגו הקולות שלה בנדוק, שנופתה אתמול מהמרוץ. אם רוב רובם יתמכו בטראס, היא תהיה זו שתתמודד מול סונאק על הראשות וגם תנצח, אבל אם רובם המכריע יתמכו בסונאק או במורדנט, ליז טראס תהיה הבאה בתור ליפול מהמרוץ, ואל ההצבעה הסופית והמכרעת ייגשו רק סונאק ומורדנט.

ראש ממשלת בריטניה בחירות בבריטניה בוריס ג'ונסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד