י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

רבן דקרו • מתקפת פשקווילים נגד הגר"מ שטרנבוך

בריכוזים החרדים, הופצו פשקווילים נגד ראב"ד ה'עדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך - בשל ההיתר שהעניק לעבודות בבית שמש • מכונה: 'הרב המחריב' ו'רפורמי'

רבן דקרו • מתקפת פשקווילים נגד הגר"מ שטרנבוך



היום (ד), פוזרו בריכוזים החרדים בוויליאמסבורג כתבי פלסטר, ובהם התקפה שלוחת רסן נגד ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך, והעסקן הרב אברהם סלונים יו"ר עמותת גבעת ירושלים, הבונה במתחם המריבה בבית שמש.

באחד מהם, נראים המפגינים נגד העבודות כשהם מורחקים על ידי השוטרים. למעלה מתנוססת תמונתו של הגר"מ ולידו הכותרת: 'בפיקוח הרב המחריב'.

פאשקוויל אחר, מזכיר את שמו בלא תואר כבוד קובע כי שמו יחקק ל'חרפה ודיראון עולם' וכי 'מקומו בין הרבנים הרפורמים' בגלל שהתיר כביכול לחפור "בית קברות עתיק מזמן השופטים מקום מנוחת קדושי עליון אלפי שנים".

•עוד בנושא:
היום השלישי ל'מהומות גולובנציץ' • 7 נעצרו, 5 נפצעו קל
מתחם גולובנציץ'. 'אתרא' מפגינים. לדרמן מצלם
חודשו העבודות בגולובנציץ' • חמישה מפגינים נעצרו

העובדות הן שלא ברור אם בכלל מדובר בבית קברות ועד כה לא נמצאו במיתחם שלדי אדם, זולת מעט עצמות שזוהו כעצמות בעלי חיים. ואף לדעת הסבורים שמדובר בבית קברות לא ברור אם מדובר בבית קברות יהודי. הרב דוד שמידל, ראש ארגון אתרא קדישא, אינו משוכנע שמדובר בבית קברות יהודי ורק הדגיש כי מחמת הספק, יש לנקוט לחומרה.

רבנים הביעו שאט נפש, נוכח עזות המצח: "היכן רבני ומנהיגי העדה החרדית, השותקים לנוכח הפגיעה בכבוד התורה? גם אם חלקם חלוקים בדעתם בנושא, האם דמו הותר? האם מותר להלבין פניו ברבים ולשפוך את דמו, רק משום שהוא סבור אחרת מהם? להיכן הגענו?", הם שואלים בכאב.

הרבנים מטעימים שאינם מופתעים מכך: "כאשר נבנה המחלף בשכונת פסגת זאב בירושלים והרב מיכה רוטשילד נשלח על ידי הגרי"ש אלישיב זצ"ל לפקח על העבודות במהלך החפירות, הפיצו המקורבים לאתרא קדישא, לא פחות מ- 484 סוגי כתבי פלסטר נגד הגרי"ש. אין להם כל מעצורים. מי שדעתו אינו עולה בקנה אחד עם דעתם, נידון לקיתון של שופכין. וגם אז, אף אחד לא מחה".

היו שטענו, כי האדמו"ר מדושינסקיא התקשר היום לבית הגר"מ כדי לחזק את ידו נוכח ההתקפות עליו, אך גם הוא לא עשה זאת בפומבי.

מותקף נוסף הינו הרב אברהם סלונים. ה'מכים בסתר', יודעים לספר כי הוא "האחראי על הפרויקט של בנין שלם של דגל התורה", וכי מחדל החפירות רשום על שמו.

"הוא נמלט מישראל וכרגע נמצא בניו יורק", הם חושפים, "מי שנתקל בו, ימחה בפניו על מעשיו וגם יודיע לאחרים שימחו בו". בכתב פלסתר אחר, הם קוראים לו לעזוב מיד את ניו יורק. "הרחיקו אותו מכאן ואל תתנו לו דריסת רגל בכל מקום שהוא מבקש לדרוך".

מבקרים בשטח

בתוך כך, ביקרו היום שליחיו של הגר"ח קנייבסקי הרבנים משה בויאר, שמואל הלפרין ומנחם מענדל לובין במתחם המריבה. טרם נכנסו אל המתחם, נצפה הרב בויאר עומד ומשוחח עם הסיקריק גרשון טעפ, זה שלפני מספר שבועות הפגין נגד הגראי"ל שטיינמן בסוגיית הגיוס. לאחר שנכנסו אל השטח, סרקו את אזור הפירים אך לא הביעו דעתם באשר להמצאות הקברים, שכן אינם מתמחים בתחום זה.

"אנו מבקשים להזמין לכאן נציג של אתרא קדישא, כדי שיבדוק זאת", אמרו הרבנים בויאר והלפרין ליענקי פלאי מראשי האגודה למניעת חילול קברי ישראל, שפורשת חסותה על העבודות תחת אגודה חדשה בשם 'ארץ החיים' הפועלת בפיקוחו של הגר"מ שטרנבוך.

פלאי שאל את הרב בויאר, כיצד הוציא בשעתו מכתב, כי ישנם קברים בשטחי הבניה בעיר 'חריש', אם איננו מבין בקברים.

"הסתובבתי בחריש שלוש שנים ולא ראיתי מאומה. אם התיימרת להוציא מכתב בשעתו, כיצד אתה מתנער כעת וטוען ש'איני מבין'?" תמה פלאי.

חרף ההתנגדות לפעילות 'אתרא קדישא' בשטח, הודיע פלאי לרבנים כי הוא מוכן לאפשר לפקחי הארגון לפקח על החפירות באזור הפירים, אולם הדבר מותנה בכך כי במידה ולא ימצאו עצמות, הרבנים יוציאו מכתב הבהרה כי אנשי אתרא קדישא הוליכו אותם שולל. הרבנים שמצאו עצמם בפוזיציה מביכה, לא הסכימו להסתייגות ועזבו את המקום, בחוסר וודאות לגבי ההמשך.

"לא ברור, מדוע הרבנים התעקשו להכניס דווקא פקחים של אתרא קדישא למקום ולא הסתפקו בניסיונם העשיר של פקחי 'ארץ החיים'", תוהים גורמים המעורים בנעשה ורומזים לכך, כי אנשי אתרא קדישא הפעילו על הרבנים מנופי לחץ אדירים שהיו מלווים באיומי טרור.

"אי לכך, אין להם מנוס והם מנסים להכניס בחזרה, דרך הדלת הקדמית, את פקחי 'אתרא קדישא'".















*
בית שמש העדה החרדית הפגנות אתרא קדישא מחאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד